|
|
کدخبر: ۱۶۷۳۴۵

خبرگزاری تسنیم: سرمربی تیم ملی کشورمان هدایت ایران را یکی از جذاب ترین شغل هایی خواند که تاکنون آن را تجربه کرده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با عنوان «امید کی روش به آخرین لبخند در ماجراجویی با ایران»، نوشت: به نظر می رسد سه سال طوفانی مربیگری کارلوس کی روش در تیم ملی فوتبال ایران پس از پایان مأموریت غیرممکن در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به پایان برسد، جایی که او قصد دارد شاگردانش را به دور حذفی برساند و پاسخ انتقاداتی که به او می شود را بدهد.

با وجود اینکه کی روش موفق شد سال گذشته ایران را به عنوان تیم اول گروه خود در منظقه آسیا به مرحله پایانی جام جهانی برساند ولی همچنان بازیکنان و تاکتیک های تیم را به دقت موشکافی می کند. این مربی ۶۱ ساله تاکنون سرمربی تیم های پرتغال، آفریقای جنوبی و رئال مادرید بوده و حتی زمانی که به عنوان دستیار سرالکس فرگوسن در منچستریونایتد مشغول به فعالیت بود هرگز در اعتقادات مربیگری خودش تردیدی نداشت.

کی روش یکی از معدود افرادی است که از سوی فرگوسن مورد تمجید قرار گرفته است. در کتاب بیوگرافی سرالکس فرگوسن که در ماه اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شده سرمربی پیشین شیاطین سرخ نوشته است: کی روش مربی فوق العاده برجسته ای بود. او انسانی باهوش و دقیق بود. کارلوس دستیار خوبی برای من بود.

جای تعجب ندارد کسی که توانسته بود نظر فرگوسن را به خودش جلب کند مورد انتقاد رسانه های ایرانی قرار بگیرد و برای در اختیار داشتن بازیکنانش با مربیان داخلی بجنگد و دست آخر در آخرین دیدار از مرحله انتخابی مشاجره لفظی او با چوی کانگ هی، سرمربی کره جنوبی علنی شود.

در آخرین دیدار از مرحله انتخابی جام جهانی(ماه ژوئن ۲۰۱۳) در شهر اولسان کره بود که تیم ملی ایران جنبه های مثبتی از خود به نمایش گذاشت و این چیزی بود که کی روش به این تیم تزریق کرده بود. دفاع مستحکم ایران در این بازی راه نفوذ را برای میزبان بسته بود تا اینکه رضا قوچان نژاد، مهاجم ایران که در هلند بزرگ شده بود گل برتری میهمان را به ثمر رساند و در نهایت شاکردان کی روش با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسیدند و سهمیه حضور در مرحله پایانی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را کسب کردند.

کی روش پس از اتمام بازی با کره جنوبی به سمت نیمکت حریف رفت و با شادی خودش پاسخ اهانت های چوی کانگ هی را داد. سرمربی کره ایرانی ها را به بدرفتاری و میهمان نوازی نامناسب در بازی رفت دوتیم متهم کرده بود.

کی روش در مراسم قرعه کشی جام ملت های ۲۰۱۵ آسیا که در ماه مارس ۲۰۱۴ انجام شد، گفت: در سه سال گذشته با وجود مشکلاتی که بود تیم ملی ایران نشان داد مهمترین چیز در فوتبال شور و شوق است. اگر شما برای انجام بازی شور و شوق داشته باشید همیشه نقطه شروع خوبی است. با شور و شوقی که در بین بازیکنان و هواداران ایران وجود داشت ما قادر به کسب سهمیه حضور در مرحله پایانی جام جهانی بودیم.

وی افزود: شما کشورهای زیادی را نمی بینید که تیم شان در حضور ۸۰ هزار، ۹۰ هزار و یا ۱۰۰ هزار نفر بازی کند. وقتی قرار باشد دو تیم بزرگ در تهران به مصاف هم بروند از شب قبل از بازی ۵ هزار تا ۱۰ هزار نفر در ورزشگاه محل برگزاری مسابقه حاضر می شوند. این شگفت انگیز است. ما برای مردم کار می کنیم و به همین خاطر است که سرمربیگری ایران یکی از جذاب ترین شغل هایی بوده که تاکنون داشته ام.

گل پیروزی بخش قوچان نژاد به کره جنوبی یکی از ۹ گلی بود که این مهاجم که در سن کودکی به همراه خانواده اش به هلند مهاجرت کرده بود، به ثمر رساند. او از زمانی که اولین بازی اش را برای ایران انجام داد تا آخرین بازی که مقابل کره انجام داد گلرنی کرد.

قوچان نژاد که برای تیم زیر ۱۹ سال هلند هم بازی کرده بود یکی از موفقیت های بزرگ کی روش در حل مشکلات به وجود آمده در خط حمله تیمی بود که در جریان رقابت های مرحله انتخابی جام جهانی علی کریمی، یکی از بهترین بازیکنان خود را به دلیل بازنشستگی از دست داده بود.

کی روش همچنین اشکان دژاگه، هافبک کنونی فولام و بازیکن پیشین تیم های جوانان آلمان را به اردوی تیم ملی ایران دعوت کرد و در کنارش دنیل داوری، دروازه بان متولد آلمان و استیون(مهرداد) بیت آشور را که در کالیفرنیا آمریکا متولد شده بود را به ترکیب تیمش اضافه کرد.

این رویکرد به ایران کمک کرد تا تیم های قطر، لبنان و سپس کره جنوبی را شکست دهند و به برزیل برسند ولی آزمون سختی در انتظار شاگردان کی روش در جام جهانی ۲۰۱۴ در مصاف با رقبای خود در گروه F یعنی آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین است.

کی روش اظهار داشت: ما تنها با یک هدف به برزیل پا می گذاریم و آن راهیابی به مرحله دوم است. می دانم که این هدف واقع بینانه نیست و شاید فانتزی باشد ولی هدفی منطقی است. راه دیگری هم برای افزایش تمرکز و بهبود روحیه بازیکنان و اطرافیانم ندارم. اگر ما موفق به انجام این کار شویم یا نشویم هم داستان دیگری است.

تنها پیروزی تیم ملی ایران در رقابت های جام جهانی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه مقابل آمریکا رقم خورده و هر پیروزی که کی روش در برزیل با تیم ملی کسب کند به طرز قابل توجهی نشان از دستاورد بزرگ این مربی پرتغالی است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار