|
|
کدخبر: ۱۶۸۲۳۶

خبرگزاری تسنیم: یک سایت لهستانی با تمجید از مهاجم پیشین تیم ملی کشورمان نوشت: علی دایی تأثیرگذارترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که مورد توجه اسطوره فوتبال آلمان هم قرار گرفت.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، سایت «اسپورت» لهستان در گزارشی به تمجید از علی دایی، بازیکن پیشین تیم ملی کشورمان پرداخت و نوشت: علی دایی یک مربی خیّر و تاجر است که تا این اواخر در فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) هم فعالیت می کرده است. به غیر از اینها دایی فوتبالیست فوق العاده ای بود. او اولین فوتبالیست آسیایی بود که در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد. دایی کمپانی تولید پوشاک ورزشی مختص به خودش را هم دارد و حتی پیراهن تیم ملی ایران را هم او برای مدتی تأمین می کرد. در کنار اینها وی در حال حاضر سرمربی پرسپولیس است و در چندین موسسه خیریه هم فعالیت می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: دایی تأثیرگذارترین بازیکن تاریخ فوتبال است و در ۱۴۹ بازی که با پیراهن تیم ملی به میدان رفته ۱۹ گل به ثمر رسانده است. او در سال ۱۹۹۹ به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا هم انتخاب شد. زمانی که دایی برای تیم ملی ایران بازی می کرد در یک بازی گاهی یک، دو و حتی پنچ گل هم به ثمر رسانده است. در سال ۲۰۰۳ با گل پیروزی بخشی که دایی به لبنان زد تعداد گل های زده خود با پیراهن ایران را به عدد ۸۵ رساند و رکورد گلزنی پوشکاش لهستانی که بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۶ موفق شده بود ۸۴ گل به ثمر برساند را شکست. علی دایی یک سال بعد از این رکوردشکنی تعداد گل های خود را از مرز ۱۰۰ گل گذراند. انتقادی که به دایی می شد این بود که او با گلزنی به تیم های ضعیفی همچون لیبی و لائوس تعداد گل های خود را افزایش داده است. منتقدان بر این باور بودند که اگر ایران با تیم های نامدارتر بازی می کرد شانس رسیدن وی به این رکورد خیلی کم بود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: دایی فوتبال خود را از لیگ ایران و با بازی برای تیم های استقلال اردبیل، تاکسیرانی، بانک تجارت و پرسپولیس آغاز کرد. او پس از آن برای السد قطر بازی کرد و پس از درخشش در رقابت های جام ملت های آسیا ۱۹۹۶ و انتخاب به عنوان بهترین گلزن این مسابقات مورد توجه تیم آرمینیا بیلفلد قرار گرفت. این تیم آلمانی یک فصل پس از جذب دایی به «بوندس لیگا ۲» سقوط کرد ولی عملکرد خوب مهاجم ایرانی این تیم مورد توجه بایرن مونیخ قرار گرفت. باواریایی ها برای به خدمت گرفتن دایی ۴ میلیون دلار هزینه کردند که رکورد رقم پرداختی به یک بازیکن آسیایی بود. فرانتس بکن باوئر، اسطوره فوتبال آلمان و بایرن مونیخ که علاقه خاصی به علی دایی داشت برای جذب این مهاجم پافشاری خاصی داشت.

سایت «اسپورت» در ادامه نوشت: علی دایی در بایرن تبدیل به بازیکنی نیمکت نشین شد و فرصت کمی برای بازی پیدا کرد ولی با این حال با بازی در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا اولین بازیکن آسیایی شد که در این مسابقات حضور پیدا کرد. او به مدت سه فصل در بایرن مونیخ بود و موفق شد با این تیم دو مرتبه به عنوان قهرمانی بوندس لیگا و نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا هم برسد. دایی در سال ۲۰۰۲ به آسیا بازگشت و برای الشباب بازی کرد. پس از حضور در این تیم اماراتی او به ایران بازگشت و با پیراهن تیم های پرسپولیس، صبا و سایپا به کار خود ادامه داد و در سال آخر بازیگری اش هم در نقش مربی - بازیکن ظاهر شد.

در پایان این گزارش آمده است: دایی پس از خداحافظی از دنیای بازیگری به حرفه مربیگری روی آورد و به مدت یک سال هم هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت. دایی پس از آن سرمربی پرسپولیس، تیم پیشین خود شد و در حال حاضر هم هدایت این تیم را به عهده دارد. دایی در کنار مربیگری کمپانی تولید پوشاک ورزشی خودش را هم داشت که پیراهن تیم ملی ایران و تیم های باشگاهی مختلف ایران را تولید می کرد. او با بنیادهای خیریه ای همچون یونیسف همکاری داشته و در آگهی های تبلیغاتی در کنار چهره های سرشناسی از جمله دیوید بکام حضور پیدا کرده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار