|
|
کدخبر: ۱۶۸۹۷۴

گزارش فارس از حضور بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا در ایران

در حالی که برخی رسانه ها از قطعی بودن میزبانی امارات برای جام ملت های ۲۰۱۹ آسیا خبر داده بودند، رئیس فدراسیون فوتبال این موضوع را تکذیب کرده و حتی تهدید کرد در صورت صحت این خبر، به مسئولان AFC شکایت خواهد کرد.

به گزارشخبرگزاری فارس، ماجرا از زمانی آغاز شد که در اولین روز حضور بازرسان و ناظران AFC در ایران که برای بازدید از امکانات و تجهیزات فوتبال ایران و ۶ شهر پیشنهادی برای کسب میزبانی جام ملت های ۲۰۱۹ آسیا به کشورمان سفر کرده بودند و پس از مراسم معرفی تصویری ورزشگاه ها، اماکن دیدنی و هتل های ۴ و ۵ ستاره در ۶ شهر پیشنهادی که در کمپ تیم های ملی برگزار شد، یکی از سایت های خبری از فورمالیته بودن این بازدید پرده برداشته و از انتخاب قطعی کشور امارات به عنوان میزبان جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹ خبر دادند.

همین اتفاق کافی بود تا در چند روز اخیر که ناظران AFC در حال بررسی شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و کرمان بودند، رسانه های مختلف درصدد برآمده تا از صحت و سقم خبر منتشر شده از طریق همین بازرسان مطلع شوند که البته این بازرسان که در ادامه سفر مارکوپولو وار خود راهی ایران شده بودند به طرزی عجیب در بخش هایی از این سفر ممنوع المصاحبه شده تا بر شدت شایعات و ابهامات به وجود آمده اضافه شود.

در همان روز نخست خبرنگار فارس که در مراسم برگزار شده در کمپ تیم های ملی حضور داشت در این مورد از علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در این زمینه پرسید که با وجود سفر ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران گفته می شود امارات از شانس بسیار بالایی برای میزبانی جام ملت های آسیا برخوردار است و تقریبا ایران هیچ شانسی برای میزبانی ندارد که آقای رئیس با لحن متفاوتی پاسخ داد: این موضوع امکان ندارد. اعضای AFC قول زیادی برای همکاری به ما داده اند. با تک به تک اعضای هیئت رئیسه صحبت کرده ام و بیشتر آنها به منظور کسب میزبانی جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ قول همکاری داده اند. آنها ایران را در مسئله میزبانی یک کشور قوی می دانند و من فکر می کنم برای میزبانی شانس زیادی داریم. پس از گزارش نهایی بازرسان AFC در خصوص چهار کشور نامزد میزبانی و پس از تأیید نهایی چهار کشور فوق توسط AFC باید صحبت ها و لابی ها را آغاز کنیم. البته به یک سری لابی های ویژه در سطح بالا هم از سوی وزارت امور خارجه نیازمندیم تا سفارت هایمان از سایر کشورهای آسیایی خواستار حمایت شوند که این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما ۶ ماه برای کسب میزبانی جام ملت های آسیا وقت داریم که باید طی این ۶ ماه یک لابی بزرگ از طریق وزارت امور خارجه و مقامات سیاسی کشورمان و خود فدراسیون فوتبال انجام شود.

**تهدید رئیس به شکایت به AFC

پاسخ کفاشیان کافی بود تا شایعات پیش آمده تقریباً نقش برآب شود، اما فردای آن روز یکی از روزنامه های صبح بر خبر منتشر شده مبنی بر قطعی بودن میزبانی امارات برای میزبانی جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹ صحه گذاشته و این بار با اطمینان بیشتری از به نوعی سرکاری بودن حضور بازرسان میزبان AFC در ایران خبر داد، خبری که این بار رئیس خوش خنده فدراسیون را آشفته و عصبی کرد. در نهایت کفاشیان از شکایت به AFCخبر داد تا در صورت صحت این ادعا مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا تکلیف را روشن کنند. هرچند که یکی از مسئولان رسانه ای AFC نیز در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها صراحتاً این موضوع را رد کرده و گفت: کارشناسان این کنفدراسیون هم اکنون در حال ارزیابی امکانات کشورهای داوطلب برای میزبانی جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹ هستند و برای میزبانی هیچ کشوری به جمع بندی نرسیده اند.

**قفلی بر دهان بازرسان

با این حال پهنه اتفاقات چند روز اخیر زمانی بیش از پیش گسترش پیدا کرد که برخی ها سعی کردند تا ناظران AFC را ممنوع المصاحبه کرده تا به این ترتیب جلوی شایعات بیشتر گرفته شود و حتی روابط عمومی فدراسیون نیز در همین زمینه تأکید کرد: قبل از اعزام بازرسان با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال اعلام شد بازرسانی که در غالب گرو ه های مختلف به بررسی امکانات کشورهای کاندیدای میزبانی جام ملت های آسیا برای سال ۲۰۱۹ می پردازند مصاحبه ای انجام نمی دهند و قرار است این گروه در پایان کار خود بیانیه ای رسمی صادر کنند. نتیجه این بررسی ها هم در ماه آبان مشخص خواهد شد. این گروه به خاطر اینکه تصمیم گیرنده نیستند صحبتی را بیان نمی کنند. بازرسان AFC گزارش دهنده هستند و حاصل مشاهدات خود را به مسئولان تصمیم گیرنده اعلام می کنند.

البته روابط عمومی فدراسیون فوتبال که به نوعی از ممنوع المصاحبه بودن این ناظران خبر داده بود، توضیح نداد که چرا این ناظران بعد از حضور در استانداری حاضر شدند با دوربین های تلویزیونی مصاحبه کرده و در مورد روند بازرسی خود از شهرهای پیشنهادی ایران برای میزبانی جام ملت های آسیا صحبت کنند.

در یکی از این گفت و گوها حتی رئیس هیئت بازرسان AFC با بیان اینکه ما فقط کار بازرسی و ارائه گزارش را انجام می دهیم و انتخاب میزبان جام ملت های ۲۰۱۹ آسیا با هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال آسیاست، تأکید کرده بود در صورتی که ایران به عنوان میزبان این مسابقات انتخاب شود، پیشنهادات تکمیلی خود را برای بهتر شدن وضع ورزشگاهها ارائه خواهیم کرد.

به این ترتیب در نهایت مشخص نشد بازرسان AFC واقعاً از همان ابتدا و بر اساس قانون کنفدراسیون آسیا ممنوع المصاحبه بوده اند یا اینکه در ایران آنها را به خاطر شایعات و اخبار ضد و نقیضی که منتشر شد، ممنوع المصاحبه کردند، البته شاید هم مقرر شده بود یک سری صحبت های خاص از کانال هایی خاص با گذشتن از فیلترهای تحت نظارت برخی افراد نامشخص به سمع و نظر مخاطبین برسد.

*کسب میزبانی، ضمانت ماندن کفاشیان؟

با این وجود و با منتفی شدن میزبانی قطعی امارات قبل از بررسی های نهایی(البته در ظاهر) در اظهارات رئیس بازرسان یک نکته وجود داشت که این نکته می تواند خوشایند علی کفاشیان و فدراسیون تحت امرش باشد.

چتان، رئیس هیئت بازرسان AFC با صراحت اعلام کرده که در مورد میزبانی جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹ هیأت رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گیری خواهند کرد که آنگاه در صورتی که اعضای هیأت رئیسه بر سر قولی که به کفاشیان داده باشند، بمانند از حالا می توان ایران را به عنوان میزبان جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد؛ اتفاقی که بی گمان می تواند به ماندن کفاشیان برای سومین دوره پیاپی ۴ ساله در رأس فدراسیون فوتبال کمک بزرگی کرده(کفاشیان پیش از این برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال در دوره بعدی نیز اعلام آمادگی کرده بود) و از حالا تقریباً ضمانتی باشد بر تحقق این امر، هرچند که از لابی قدرتمند کشورهای عربی از جمله امارات در کسب میزبانی های این چنینی و رونمایی ورزشگاه های مدرن و به روز توسط عربستانی ها برای کسب میزبانی جام ملت های آسیا در آستانه سفر بازرسان و ناظران AFC به این کشور و تأثیرگذار بودن این امر بر روی بازرسان نباید غافل شد.

رقابت های جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار با حضور ۲۴ کشور در ۶ گروه ۴ تیمی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام / ی

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار