|
|
کدخبر: ۱۷۲۶۳۲

مانع شکنی، از رویا تا واقعیت؛

برخی موانع ورزشی سال ها پابرجا می مانند تا زمانی که یک ورزشکار راه را برای دیگران باز می کند، دویدن یک مایل زیر چهار دقیقه و شنا کردن ۱۵۰۰متر زیر ۱۵ دقیقه از آن دسته بودند.

به گزارشگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ششم ماه می سالروز رکوردشکنی مهمی در ورزش جهان است، جایی که " راجر بنیستر " دونده انگلیسی ۶۰ سال پیش توانست یک مایل را کمتر از چهار دقیقه بدود.

در سال ۱۹۵۴ بنیستر توانست رکورد دویدن یک مایل در کمتر از چهار دقیقه را بشکند و این مانع که سال ها در ورزش جهان قد علم کده بود را از پیش پای دونده ها بردارد.

شنا هم یک چنین مانع شکنی در یک مایل خود دارد. این اتفاق در سال ۱۹۸۰ در المپیک مسکو رخ داد. در رقابت های آن سال تمام چشم ها بر " سالنیکف " اهل شوروی سابق دوخته شده بود تا این ورزشکار رکورد ۱۵ دقیقه و دو ثانیه ای " برایان گودل " امریکایی را در ۱۵۰۰ متر آزاد بشکند و پس از سال ها انتظار زیر ۱۵ دقیقه این مسافت را شنا کند.

شنا کردن ۱۵۰۰ متر در کمتر از ۱۵ دقیقه مانند دویدن یک مایل زیر چهار دقیقه مانعی بزرگ بر سر راه شناگران بود. در سال ۱۹۸۰ پیش بینی ها به وقوع پیوست. " سالنیکف " ۲۰ ساله در آن سال به انتظارها پایان داد. او توانست ۱۵۰۰متر را در ۱۴ دقیقه و ۵۸ ثانیه و ۲۷ صدم ثانیه شنا کند.

" سالینکف " برای این رکورد شکنی ۵۰۰متر اول را در ۵.۰۰. ۲۳ شنا کرد. او سپس ۵۰۰متر دوم را در ۵.۰۰. ۶۲ طی کرد. از ۱۱۰۰ متر تماشاگران با شور و شوقی وصف نشدنی به تشویق هموطنشان پرداختند. " سالینکف " از آنجا به بعد در آب پرواز می کرد. صدای غرش تماشاگران انگیزه های او را دوچندان کرد و او ۵۰۰ متر انتهایی را در ۴.۵۷. ۴۲ طی کرد تا مانع بزرگ شناگران شکسته شود.

این ورزشکار جوان که در مسابقات المپیک ۱۹۸۰ مسکو دو رکورد شکنی و دو نشان طلا در ماده ۴۰۰ و ۱۵۰۰ متر کسب کرد درباره این زمان ثبت شده گفت: " من باور داشتم که می توانم کمتر از ۱۵ دقیقه این مسافت را شنا کنم. این هدفی بود که سه سال برایش جنگیدم. خوشحالم که این اتفاق در المپیک و در زادگاهم افتاد. "

پس از مسابقات آن سال تا به امروز زمان های زیادی کمتر از ۱۵ دقیقه برای ۱۵۰۰متر آزاد به ثبت رسیده است. ماده ای که از سال ۱۹۰۸ وارد مسابقات المپیک شد دستخوش ترقی های متعددی شده است. در ابتدای راه رکورد این ماده ۲۲ دقیقه و ۴۸ ثانیه بود. اما پس از مانع شکنی " سالینکف " رکوردها بهبود یافت تا جایی که این رکورد امروز ۱۴ دقیقه و ۳۱ ثانیه و ۰۲ صدم ثانیه در اختیار " سان یانگ " چینی است.

" ولادیمیر سالینکف " که به عنوان مانع شکن این ماده شناخته شد دو بار دیگر این زمان را بهبود بخشید و ۱۴.۵۴. ۷۶ را نیز به نام خود ثبت کرد. رکوردی که هشت سال پابرجا بود تا زمانی که هافرمن آلمانی زمان ۱۴.۵۰. ۳۶ را در مسابقات جهانی ۱۹۹۱ ثبت کرد. از آن روز این رکورد شش بار شکسته شد. آخرین رکورد شکنی در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود جایی که " سان یانگ " چینی با ثبت زمان ۱۴.۳۱. ۰۲ رکوردی بی نظیر ثبت کرد. حال باید دید این زمان تا چه اندازه می تواند کاهش یابد و آیا ۱۴ دقیقه مانع جدید شناگران خواهد شد؟

*نگاهی مختصر به برخی از رکورد شکنی های ۱۵۰۰ متر آزاد در استخرهای مسافت بلند:
۱۹۰۸ - " هنری تیلور " از انگلستان - ۲۸.۴۸. ۰۴ در مسابقات المپیک لندن
۱۹۲۷ - " آرن بورگ " از سوئد - ۱۹.۰۷. ۰۲ در مسابقات اروپایی بولونیا
۱۹۳۸ - " تومیکوتسو آمانو " از ژاپن - ۱۸.۵۸. ۰۸ در توکیو
۱۹۵۶ - " موری روز " از استرالیا - ۱۷.۵۹. ۰۵ در ملبورن
۱۹۶۴ - " روی ساری " از امریکا - ۱۶.۵۸. ۰۸ در نیویورک
۱۹۷۰ - " جان کینسلا " از امریکا - ۱۵.۵۷. ۱۰ در لس آنجلس
۱۹۸۰ - " ولادیمیر سالینکف " از اتحاد جماهیر شوروی - ۱۴.۵۸. ۲۷ در مسابقات المپیک مسکو
۲۰۰۱ - " گرنت هکت " از استرالیا - ۱۴.۳۴. ۵۶ در مسابقات جهانی فکوکا ژاپن
۲۰۱۱ - " سان یانگ " از چین - ۱۴.۳۴. ۱۴ در مسابقات جهانی شانگهای
۲۰۱۲ - " سان یانگ " از چین - ۱۴.۳۱. ۰۲ در مسابقات المپیک لندن
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار