|
|
کدخبر: ۱۷۵۹۸۴

به جز مردم ایران خیلی ها نمی دانند فیلا چیست

خبرگزاری تسنیم: رئیس فدراسیون جهانی کشتی گفت: از نامزد ایرانی برای حضور در هیئت رئیسه فیلا حمایت می کنم.

به گزارش خبرنگار ورزشیخبرگزاری تسنیم، نناد لالوویچ، رئیس فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) در پاسخ به این پرسش که چقدر خطر حذف کشتی در المپیک جدی بود و چگونه مقابل این خطر توانستید همه کشورهای عضو فدراسیون جهانی را با هم متحد کنید، اظهار داشت: این کار آسانی نبود. اول باید متوجه می شدیم چرا این اتفاق رخ داده است. باید پی می بردیم چرا پس از سه هزار سال که از تاریخ کشتی می گذرد، این رشته ورزشی به این وضع افتاده و در حال سقوط است.

وی با بیان اینکه باید از فدراسیون کشتی ایران تشکر ویژه ای داشته باشم که جام جهانی کشتی آزاد را برگزار و کشورهای را متحد کرد، یادآور شد: ما باید هماهنگی و یکپارچگی خود را نشان می دادیم. این اولین قدم ما بود و همه هم در این امر موفق ظاهر شدیم. افتخار می کنم رئیس چنین جامعه متحدی هستم که در لحظه سختی همه با هم بودند. بعضی ها کمتر و بعضی ها بیشتر اما همه نشان دادند که می خواهند کشتی در المپیک باقی بماند.

رئیس فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) افزود: پیش از همه چیز باید متوجه می شدیم که چه اتفاقاتی در ioc رخ داده که قرار است کشتی از المپیک حذف شود. بعد از آن اولین مذاکرات ما با کمیته بین المللی المپیک آغاز شد. باید درک می کردیم مشکل کجاست، چرا که کمیته بین المللی المپیک دوست ما است نه دشمن ما.

لالوویچ گفت: بخاطر اینکه به رویاها و خواسته های کشتی گیران جامعه عمل بپوشانیم، تمام تلاش خود را کردیم. با این اتفاقاتی که رخ داده بود آنها ورزش ما را انتخاب کرده بودند که از المپیک حذف شود. ما به تمام جامعه جهانی نشان دادیم که ورزش ما چه مزایایی دارد. این ورزش به همه ملیت ها و قومیت ها ارتباط و تعلق دارد. هیچ جایی در جهان وجود ندارد که به نوعی در آن کشتی وجود نداشته باشد. کشتی به صورت خیلی عمیق در ژنتیک انسان ها قرار دارد. کشتی در خون همه انسان ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که مشکل کار دقیقا کجا بود، تصریح کرد: ما باید این ورزش را مدرن می کردیم. اولین مشکل قوانین کشتی بود که در طول زمان، این رشته ورزشی را به صورتی تبدیل کرده بود که قابل درک نبود. قوانین کشتی خیلی پیچیده بودند و مردم به سختی متوجه می شدند که چه اتفاقی در تشک رخ می دهد. حتی قهرمانان قدیم هم متوجه نمی شدند چه اتفاقاتی در زمان مسابقه رخ داده است. ما فهمیدیم که اولین مشکل قوانین بوده که امروز شاهد برخی از اصلاحات در آن هستید.

رئیس فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) با اشاره به تغییراتی که در قوانین رخ داده است، عنوان کرد: امروز کشتی فرنگی هیجان انگیز و از آن حالت سکون خارج شده است. پس از مواردی که بیان کردم باید اساسنامه فیلا را اصلاح می کردیم. امروز هشت کمیسیون جدید در فیلا داریم. بعد از این موارد ما ورزشکاران را در کنار خود قرار دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که حال و روز سال های اخیر کشتی ماحصل تفکر افرادی است که در فدراسیون جهانی نشسته اند. آیا فکر نمی کنید باید خون جدیدی به هیئت رئیسه فدراسیون جهانی تزریق شود، اظهار داشت: ما بدنه فیلا را جدید و ورزشکاران را درگیر کردیم. امروز هم در حال تطبیق با ioc هستیم. باید تمام فعالیت ها را به صورت شفاف انجام بدهیم. ما بانوان را مطابق خواسته کمیته بین المللی المپیک درگیر کردیم. در حال حاضر خیر اما در آینده به صورت کاملا مستقل انجام کار خواهیم کرد.

«امروز در بیشتر سالن ها تماشاگر چندانی وجود ندارد. این در شرایطی است که در گذشته بسیاری از سالن ها مملو از تماشاگران بود. راهکار شما برای جمع شدن تماشاگران چیست.» لالوویچ در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: شما به نکته درستی اشاره کردید اما این مشکل تنها برای کشتی نیست بلکه برای همه رشته های ورزشی دنیا است. به جز فوتبال تمام ورزش ها تماشاگران خود را از دست داده اند. هدف ما و تمام افراد حاضر در ورزش های دیگر این است که افراد جوان را به سمت ورزش بیاوریم. آنها را از توی خیابان ها و رستوران ها جمع کرده و به استادیم بیاوریم که این کار سختی است.

وی ادامه داد: مسائل مختلفی پیش روی جوانان است. مثل بازی های کامپیوتری و شبکه های اجتماعی. باید تفکر جوانان را عوض کنیم. اگر دقت کنید جوانان به ورزش های هیجان انگیز مثل اسکی گرایش دارند و دیگر خیلی تمایلی به ورزش های کلاسیک ندارند. ما باید کشتی را کمی آسان کنیم.

رئیس فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) در پاسخ به این پرسش که چرا شبکه های تلوزیونی بر روی کشتی زوم نمی کنند تا آن را اشاعه بدهند، گفت: از روزی که به فدراسیون آمدم این دغدغه ها را دارم. حتی رنگ تشک کشتی هم از دغدغه هایم است. شاید از دید یک انسان تکنیکال این رنگ خوب نباشد.

وی که در برنامه روح پهلوانی حضور داشت با بیان اینکه می خواهم به چند نکته اشاره کنم، اظهارات خود را اینگونه ادامه داد: من از کشوری می‎آیم که در المپیک بیشترین مدالش را از کشتی گرفته است. من باید به شما باید بگویم بسکتبالم هم در حال از دست دادن تماشاگرانش است. یوگسلاوی زمانی در بسکتبال قهرمان المپیک و جهان بوده است اما امروز با مشکل تماشاگر در این رشته ورزشی روبه رو است. به غیر از فوتبال همه دچار مشکل هستند. کارهای زیاد و البته دشواری را پیش رو داریم. همان طور که قبلا گفتم ما آمده ایم کشتی را آسان تر کنیم. می خواهیم کاری کنیم اگر یک فرد از صبح تا عصر برای تماشای کشتی آمد بفهمند چه اتفاقی در آن رخ داده است.

«از المپیک آتن تا کنون بارهاو بارها مقررات کشتی عوض شده است. آیا فقط با تغییر قوانین می شود مشکل را حل کرد یا توجه به اصل کشتی راهکار است؟» لالوویچ در این خصوص گفت: تغییرات زیادی در گذشته داشتیم و امروز باید تغییراتی جزئی بدهیم تا به آن چیزی که می خواهیم برسیم. کنار این تغییرات جزیی باید کاری اساسی صورت بدهیم. حتی به تغییر نام احتمالی فیلا هم فکر می کنم. به جز مدم ایران خیلی ها نمی دانند فیلا چیست اما همه در دنیا می دانند فیفا چیست.

وی در پاسخ به این پرسش که کشتی از ذات اصلی خودش یعنی اجرای فنون زیبا دور شده است. به نظر شما نباید کشتی به زمان های بازگردد که مردم کشتی را به عنوان یک ورزش زیبا می دیدند، تصریح کرد: این نگرانی را به خوبی درک می کنم. نگرانی شما در مورد گم شدن تکنیک است. در حال حاضر کشتی گیرانی در صربستان وجود ندارند که جذاب کشتی بگیرند اما در ایران و روسیه این نفرات فراوان هستند. صربستان می خواهد در این زمینه از ایران تبعیت کند.

رئیس فدراسیون جهانی کشتی در خصوص اینکه چنین ذهنیتی در فیلا وجود دارد تا کشتی به ذات خود برگردد و شاهد کشتی زیبا باشیم. خیلی از افراد که در فیلا حضور دارند سن و سالی از آنها گذشته است و با کشتی امروز و خواسته های امروز آشنا نیستند، اظهار داشت: به شدت به چنین موضوعی اعتقاد داریم. باید تجربه در کنار انرژی به کار برود. بر روی این موضوع پافشاری زیادی دارم. کسانی که سن بالایی دارند نقشه را می کشند و جوانترها آن را اجرا می کنند. البته وظیفه اغلب این نفرات در حال به پایان رسیدن است. مسن ها می خواهند بروند و جای خود را به جوانترها بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که جو حاضر در کشتی را چگونه دیدید، عنوان کرد: مثل همیشه ایرانی ها فوق العاده بودند. تماشاگران ایرانی به کشتی وابسته هستند و در لحظه قضاوت می کنند.

«تماشاگران ایرانی مطالباتی از فدراسیون جهانی دارند. وزیر ورزش و جوانان ایران هم گفت جای ما ایرانی ها در تصمیم گیری های دنیای کشتی کجاست. مردم می خواهند فردی از ایران در هیئت رئیسه فیلا باشد. آیا از نماینده ما در انتخابات آتی حمایت می کنند.» لالوویچ در این خصوص اینگونه پاسخ داد: کشور بزگی مثل ایران حتما استحقاق این را دارد که فردی را در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی داشته باشد. کسی که بتواند کشتی را به جلو هدایت کند و باعثتوسعه آن شود اما این انتخابات است و مانند تمامی انتخابات شرایط خاصی دارد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رئیس فدراسیون جهانی در ادامه صحبت های خود گفت: شرط اول این است، فردی که به عنوان نماینده ایران در انتخابت معرفی می شود، اتحاد لازم را در کشورش داشته باشد و کشور او را حمایت کند. ۱۱۸ رای در این انتخابات وجود دارد اما با تمام این مسائل حتما از کاندیدای ایران حمایت می کنم. البته در گذشته توکل در فیلا حضور داشته است که او امروز در تالار مشاهیر فدراسیون جهانی است. امیدوارم ایران در آینده نزدیک نماینده ای در هیئت رئیسه فیلا داشته باشد.

وی ادامه داد: ما باید سخت کار کنیم. در سال ۲۰۱۷ نشستی با مسئولان ارشد کمیته ملی المپیک داریم. در این نشست در خصوص حضور یا عدم حضور کشتی برای بعد از المپیک ۲۰۲۴ صحبت و تبادل نظر خواهد شد و تصمیم گیری های نهایی در این مورد صورت می گیرد.

رئیس فدراسیون جهانی کشتی در پاسخ به این پرسش که آیا موافق تغییر نحوه برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی و برگزاری آن به صورت لیگ جهانی والیبال با جوایز ارزشمند هستید، یادآور شد: این قدم بعدی است. ما باید دوباره مطالعه کنیم. در مورد کلیات تقویم باید تحقیق و مطالعات زیادی صورت بدهیم. این تقویم خیلی سخت است. دوباره باید به آن نگاه کنیم که آیا جام جهانی را هر سال نیاز داریم؟ خیلی از رشته های اینگونه نیست. همین مسائله در مورد مسابقات قاره ای هم هست. ما در حال مطالعه دقیق بر روی این مسائل تا قبل از المپیک برزیل هستیم. به طور مثال در حال رتبه بندی مثل سایر رشته های که وجود دارند، هستیم.

وی در خصوص اینکه چرا کشورها و کشتی گیران را سیدبندی نمی کنید، خاطرنشان کرد: این هم ممکن است صورت بگیرد. صحبت های من به صورت کلی است. یک کشتی گیر باید در تمام تورنمت ها شرکت کنند. در این شرایط کمبود وزن هیچ وقت معنا نخواهد داشت و یک ورزشکار در وزن طبعیی خود کشتی خواهد گرفت. به شدت اعتقاد دارم این اقدامات باعثپیشرفت کشتی می شود.

لالوویچ در پاسخ به این پرسش که آیا امکانی وجود دارد که بتوان روی شرط بدنی در کشتی فکر کرد که باعثجذابیت آن شود؟ گفت: هیچ وقت شرط بدنی هدف فدراسیون ما نیست. شرط بدنی تخصص شرکت هایی است که این کار را می کند ما راه هایی داریم که کشتی را برای آنها جذاب کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رئیس فدراسیون جهانی کشتی در پاسخ به این پرسش که چرا جام های جهانی کشتی مثل فوتبال با جوایز ویژه و البته حضور برترین های دنیا برگزار نمی شود، تاکید کرد: اول باید ورزش خود را جذاب کنیم. پس از آن اسپانسرها به سراغ ما می آیند و بعد از آن مخاطبین هستند که به سمت کشتی روانه می شوند. وقتی این اتفاقات رخ داد یک مثلثسه ضلعی فدراسیون جهانی، ورزشکار و اسپانسر شکل می گیرد که می توان به آن شکل های مختلفی داد.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای معضل داوری در کشتی چیست؟ گفت: اول از همه تمام افرادی که در قسمت اداری فیلا هستند، باید مستقل از دولت ها باشند. باید برای تمام فدراسیون ها و کنفدراسیون ها شکل جدیدی در داوری ایجاد کرده و داوران را تغییر بدهیم. تغییر جدول را از مسابقات فنلاند شروع کردیم. قرعه کشی ها کاملا شفاف و واضح صورت می گیرد. هیئت ژوری خیلی سریع و عملیاتی داوران خاطی را به خانه هایشان برمی گردانند. خیلی در این بعد جدی هستیم و مصریم تا اتفاقاتی که در پکن رخ داد تکرار نشود. شاید تصمیمی که در سال ۲۰۱۳ گرفته شد به خاطر آن مسابقه المپیک پکن بود.

لالوویچ ادامه داد: این مسائله هم برای فیلا و ioc خیلی مهم بود که چرا در المپیک پکن در آن بازی معروف چنین حرکتی را انجام داد. امروز کمیته اجرایی مسابقات را از چند کشور انتخاب می کنیم. دیگر به این صورت نیست که فقط از کشوری که میزبان است استفاده شود. امکانات بیشتری را برای کنترل داوران داریم و با حداکثر توان از آن استفاده می کنیم. هیچ موبایلی در دست داوران نمی بنید و چیدمان را هم عوض کردیم.

رئیس فدراسیون کشتی در خصوص چند سوال شخصی گفت: من خیلی جوانم و تنها ۵۷ سال سن دارم. مدرک مهندسی مکانیک از بلژیک را دارم. بیزینس های متفاتی از جمله ساخت و ساز در روسیه و یک شرکت واردات خودرو در صربستان را دارم اما امروزه بیشتر وقتم صرف حضور در فیلا می شود. من بخطار دوستانی که دارم خیلی ثروتمندم. دوستان خوبی دارم که به کشتی کمک می کنند. سی سال است که ازدواج کرده ام و یک پسر و دختر به ترتیب ۲۷ و ۲۵ ساله دارم اما متاسفانه هنوز پدربزرگ نشدم.

وی عنوان کرد: داوران خیلی خوشحال هستند که من آمده ام. تنش ها خیلی کم شده است و این را مدیون تغییراتی هستیم که در قوانین و جامعه شناسی داوران رخ داده است. امروز همه داوران همه روزه با هم جلسه دارند و مشکلاتی که بوده است را بررسی و می پذیرند. اشتباهات داوری جزوی از داوری است و هیچ کدام از این اشتباهات عمدی نیست.

رئیس فدراسیون کشتی در خصوص وزن ۱۲۰ کیلوگرم و محدود شدن نفراتی که بالاتر از این وزن هستند، تصریح کرد: وقتی تغیرات را اعمال کردیم، از وزن ۱۲۰ به ۱۳۰ کیلوگرم رسیدم که این تصمیم از ناحیه کمیته فنی به ما اعلام شد. من به عنوان رئیس فدراسیون جهانی نمی توانم این تصمیم را عوض کنم چراکه اعضای کمیته فنی، کشتی گیران قدیمی و قهرمانان جهان این تصمیم را گرفته اند. حتما نگران خیلی از مسائل بودند اما ممکن است روزی به این نتیجه برسیم که محدودیت وزن را برداریم.

وی در خصوص اینکه چرا تقویم داوری ۲۰۱۴ اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه کنگره تقویم را در تاشکند ازبکستان خواهیم داشت. ما در حال حاضر ۴ گروه داوری داریم. بهترین داوران سه سال گذشته در لیست داوران المپیک قرار می گیرند و راهی المپیک می شوند.

«مسابقات با فاصله کمی برگزار می شوند و در مقطعی کشورهای مثل ایران و کره جنوبی ترجیح می دهند به جای رقابت های جهانی در بازی های آسیایی شرکت کنند.» رئیس فدراسیون جهانی در این خصوص گفت: این تقویم باید بازنگری شود اما این نکته برای همه مصداق دارد. بین برخی از تورنمنت های شاید دو هفته فاصله وجود داشته باشد. دلیل اصلی این تداخل، وجود مسابقات خیلی زیاد است. به عنوان فدراسیون جهانی مهمترین محصول ما رقابت های جام جهانی است. ما نگران مسابقات جهانی هستیم که کشورها چگونه قصد شرکت در آن را دارند.

وی در خصوص عضویت قطر، کشوری که کشتی ندارد در هیئت رئیسه فیلا و عدم حضور ایران با این سابقه بالا در کشتی، تاکید کرد: در مطابق اساسنامه فدراسیون جهانی تمام کشورهای عضو حق دارند نامزدهای خود برای حضور در انتخابات را معرفی کنند. همانطور که گفته شد قطر ممکن است کشتی نداشته باشد اما اقدامات بزرگی را انجام داده است. آکادمی کشتی در این بنا شده است.

لالوویچ در پایان در گفت: همان طور که شب ورودم به ایران گفتم، دفعه بعدی حتما با خانواده ام به ایران می آیم تا آنها هم محل تولد فرهنگ را ببینند. احترام زیادی برای کشور شما قائلم. خیلی از مسائلی که در خصوص تحریم ها برای شما به وجود آوردند، شبیه کشور من یعنی صربستان است اما امروز همه چیز را در داخل تشک کشتی دیدیم. بهترین کشتی گیران دنیا را دارید و امیدوارم تمام کشتی گیران ایران در تمام مسابقات مدال ها درو کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار