|
|
کدخبر: ۱۸۲۵۶۲

امیر قلعه‌نویی اگر به قول خودش کسانی نبودند که به دنبال حذف او باشند شاید می‌توانست الان سرمربی تیم ملی باشد.

به گزارش امید نیوز ، به نقل از روزنامه گل: امیر قلعه‌نویی اگر به قول خودش کسانی نبودند که به دنبال حذف او باشند شاید می‌توانست الان سرمربی تیم ملی باشد.

او با تمام ایرادات و محسناتی که دارد یک خصوصیت ویژه را می‌توان در موردش بیان کرد و آن صریح‌الهجه بودن اوست. سرمربی سپاهان می‌خواهد با قهرمانی در لیگ نشان دهد که چیزی از خارجی‌ها کم ندارد و به نظر می‌رسد شرایط برای رسیدن به قهرمانی دوباره با سپاهان و هت‌تریک در این زمینه بازهم خودش را ماندگار کند.

شکست استقلال در آزادی و تنش‌های او با سرمربی تیم ملی در کنار دیگر مسایل اجتماعی سبب شده تا همیشه یک سوژه جذاب رسانه‌ای باشد. صحبت‌هایی که بخشی از آنها را قبلا هم شنیده بودیم اما حرف‌های جدید قلعه‌نویی بازهم توفانی به نظر می‌رسید.

*صحبت‌های‌مان را با شما از دیدار با استقلال آغاز می‌کنیم و ادعای فتحی مدیرعامل باشگاه درخصوص این که بیانیه سپاهان روی داوری تاثیر گذاشت و این کار اخلاقی و حرفه‌ای نبود.

-معمولا قصد ندارم جواب عزیزان را بدهم به خصوص آقای فتحی که رفیق 30 ساله من است. من مصاحبه ایشان را نخواندم و نمی‌دانم دقیقا چه گفته است. فقط می‌توانم بگویم ما در این مدت از داوری خیلی ضرر کردیم و هر آدم منصفی که داوری های سپاهان را دیده باشد، می‌داند که حداقل شش امتیاز بیشتر باید می‌گرفتیم.

بازهم در مورد بازی با نساجی می‌گویم که یقینا داور پنالتی ما را نگرفت و صددرصد پنالتی بود. این که داور بازی را محروم کردند مظلومانه بود. من امیدوارم که آقای فتحی بیانیه ما را خوانده باشد و ایشان دکترای حقوق دارد و چیزی که ما در بیانیه عنوان کردیم این بود که عدالت رعایت شود.

دنبال مساله دیگری نبودیم. به نظر شما اینکه خواستیم عدالت رعایت شود حرف بدی است؟ آقایان اگر جای ما بودند که داور پنالتی را به ضرر ما برگرداند چه می‌کردند؟ من اعتقاد دارم پنالتی که برگرداند درست بود و آن صحنه‌ای هم که می‌گویند دور بود و ندیدم. امیدوارم کارشناسان در این باره نظر بدهند. آقای فتحی عزیز اگر کارشناسان را قبول دارید که می‌گویند پنالتی نساجی درست بود و پنالتی مقابل استقلال که برگرداندند، پنالتی بود.

در این چند هفته داوری‌ها نسبت به دیگر تیم‌ها بیشتر به ضرر نساجی و سپاهان بود. در همین جام حذفی یک پنالتی ما را مقابل نساجی نگرفتند یا گلی که به ما زدند خطا بود. بهتر است دنبال این حرف‌ها نباشیم.

*این بیانیه را می‌توان به این شکل هم تفسیر کرد که سپاهان خواست که چون فضای فوتبال به نفع پرسپولیس است مسوولان برای جلب نظر هواداران استقلال به دنبال نتیجه گرفتن این تیم نیز باشند؟

-پاک‌ترین قشر جامعه ما را چه از نظر دستمزد و امکانات داوران تشکیل می‌دهند. داوری در فوتبال ما سلامت است هرچند که اشتباهات هم وجود دارد. خدمت آقای فتحی دوست خوبم یادآوری می‌کنم که بازی استقلال - ذوب‌آهن را یادشان بیاید که داور عمانی دقیقه یک باید تیام را اخراج می‌کرد و پنالتی‌ای که گرفت پنالتی نبود. دقیقه 51 فرشید باقری باید اخراج می‌شد و حتی پنالتی که روی بختیار صورت گرفت را داور نگرفت.

این که ما حرف از عدالت زده‌ایم درست نیست اینگونه واکنش نشان بدهند و این کار بداخلاقی است. این مسایل را گفتم که آقای فتحی حضور ذهن پیدا کنند. هم باشگاه تاج سابق یا استقلال فعلی دنبال عدالت است و هم ما! همه ما به دنبال این هستیم که عدالت در درون زمین مشخص شود. یک بازی بود که تمام شد و رفت. از آقای فتحی تعجب می‌کنم که بعد از 30 سال مدیریت این طور حرف می‌زنند.

*در مورد اتفاقاتی که برای سپاهان افتاد آیا آن صحنه‌ای که رضا کرمانشاهی پنالتی شما را برگرداند آن صحنه را بازبینی کردید؟

-در مورد آن صحنه با اینکه بازبینی کردیم اما بهتر است که کارشناسان صحبت کنند. فکر می‌کنم که بعد از 40 سال داوری را در فوتبال یاد گرفته باشیم. در آن صحنه ساسان دریبل دو طرفه زد و بازیکن عراقی استقلال سدراه او شد. حالا اگر به قول کارشناسان شدت آن کم بوده یک بحث دیگر است. آن صحنه پنالتی هم که استقلالی‌ها مدعی هستند از راه دور دیدم و کارشناسان گفته‌اند که پنالتی نبوده است و حالا نمی‌دانم چرا اینقدر شلوغ کردند.

*در مورد سپاهان با گذشت 10 هفته از رقابت‌های لیگ کارشناسان معتقدند که این تیم در قواره‌های قهرمانی است. در حالی که خیلی‌ها فکر می‌کردند دوره قلعه‌نویی تمام شده است ولی انگار شما در سبک کاری‌تان دچار رنسانس شده‌اید.

-خدا را گواه می‌گیرم که این حرف را از ته قلبم می‌زنم. امیر قلعه‌نویی اصلا دوره‌ای نداشته که بخواهد تمام شود.شاید این مسایل برای دشمنان من مهم باشد که دوره داشتم و دوره‌ام تمام شده است اما برای من این طور نیست. من همیشه یک مجموعه را به کمک همکارانم تحویل می‌گیرم و با توکل به خدا سعی می‌کنم عملکرد خوبی داشته باشم. من به حرف این دوستان که دوره داشته‌ام یا نداشته‌ام کاری ندارم چون مهم صداقت کاری و شاخص‌های کاری است.

به ما یاد داده‌اند با تمام وجودمان کار کنیم چون سر سفره پدر و مادرم بزرگ شده‌ام و به شرافت کاری و انسانی پایبند هستم. امیر قلعه‌نویی نه مربی پروازی است و نه مربی‌ای که دنبال مسایل دیگری باشد. خدا کند کسی پیدا شود و رکوردهای ما را بشکند تا دوستان با خیال راحت بخوابند!

*بعد از بازی با استقلال جمله‌ای گفتید که به نظر می‌رسد پر از نیش و کنایه بود. آنجایی که هم به شفر کنایه زدید و هم به کی‌روش و خواهان قرارداد هشت ساله با سرمربی استقلال مثل سرمربی تیم ملی شدید. این جمله را بیشتر برای ما توضیح می‌دهید.

-این حرف من حکایت همان ماجرای میخ فروش و داروخانه است که نمی‌خواهم بازش کنم. در مورد خودم بگویم یک زمانی کیومرث هاشمی به من زنگ زد و گفت کجا هستید؟ فکر می‌کنم ساعت هفت یا هشت شب بود. گفتم خانه هستم. گفت می‌توانی بیایی فلان جا و ما رفتیم و راجع به تیم ملی صحبت کردیم. خدا شاهد است که عین واقعیت را می‌گویم و می‌توانید از خود کیومرث هاشمی هم بپرسید.

من آن زمان گفتم این مسوولیت را قبول نمی‌کنم چون دلایل خودم را داشتم. بعد از سه سال با استقلال قهرمان شده بودم و می‌خواستم با استقلال بروم آسیا و البته شرایط فوتبال ما بعد از جام جهانی هم مناسب نبود. کیومرث هاشمی گفت بیا رفاقت کن و من هم گفتم بحث رفاقت نیست بحث فوتبال و برنامه است. اگر می‌خواهید من کمک کنم این برنامه چهار ساله من است.

این قانون فوتبال است که یک مربی تیم ملی باید از این جام جهانی تا آن جام جهانی فرصت داشته باشد. ماجرای آن دوره فدراسیون تعلیق شده فوتبال را همه می‌دانند. در آن شرایط تیم ملی را گرفتیم؛ بعدها در یک مراسمی مدیر روابط عمومی علی آبادی در سازمان تربیت بدنی مرا دید و گفت آقای علی آبادی گفته است از قلعه‌نویی حلالیت بطلبید.

من گفتم حلالش کردیم و رفت اما او مرا به بیرون از مراسم آورد و گفت برای اینکه اساسنامه تصویب شود صفایی فراهانی به علی آبادی گفته است که قلعه‌نویی را حذف کنید تا اساسنامه تایید شود. این وسط من قربانی شدم.

*اگر صفایی شما را نمی‌خواست چرا به خود شما نگفت؟

اتفاقا به خود من گفت شما از مصطفوی تعریف کردید من از شما دلخور هستم. ببینید مدیران ما چطور هستند؟ خود من هم از حرف‌های صفایی فراهانی تعجب کردم. شناخت من از صفایی چیز دیگری بود و آن روزی که این حرف‌ها را از او شنیدم واقعا تعجب کردم. من در برنامه 90 واقعیت‌ها را گفتم چرا که در کتاب فیفا دوران داریوش مصطفوی جزو پرکارترین دوران فدراسیون فوتبال‌های جهان، اسم برده شده بود.

بر می‌گردم به سوال قبلی شما؛ سوال من این است که مگر نباید به یک مربی زمان بدهیم؟ مگر به کی‌روش هشت سال وقت ندادیم پس به شفر هم هشت سال وقت بدهیم. کجای این حرف من کنایه انداختن است.

*در مورد کی‌روش دو بحث مطرح است. کی‌روش اگر از نظر فنی قوی باشد که آن هم جای بحث دارد از نظر شخصیتی ضعیف به نظر می‌رسد.

من هم با این صحبت شما موافق هستم. کی‌روش از نظر فنی مربی بزرگی است. کسی که سرمربی رئال و دستیار فرگوسن بوده است. هرچند که معتقدم محیط خیلی تاثیر دارد. همان طور که قبلا گفتم اگر فیروز کریمی در آلمان به دنیا می‌آمد از خیلی از مربیان مطرح آلمان هم بالاتر بود. ما ایرانی‌ها از نظر هوش و خیلی از مسایل در دنیا حرف اول را می‌زنیم اما محیط و امکانات تاثیر دارد.

شما ببینید در این هشت سال کی‌روش چه رفتاری در فوتبال ما داشته است. شأن و شخصیت همه را پایین آورده است و برخوردهای بدی داشته است و من با این مساله مشکل داشته‌ام. چرا پس از گذشت چند دهه هنوز از جکیچ، اوفارل و رایکوف تعریف می‌کنند؟ چرا از ولاسکوی والیبال می‌گویند؟ چرا از همین آقای برانکو تعریف می‌کنند؟ چون بیشتر از اینکه فنی باشند اخلاقی هستند.

*از شما همیشه به عنوان منتقد مربی خارجی یاد می‌شود. اما همواره از برانکو حمایت کرده‌اید.

من منتقد مربی خارجی نیستم بلکه منتقد بدرفتاری هستم. من اولین کسی بودم که همکار خارجی آوردم و اردوهای خارجی را برای تیم‌ها گذاشتم. اصلا شما یک دکتر متخصص اما اگر اخلاق و ارتباط نداشته باشی چه فایده‌ای دارد.

مربی کشتی ما را می‌برند آذربایجان و این یعنی علم و ارتباطات! اگر من منتقد بودم که الان دو همکار خارجی نداشتم. در استقلال هم بازیکن خارجی و دستیار خارجی داشتم و چه کسی گفته که من منتقد مربی خارجی هستم. من از فردوسی‌پور گله دارم وقتی که ایران و ایرانی را خوار می‌کند.

*عادل را هم که دارند حذف می‌کنند و شما همیشه منتقد او بودید. در این مورد چه نظری دارید؟

-من با حذف در هر جایی و در هر زمینه‌ای مخالف هستم. اعتقاد دارم برنامه عادل تا پنج، شش سال پیش برنامه بسیار خوبی بود. یک برنامه‌ای که به جرات می‌توان گفت که یک سرمایه ملی بود اما در این چند سال عادل به جاده خاکی زد. شأن و شخصیت ایران و ایرانی را پایین آورد و کارهایی کرد که بازیکن رودروی مربی و مربی رودرروی مدیر قرار گرفت.

سه مدیرعامل را همزمان به جان هم انداخت و این ها همه بداخلاقی است. این بداخلاقی‌ها را او به فوتبال ما آورد. در این که عادل آدم سالمی است شکی نیست اما نمی‌دانم در این پنج، شش سال ماموریت داشت یا ابزار بود؟ دیدید چه بلایی سر محرم نویدکیا آورد؟ خود محرم به من گفت یک ماه دائما به من زنگ زد تا به برنامه‌اش بروم و بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌ام بود که به برنامه او رفتم.

بازهم می‌گویم عادل را نباید حذف کرد و او بابت کارهای بدی که کرده باید و باید رویه‌اش را عوض کند. برنامه او می‌تواند به فوتبال ما کمک کند البته نه این برنامه پنج، شش سال اخیر بلکه آن برنامه سال‌های نخست خودش را می‌گویم. عادل را قلبا دوست دارم و خودش هم می‌داند در این چند سال اشتباه کرده است. خدا سر شاهد است که این حرف‌ها را برای خودم نمی‌گویم.

او بیشترین ظلم را به من کرد اما بازهم مهم نیست و پسر خوبی است. آقای فردوسی‌پور! «تیم ملی‌ای را گرفتیم که رییس نداشت، تعلیق بود و دو گروه سیاسی به جان هم افتاده بودند و در رنکینگ آسیا اول بودیم و ۲،۱۱ امتیاز گرفتیم با اینکه زمین تمرین هم نداشتیم) ولی با همه این حرف‌ها مرا دادگاهی کردند.

*به نظر می‌رسد هواداران و عادل تحمل‌شان برای مربی خارجی بیشتر است؟

نه این طور نیست و این خط و ربطی بود که عادل به جامعه داد. بعد از جام ملت‌ها که حذف شدیم از من پرسید شاخصه موفقیت شما چه بود که من گفتم دوندگی! عادل آن زمان گفت خب می‌رفتید دونده می‌آوردید در صورتی که همین حرف را کی‌روش زد ولی کلی به به و چه چه کرد.

عادل الان وجهه گذشته را ندارد و امیدواریم درون خودش این مسایل را بررسی کند و برنامه‌اش حذف نشود. ما آدم‌ها همه معصوم نیستیم و من قلعه‌نویی هم کلی ایراد دارم. همیشه به خدای خودم می‌گویم که اگر اشتباهی هم داشته‌ام با نیت بد نبوده است اما عادل با نیت بد این کارها را کرد.

*یعنی برنامه عادل در این پنج، شش سال یک نکته مثبت نداشته است؟

-بله داشته است؛ برنامه‌اش درخصوص دلالی در فوتبال و خارج کردن تیم‌ها از شهرها مثل ماجرای نفت تهران؛ اینها اتفاقات خوب برنامه 90 بوده است. می‌دانید که عادل قدرت زیادی دارد. مثلا با یک نفر مصاحبه می‌کند یا بحث مطرح می‌کند اما درگیر نمی‌شود بعد گروهی که در بیرون دارد ببینید از روز بعد چه جریانی علیه آن فرد راه می‌اندازند. بیننده هم تلویزیون را می‌بیند و می‌گوید عادل چقدر مظلوم است. عادل باید این کارهایش را کنار بگذارد.

*با اتفاقاتی که برای پرسپولیس افتاد به نظر می‌رسد پس از تمدید قرارداد شش ماهه کی‌روش هواداران تیم ملی هم کمترین توقع شان حضور تیم ملی در فینال جام ملت‌های آسیا باشد. شما چه نظری دارید؟

-جام ملت‌ها به مراتب سخت‌تر از ورود به جام جهانی است. ورود به جام جهانی ۱+۴ است. پس خیلی سخت نیست صعود به جام جهانی اما در جام ملت‌ها یک تیم قهرمان می‌شود. در جام ملت‌ها وقتی وارد بازی‌های حذفی می‌شوید خیلی مسایل دخیل است.

مثلا برخلاف روند بازی یک پنالتی بدهی یا یک بازیکن اخراج شود. اینکه از الان فشار بیاوریم تیم ملی قهرمان شود درست نیست. کره، ژاپن و استرالیا تیم‌های قوی‌ای هستند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و نباید آنها را دستکم بگیریم.

من معتقدم کی‌روش تا جام ملت‌ها باشد و حمایت شود اما رفتارهایش را در هفت، هشت سال قبول ندارم. او با هرکسی رسیده بداخلاقی کرده است. استیلی در جایگاه خودش زحمت کشید و اسدی دبیرکل سابق هم همین طور اما با همه آنها بداخلاقی کرد. شاید در قراردادش نوشته‌اند.

*یعنی در قراردادش نوشته‌اند هرکس حرف زد جوابش را بدهد؟

-کسی که به ایشان حرفی نمی‌زند و کی‌روش است که به همه حرف می‌زند. جالب است در یکی از برنامه‌های ورزش و مردم شروع کرد علیه من حرف زدن که مرحوم آقای شفیع آن موقع برنامه را اجرا می‌کرد. من زنگ زدم اما به من گفتند ما نمی‌توانیم به شما آنتن بدهیم. همیشه کی‌روش شروع کننده دعواها بوده است نه دیگران! اگر دادگان رییس فدراسیون بود این اتفاقات می‌افتاد یا حتی صفایی فراهانی که تا آخر عمر از او نمی‌گذرم اما اگر صفایی بود می‌گذاشت کی‌روش اینگونه صحبت کند.

شک نکنید چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد. حرف آخرم در مورد کی‌روش این است که این چند ماه را تحمل کنیم و احترام‌ها را حفظ کنیم. اولویت اول همه ما تیم ملی باشد. این مساله یادتان باشد که نتیجه فراموش می‌شود اما بداخلاقی‌ها در ذهن می‌ماند. هنوز که هنوزاست در مورد کارهای آقاتختی صحبت می‌شود. شاید خیلی‌ها ندانند که او چند مدال در کشتی آورده است اما کارهایش را به یاد دارند.

*اتفاقا در همین بازی با استقلال شما نشان دادید که گذشته را فراموش کرده اید و با رحمتی اختلافی ندارید.

-هیچ‌کس نداند خود رحمتی می‌داند که در سه مورد خیلی به او کمک کردم. هر وقت خودش اجازه داد آن سه مورد را می‌گویم. او بچه محل من است و یک روز آمد دم خانه ما و من چون با دوستانش بود او را نشناختم. یک بار آن موقع و دو بار دیگر هم کمکش کردم که البته همه این موارد فوتبالی بود.

مهدی و همه شاگردانم مثل برادران و پسرم هوتن هستند. البته برخی از شاگردانم من را خیلی اذیت کردند به خصوص سال آخری که در استقلال بودم. یک سال با هفت نفر تمرین کردیم. نتوانستم بدنسازی کنم و واقعا اذیت کردند. بالاخره آدم باید گذشت کند.

*از این فضا خارج شویم و درباره سپاهان صحبت کنیم. چقدر به قهرمانی امیدوار هستید؟

-جا دارد در ابتدا از آقای سبحانی از مدیرعامل فولاد مبارکه تشکر کنم که مرد بزرگی است. روزی که با ایشان صحبت کردم و نظر مرا خواستند گفتم درباره سپاهان هیچ قولی به شما نمی‌دهم اما پتانسیل بزرگ شدن را دارد. ما تیم چهاردهم جدول را تحویل گرفتیم و با توجه به مشکلاتی که داشت کار سختی بود که ظرف چند ماه آن را درست کرد.

خیلی از دوستان می‌گویند بازیکنان ما رفته‌اند در حالی که ما هم تغییرات زیادی در سپاهان داشته ایم و هفت بازیکن جدید به تیم اضافه شده است. کار ما هم سخت بود ولی ساختار مدیریتی سپاهان و طرفداران خوبی که دارد باعث می‌شود که چشم‌انداز خوبی از این تیم داشته باشم اما قول قهرمانی نمی‌‌دهم. برای رسیدن به سپاهان گذشته سه سال زمان نیاز دارد نه اینکه من باشم بلکه برنامه کلی را می‌گویم.

*در مورد چند بازیکن می‌خواستیم نظر شما را بدانیم. مثل سجاد شهباززاده که دوباره با شما اوج گرفته است یا بختیار رحمانی و چند بازیکن کلیدی دیگر که روی نیمکت نشسته‌اند.

ببینید شما ابتدا باید عیار بازیکن را بسنجید. این دیگر به طرز تفکر شما بستگی دارد که بتوانید از عیار این بازیکن استفاده کنید. محمد قاضی را روزی که پرسپولیسی‌ها نخواستند من به استقلال آوردم و هجمه زیادی علیه من به راه افتاد اما از آن روز به بعد دیدید که محمد قاضی هر فصل چند گل زده است. سجاد بازیکن بسیار بزرگی است و حالا هم در سپاهان فداکاری می‌کند که در پست غیرتخصصی به او بازی داده‌ایم.

البته این را هم بگویم که سجاد توانایی‌های زیادی دارد و با آن سجادی که مدنظر ماست نرسیده است. درباره بختیار هم باید بگویم که دیر به ما اضافه شد و بدنسازی ابتدای فصل را از دست داد. بختیار را مثل هوتن خودم دوست دارم. بختیار داشت بیرون می‌ماند که ابراهیم صالحی از ما جدا شد و به جای اینکه تا نیم فصل صبر کند جای ابراهیم را در لیست ما پر کند.

بختیار در حال حاضر خیلی آماده است و در پستی که بختیار بازی می‌کند ما دغدغه داشتیم که با حضور او نگرانی ما برطرف شده است. با آمدن رسول نویدکیا مشکلات ما در میانه زمین هم برطرف می‌شود.

*به نظر شما حق سپاهان در لیست تیم ملی داده شده است یا نه؟

در رابطه با لیست تیم ملی باید به کسی که مسوولیت دارد، احترام گذاشت. روزی که سجاد را آوردم همه به من خرده گرفتند اما این تصمیم من بود پس باید به تصمیم مسئول تیم ملی هم احترام گذاشت. باید اجازه بدهیم کی‌روش براساس افکار فنی‌اش بازیکنان را انتخاب کند نه براساس حب و بغض!

ولی به زعم من چند بازیکن داریم که لیاقت حضور در لیست اصلی تیم ملی را دارند. یک مورد هم در مورد مهدی کیانی بگویم که به زعم من در این چند سال در حق او ظلم شده است.

*چرا در حق کیانی ظلم شده است؟

-بالاخره بازیکنی که در این پنج، شش سال روند روبه رشد خوبی داشته است ولی حتی یک بار هم دعوت نشود، کم‌لطفی است.

*با وجود اینکه شما از مکتب استقلال هستید اما همیشه از برانکو حمایت کرده‌اید. فینالیست شدن پرسپولیس با برانکو به نظر شما دستاورد بزرگی است به خصوص وقتی استقلالی‌ها گذشته را مدام برای هواداران پرسپولیس یادآوری می‌کنند.

-این یک افتخار ملی است کما اینکه استقلال هم دو بار قهرمان آسیا شده است. من فکر می‌کنم مردم از اختلاف نگاهی که به این دو تیم وجود دارد، ناراحت هستند. من چند سالی است که استقلال نیستم و نمی‌توانم قضاوت کنم و باید دید گله مردم از چیست.

برانکو دوست من است و پرسپولیس با او پیشرفت داشته است.او در نشست مربیان تیم‌های ملی سه روز در کنار من بود و تمام تجربیاتش را در هلسینکی در اختیار من گذاشت. همین رفتار او بود که می‌گویم برانکو آدم اخلاق مداری است. آن زمان که مربی پرسپولیس نبود اما با معرفت بود. ماجرا مربوط به سال 2006 است. هنوز هم ارتباط تنگاتنگی با هم داریم.

*شما با استقلال به چهار تیم مرحله نهایی باشگاه‌های آسیا رسیدید. آن زمان به استقلال نگاه ملی بود؟

-اصلا! خیلی ما را اذیت کردند. بازی برگشت با بوریرام که هشت ساعت با اتوبوس و 11 ساعت ترانزیت در رفت و برگشت و همچنین پرواز به سئول را برای ما AFC در نظر گرفته بود. سه بار به تاج زنگ زدم و نامه‌نگاری هم کردیم که بازی ما را عقب بیندازد اما این کار را برای ما نکردند.

من از تاج چند بار خواهش کردم اما قبول نکرد و ما مجبور بودیم به اصفهان برویم. آن زمان پول هم نبود و اگر بگویم مردم می‌خندند. نفری 200 دلار به ما پول تو جیبی دادند. آن هم دلار ارزان آن زمان! بازیکنان نمی‌توانستند یک کتانی برای خودشان بخرند.

مردم بدانید در حق امیر قلعه‌نویی چه ظلم‌هایی که شد. بروید ببینید تمام قهرمانی‌های من چقدر هزینه داشته و چقدر دریافتی داشته‌ایم. آقایان یک میلیارد بدهکار هستند و توافق کردند که فلان تاریخ بخشی را بدهند و بقیه را هم 2 فقره چک دادند.

*شما هم هیچ زمان به این نتیجه نرسیدید که به AFC شکایت کنید؟

-جالب است که به جای اینکه من از آنها شکایت کنم آنها از من شکایت کردند. برای اینکه صورت مساله را پاک کنند و به AFC دروغ بگویند هم تراکتور و هم استقلال از من شکایت کردند.

*یعنی استقلال از شما شکایت کرده است؟

-بله شکایت آنها به کمیته وضعیت رفته است و گفته‌اند که ما با این آدم اختلاف داریم تا مجوز حرفه‌ای بگیرند و زمان بخرند. جالب این است که کمیته تعیین وضعیت قرار است رای را به نفع من بدهد. جالب است آقای فتحی که از کارهای غیراخلاقی صحبت می‌کنند وکیل من را دعوت کرده‌اند که البته خدا پدرش را بیامرزد باز یکی از مدیران با ما نشست گذاشت.

با وکیل من نشستند و من به وکیلم گفتم هرچه آقای فتحی گفت قبول کنید. بعد از جلسه مبلغ رسید به 700 میلیون که قرار شد بخشی را بدهند و بقیه را هم طی دو فقره چک پرداخت کنند. این توافق تا 25 ماه گذشته بود که اگر انجام نمی‌شد این توافق برهم می‌خورد که البته برهم خورد و دوباره شکایت به جریان افتاد. حالا ببینید امیر قلعه‌نویی چه آدم بدی است.

*این که می‌گویند نگاه تبعیض‌آمیز بین استقلال و پرسپولیس بوده در همین دوره مربی و چند بازیکن خارجی مثل گرو و تیام را جذب کردند. حداقل تبعیض بین پرسپولیس و استقلال در این دوره به ذهن نمی رسد. شما قبول دارید؟

-بحث تبعیض مالی که در زمان ما بود. الان که ماشاء‌ا... استقلال خوب شارژ می‌شود. خدا پدرشان را بیامرزد که این راهکار را درست کردند که استقلال و پرسپولیس بودجه خوبی داشته باشند. در دوره ما پژمان منتظری قبل از اینکه بیاییم رفت. محمد قاضی هم به خاطر مشکلات مالی به فولاد پیوست. تیموریان هم به خاطر پول رفت که مصاحبه هم کرد و بعد از مصاحبه گفت منظورش من نبودم.

بعد از این که این همه بازیکن رفتند ما گفتیم سه بازیکن می‌خواهیم. محسن مسلمان، بابک حاتمی و کاوه رضایی! همان زمان مدیرعامل سایپا کاوه رضایی را با 500 میلیون به ما می‌داد برای من کاوه را نگرفتند اما یک سال بعد یک میلیارد و 800 دادند تا او را جذب کنند.

محسن مسلمان آمد باشگاه استقلال که توافق کند و اگر می‌آمد به ما کمک می‌کرد. خود آقای رحیمی بعدها برای من تعریف کرد که گودرزی وزیر ورزش در جلسه ای به او گفته که دایی را حذف کند و افشارزاده هم قلعه‌نویی را! رحیمی قبول نکرد و استعفا داد ولی افشارزاده با رد کردن بازیکنان و نگرفتن آنهایی که ما می‌خواستیم و پول ندادن... دیگر پیدا کنید پرتقال فروش را!

*محسن مسلمان یک بار زمان منصوریان گفته بود که حاضر است با هزار تومان برای او بازی کند و در دوره شما هم به باشگاه آمده بود. این نشان از تمایل او به استقلالی شدن داشت تا اینکه پرسپولیسی باشد.

-بله همین طور است خود آقای آذری با من تماس گرفت که مشکلی بین آقایحیی و محسن پیش آمده و شما به ما کمک کنید و ما هم گفتیم بیاید استقلال که به باشگاه آمد. این شد که مسلمان حتی به من پیامک داد و آن سال اگر محسن و بابک و کاوه می آمدند خیلی به ما کمک می شد.

*چطور می‌شود برای خارجی‌هایی مثل برانکو می‌خواهند مجسمه بسازند اما قلعه‌نویی با این همه جام معتقد است که یک عده با او دشمنی دارند.

-این واقعیت است و حتما امیر قلعه‌نویی آدم بدی است. البته اینها دو گروه در فضای مجازی هستند و این نگاه مردم نیست. این دو گروه در فضای مجازی تقلبی هستند اما من هر کاری کردم به خاطر دلم بوده و منتی نگذاشتم. با این حال وظیفه‌ام این است که هرجا می‌روم با تمام وجودم کار کنم.

یک عده از آقایان دوست داشتند من جلوی استقلال ببازم تا استقلال قهرمان شود اما این کار غلط بود. شاید خود این آقایان در گذشته شان اینگونه بوده‌اند که دوست داشتند من هم همین طور باشم. چون گذشته آنها مشخص است همه داستان شش تا به خاطر 10 هزار تومان را می‌دانند و مسایل دیگر که نمی‌خواهم باز کنم.

*شما در مورد فضای اجتماعی هم صحبت کرده‌اید. شرایط معیشتی مردم به سختی پیش می‌رود. شرایط اجتماعی و معیشت مردم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

-مردم بسیار نجیبی داریم و کشور ما کشوری ثروتمند است. الان اینکه چرا وضعیت اینطور است به خاطر عدم مدیریت است. یک موقع است ثروت و منابع ملی ندارید اما وقتی همه اینها را داریم و مردم مشکل معیشتی دارند یعنی عدم مدیریت! الان می‌گویند دریافتی زیر 5 میلیون خط فقر است و حدیث داریم که وقتی فقر از یک پنجره می‌آید دین از پنجره دیگر می رود.

چه می‌خواستید بکنید که با دلار این طور کردید و مردم را نابود کردید. به مردم ظلم کردید و من جزو منتقدین بودم و هستم. به هرحال من از جنوبی‌ترین منطقه تهران آمدم و الان هم با آنها زندگی می‌کنم و رفت و آمد دارم و اگر کمکی باشد در حد توان انجام می‌دهم اما لیاقت مردم ایران با این ثروت بیش از این حرف‌هاست.

*و سر همین می شود که مردم به ستارگانی همچون علی دایی اعتماد می کنند و حالا او را به دادگاه کشاندند.

-من سوال شما را طور دیگری جواب می دهم و وقتی کشور ثروتمندی داریم اصلا نباید از مردم پول جمع کنیم. این اتفاق برای کشورهای فقیر است. به هرحال برای امثال دایی هم این رفتارها هزینه دارد و اعتبار خودشان را وسط گذاشته‌اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار