|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۷۰

میلگرد باکیفیت و استاندارد در بازار کم نیست، اما آیا همه آن‌ها با شرایط پروژه و بودجه شما همخوانی دارند؟ به دلیل متفاوت بودن وزن، روش تولید، نوع مواد اولیه و ... قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و تحقیق در مورد این عوامل اثرگذار، احتمالاً شما را بیشتر گیج می‌کند. در این مقاله کارخانه ظفر بناب معرفی شده که میلگرد آن یکی از باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین میلگردهای موجود در بازار است و با بررسی آن متوجه می‌شوید که میلگرد خوب چه ویژگی‌هایی دارد.

فولاد ظفر بناب کجاست؟

مجتمع فولاد ظفر بناب یکی از کارخانه‌های متعدد تولیدکننده میلگرد در شمال غرب کشور است که رقبای زیادی در استان آذربایجان شرقی دارد، در حدی که یکی از رقبای قدر آن یعنی شاهین بناب در همسایگی این کارخانه واقع شده است.

این کارخانه متعلق به بخش خصوصی، در سال 1386 تأسیس شده و در زمینی به مساحت 300 هزار مترمربع در شهرک صنعتی بناب (شمال غربی شهر بناب) قرار دارد. فاصله این کارخانه تا شهر بناب 10 کیلومتر است و اگر در استان آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور پروژه دارید، قیمت میلگرد بناب درب کارخانه برای شما به‌صرفه خواهد بود.

ظفر بناب در ابتدای فعالیت خود تنها با یک فاز و ظرفیت تولید 200 هزار تن میلگرد در سال فعالیت می‌کرد و پس از آن در سال 1395 یک خط تولید میلگرد دیگر را راه‌اندازی کرد که باعث شد ظرفیت تولید میلگرد این کارخانه به 400 هزار تن در سال برسد. همچنین این کارخانه قصد دارد تا در آینده نزدیک با راه‌اندازی خط تولید شمش، در زمینه تولید میلگرد به خودکفایی برسد.

عمده شهرت کارخانه ظفر بناب به دلیل تولید میلگردهای سبک‌بار و باکیفیت است که شهرت آن‌ها تنها محدود به داخل مرزهای کشور نیست. این کارخانه تنها در سال 1399 توانست میلگردهای خود را به 11 کشور آسیایی و اروپایی صادر کند. البته محصولات این کارخانه تنها محدود به میلگرد نمی‌شود و تیرآهن را نیز در سبد محصولات خود دارد.

2

ظفر بناب چه محصولاتی تولید می‌کند؟

کارخانه فولاد ظفر بناب در حال حاضر تنها تیرآهن و میلگرد آجدار تولید می‌کند که تنوع محصولات این دو کارخانه را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

انواع محصولات ظفر بناب

ردیف

نام محصول

نوع محصول (گرید)

سایز

1

میلگرد آجدار

A2

8 و 10 میلی‌متر

A3

10 تا 32 میلی‌متر

2

تیرآهن

IPE یا نرمال

14 و 20 سانتی‌متر

 

 

انواع میلگرد بناب از نظر استاندارد روسی GOST، هم در دسته میلگردهای نرم و هم سخت قرار می‌گیرند. میلگرد A2 ظفر بناب برای خاموت بندی و خم‌کاری مناسب است، چراکه انعطاف‌پذیری بالایی دارد و هنگام خم کردن نمی‌شکند. از میلگرد A3 این کارخانه نیز می‌توانید در فونداسیون، ستون و سایر بخش‌های اصلی سازه بتنی استفاده کنید. البته میلگرد بناب با استفاده از روش ترمکس ساخته می‌شود و به همین دلیل، برای خم‌کاری گرید A3 آن نیز مشکل چندانی نخواهید داشت.

خرید از کارخانه بناب برای پروژه‌های دارای سازه فولادی ایدئال است، چون‌که علاوه بر میلگرد فونداسیون، می‌توانند از تیرآهن 20 این کارخانه برای ستون و تیرهای اصلی و از تیرآهن 14 آن نیز برای ساخت تیرهای فرعی استفاده کنند. دلیل محدود بودن سایزهای تیرآهن ظفر بناب، صادرات عمده این محصول به خارج از کشور است.

3

کیفیت محصولات ظفر بناب چگونه است؟

اگر صادرات عمده میلگرد و تیرآهن بناب به خارج از مرزهای کشور و محبوبیت آن در بازار داخلی شما را در زمینه تائید کیفیت آن راضی نکرده، باید به شما بگوییم که محصولات این کارخانه علاوه بر استانداردهای ملی ایران، با استاندارد DIN آلمان و ASTM آمریکا نیز مطابقت دارند.

وزن محصولات ظفر بناب چقدر است؟

پیش از هر چیز باید به این نکته توجه کنید که سبک‌بار بودن میلگرد بناب به این معنی نیست که میلگردهای این کارخانه بی‌کیفیت هستند. بلکه وزن میلگرد بناب کاملاً در محدوده وزنی جدول اشتال و استاندارد ملی ایران قرار دارد و به دلیل نزدیک بودن وزن آن به بخش پایینی بازه‌های وزنی استاندارد، اصطلاحاً به آن سبک‌بار می‌گویند.

همچنین سبک‌بار بودن به این معنی نیست که قیمت میلگرد کارخانه‌ای ارزان است. بلکه قیمت محصولات این کارخانه‌ها معمولاً از رقبا بیشتر است و بیشتر بودن تعداد شاخه‌های میلگردهای سبک‌بار در یک بندیل و ظرفیت بار، خرید آن را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. چراکه وزن هر بندیل میلگرد کارخانه بناب و اکثر تولیدکنندگان میلگرد بین 2 تا 2.5 تن است. مقایسه وزن میلگرد بناب با کارخانه همشهری آن یعنی شاهین، این موضوع را بیشتر روشن می‌کند:

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های ظفر بناب و شاهین بناب

سایز میلگرد (mm)

وزن یک شاخه میلگرد (Kg)

میلگرد شاهین

میلگرد ظفر بناب

جدول اشتال

8

4.5

4.2

4.7

10

7.2

6.3

7.4

12

10.2

9.4

10.7

14

13.8

13.8

14.6

16

18.3

17.8

18.9

18

23.16

22.6

24

20

28.6

27.7

29.7

22

34.5

33

35.6

25

44.7

44

46.2

28

56.1

56

58

32

73.05

72.5

75.8

 

 

وزن تیرآهن بناب نیز از طریق جدول زیر قابل‌مشاهده است:

 

وزن هر متر تیرآهن ظفر بناب (Kg)

ردیف

سایز تیرآهن بناب

14

20

1

وزن جدول اشتال

14.3

26.2

2

وزن تیرآهن بناب

10.16

19.58

 

 

 

4

نحوه خرید میلگرد بناب چگونه است؟

برای خرید میلگرد بناب می‌توانید از طریق درب کارخانه، بورس کالا یا به‌صورت آنلاین اقدام کنید. در روش‌های خرید از درب کارخانه و بورس کالا، باید حداقل سفارش شما 20 تن یا یک ظرفیت بار باشد و برنامه زمان‌بندی ارسال این سفارش نیز معمولاً بلندمدت (تا یک ماه) است. همچنین ممکن است کارخانه همیشه تمامی سایزها و گریدهای مدنظر شما را موجود نداشته باشد.

بهترین راه خرید میلگرد بناب، خرید آن به‌صورت آنلاین است. در خرید آنلاین معمولاً محدودیت سایز و گرید وجود ندارد و شما مجبور نیستید که حتماً یک ظرفیت بار میلگرد بخرید. بلکه بار شما می‌تواند ترکیبی از میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع فولادی موردنیازتان باشد. همچنین زمان‌بندی ارسال بار با برنامه‌ریزی پروژه شما هماهنگ خواهد بود.

اگر با هر روشی قصد خرید میلگرد بناب را دارید، فراموش نکنید که روی بدنه هر میلگرد باید علائم اختصاری ZN.CT حک شده باشد. این علائم نشان‌دهنده نام کارخانه، روش تولید و گرید میلگرد در استاندارد ملی است و به شما در تشخیص اصالت میلگرد بناب کمک می‌کند.

سایت آسرون یکی از مراجع معتبر فروش آهن‌آلات است که با مراجعه به آن می‌توانید علاوه بر میلگرد و تیرآهن بناب، سایر محصولات کارخانه‌های معتبر فولادی در کشور را پیدا کرده و سفارش دهید. قیمت آهن در این سایت منصفانه‌تر از هر جای دیگری است و کیفیت و اصالت تمامی مقاطع فولادی ارسالی از انبارهای آن، توسط واحد کنترل کیفیت آسرون تضمین می‌شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار