|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۹۹

مزه دار کردن جوجه کباب به روش سرآشپز های حرفه ای نیازمند دانستن چند راز مهم است که در امیدنیوز یادتان می دهیم.

مزه دار کردن جوجه کباب به روش رستورانی را یادتان می دهیم. بیش از 5 طعم مختلف جوجه کباب مجلسی را یادتان می دهیم تا از طعم های بی نظیر آن بهره مند شوید. با امیدنیوز همراه باشید تا فوت و فن های مزه دار کردن جوجه کباب را یادتان دهیم.

مزه دار کردن جوجه کباب به سبک لاری

جوجه کباب رستورانی - مزه دار کردن جوجه کباب

مواد لازم جوجه کباب لاری

  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • مرغ متوسط ۱ عدد
  • لیمو ترش تازه ۳ عدد
  • ماست پر چرب ۱ لیوان بزرگ
  • پودر پاپریکا ۱ قاشق چایخوری
  • تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
  • روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل قرمز به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کباب کوبیده ویژه رستورانی را در امیدنیوز بخوانید.

طرز مزه دار کردن جوجه کباب لاری

مرحله اول

برای تهیه جوجه کباب لاری خانگی ابتدا مرغ را پاک کنید و به اندازه جوجه کبابی خرد کنید. یک کاسه بزرگ انتخاب کنید سپس پیاز ها را به صورت حلقه ای یا خلالی خرد کنید و  داخل کاسه بریزید. آب لیمو ترش ها را به کاسه اضافه کنید .

در مرحله بعد تخم گشنیزها را خرد کنید سپس به همراه روغن زیتون ، ماست ، زعفران دم کرده ، پاپریکا ، فلفل قرمز و مقداری نمک به کاسه اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید سپس گوشت مرغ را اضافه کنید

و به خوبی مواد را با دست زیر و رو کنید تا مواد به تمام قسمت های گوشت مرغ برسند. در مرحله بعدی یک سلفون روی درب کاسه بکشید و آنرا به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ استراحت کند و طعم دار شود.

جوجه کباب لاری - مزه دار کردن جوجه کباب

مرحله دوم

پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج کنید و قبل از سیخ کردن مرغ ، خرده های پیاز را از روی قطعات مرغ جدا کنید. در ادامه جوجه ها را سیخ کنید. پس از اینکه سیخ کردن جوجه ها به اتمام رسید منقل را آماده کنید.برای اینکه سیخ ها را روی منقل بچینید حتما باید ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا ذغال های خام به دلیل وجود دی اکسید کربن برای سلامتی مضر هستند. قبل از قرار دادن سیخ ها روی منقل نمک جوجه ها را تست کنید

و در صورت نیاز کمی نمک بزنید. سپس سیخ ها را روی منقل بچینید و به صورت متداوم آنها را بچرخانید تا به صورت یکدست کباب شوند. پس از اینکه جوجه کباب آماده شد آنرا به همراه برنج یا نان ، فلفل کبابی و گوجه کبابی سرو کنید.

در صورتی که می خواهید جوجه کباب لاری را به صورت جوجه کباب تابه ای در ماهیتابه تهیه کنید کافیست جوجه ها را در سیخ چوبی قرار دهید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و آنرا با روغن کمی چرب کنید سپس جوجه ها را در آن بچینید تا سرخ شوند.

خرد کردن پیاز

به هیچ وجه پیاز را به صورت ریز یا رنده شده به مواد اضافه نکنید زیرا این کار باعث می شود هنگام کباب کردن جوجه ها قطعات ریز پیاز سریع بسوزند و طعم جوجه کباب را خراب کنند. به همین دلیل حتما پیازها را به صورت خلالی یا حلقه ای درشت خرد کنید.

روش مزه دار کردن جوجه رستورانی

جوجه کباب - مزه دار کردن جوجه کباب

مواد لازم برای مرینیت و مزه دار کردن جوجه

  • سینه‌مرغ
  • پیاز
  • روغن هسته انگور
  • روغن زیتون
  • ادویه شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه
  • زعفران دم شده درجه یک
  • فلفل دلمه ای
  • سس باربیکیو
  • سس خردل
  • مایونز کم چرب
  • ماست
  • لیموی تازه

مراحل مرینیت جوجه کباب

ابتدا زعفران درجه یک را روی جوجه ها بریزید و بعد آنها را مخلوط کنید. یادتان نرود دستانتان را ضدعفونی کنید.

بعد پیاز و فلفل دلمه ای را اضافه کنید.

حالا همه مواد را کامل هم بزنید.

سپس دوباره برای رنگ بهتر،کمی زعفران اضافه کنید.

مایونز کم چرب، سس باربیکیو، کمی ماست، سس خردل طعم جوجه شما را بی نظیر خواهد کرد. این ترکیب راز خوشمزه شدن جوجه کباب های ارکیده است.

یکی دیگر از رموز خوشمزه بودن جوجه کباب های ارکیده استفاده از روغن هسته انگور می باشد که به دلیل سبک بودن موجب می شود جوجه کباب ها ترد و خوشمزه شوند.

مرحله بعد

کمی روغن زیتون اضافه می کنیم. سپس نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

حالا وقت اضافه کردن زنجبیل است

در مرحله بعد کمی پودر سیر اضافه کنید. سپس آب لیموی تازه را به مخلوط بیفزایید.

حالا همه مواد را با هم ترکیب کنید و بگذارید سه تا چهار ساعت بماند.

دیگر وقت وقت سیخ گرفتن جوجه ها است. وقتی جوجه ها سر میز بیاید همه از عطر و بوی آن لذت خواهند برد. این روش بهترین روش برای طعم دار کردن جوجه کباب است که با شما به اشتراک گذاشتیم تا لحظات خوشمزه ای برایتان خلق کنیم.

طرز مزه دار کردن جوجه ترش شمالی

جوجه ترش - مزه دار کردن جوجه کباب

مواد لازم جوجه ترش

  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • مغز گردو ۸ عدد
  • سینه مرغ ۶۰۰ گرم
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • رب انار ترش ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • ماست پر چرب ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه جوجه ترش

مرحله اول

ابتدا سینه مرغ را تمیز کنید و آنرا به صورت قطعات مربع شکل خرد کنید ( کمی کوچکتر از قطعات جوجه کباب ) ، سپس تکه های مرغ را داخل یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و به کاسه اضافه کنید.

مرحله دوم

در مرحله بعدی ماست را در یک کاسه کوچک با زعفران به خوبی مخلوط کنید سپس به کاسه حاوی مرغ اضافه کنید. گردوها را آسیاب کنید و به همراه رب انار ، ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید.

مواد را با دست زیر و رو کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و تمام تکه های گوشت مرغ را پوشش دهند. پس از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردید درب کاسه را با یک سلفون بپوشانید و آنرا به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ طعم دار شود.

مرحله سوم

پس از گذشت ۴ ساعت کاسه را از یخچال خارج کنید و تکه های مرغ را به سیخ بکشید. اگر می خواهید کباب را در تابه درست کنید از سیخ چوبی استفاده کنید و اگر می خواهید کباب را با ذغال تهیه کنید از سیخ فلزی استفاده کنید.

برای تهیه جوجه ترش در تابه ابتدا یک تابه بزرگ و جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری خیلی کمی روغن مایع در آن بریزید به حدی که فقط کمی چرب شود سپس سیخ ها را داخل تابه بچینید و اجازه دهید جوجه ترش با حرارت بسیار ملایم سرخ شود.

برای تهیه جوجه ترش ذغالی ابتدا منقل را آماده کنید و توجه داشته باشید که ذغال ها حتما به صورت یکدست روشن شده باشند سپس سیخ ها را روی منقل بچینید و جوجه ترش را کباب کنید. در پایان جوجه ترش را به همراه برنج و زیتون پرورده سرو کنید.

جوجه کباب ترش گیلانی - مزه دار کردن جوجه کباب

طعم جوجه ترش اصیل گیلانی

خیلی از کسانی که در منزل جوجه ترش درست می کنند همیشه با این مشکل مواجه می شوند که جوجه ترش خانگی شان طعمش شبیه به جوجه ترش های گیلانی نیست. یکی از نکات مهم در تهیه جوجه ترش رب انار است.

در صورتی که تمایل دارید جوجه ترش شما شبیه جوجه ترش های رستوران های شمال کشور شود باید از رب انار مرغوب شمالی با طعم ترش استفاده کنید. استفاده از رب انار نامرغوب یا رب انار شیرین باعث می شود طعم جوجه ترش شما خیلی عالی نشود.

یکی دیگر از نکاتی که در تهیه جوجه ترش های گیلانی به کار می رود این است که در برخی رستوران ها برای طعم دار کردن جوجه ها از آب انار و آب نارنج تازه استفاده می شود که این موضوع باعث خوشمزه تر شدن جوجه ها می شود.

مزه دار کردن جوجه کباب لبنانی

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه یا فیله مرغ ۱ کیلوگرم
آب لیمو ترش ¼ پیمانه
روغن مایع ¼ پیمانه
ارده (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
ماست چکیده پر چرب ¼ پیمانه
فلفل دلمه ای ۲ عدد بزرگ
نمک ۲ قاشق چایخوری
فلفل سیاه ½ قاشق چایخوری
پاپریکا ۱ قاشق چایخوری

دستور پخت جوجه کباب لبنانی

مرحله اول

برای تهیه جوجه کباب لبنانی خوشمزه ابتدا سیر را رنده می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب در حدی تفت می دهیم که عطر سیر بلند شود. توجه داشته باشید که سیر خیلی زود می سوزد و نباید زیاد تفت داده شود.

مرحله دوم

در این مرحله نمک، فلفل سیاه و پاپریکا را به سیر اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم تا با هم ترکیب شوند. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

جوجه کباب لبنانی - مزه دار کردن جوجه کباب

مرحله سوم مزه دار کردن جوجه کباب لبنانی

در صورتی که طعم رب گوجه فرنگی باب میل شما نیست، می توانید انرا حذف کنید و به جای ان مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید. پس از اینکه رب گوجه فرنگی را تفت دادیم تابه را زا روی حرارت کنار می گذاریم تا مواد خنک شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله سینه یا فیله مرغ را به صورت جوجه کبابی برش می زنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه فلفل دلمه ای ها را نیز به صورت درشت خرد می کنیم و به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا ماست چکیده را به همراه آب لیمو ترش، ارده و روغن مایع اضافه می کنیم و پس از اینکه مواد که تفت دادیم خنک شدند، آنها را نیز به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به دست زیر و رو می کنیم تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله ششم

در صوتر تمایل می توانیم کمی جعفری یا شوید خشک هم به مواد طعم دهنده جوجه کباب اضافه کنیم که اختیاری می باشد. حالا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و برای اینکه گوشت مرغ به خوبی طعم دار شود یک شب در یخچال قرار می دهیم.

مرحله هفتم

پس از اینکه گوشت مرغ به خوبی استراحت کرد انرا از یخچال خارج می کنیم و به سیخ می کشیم، سپس منقل زغال ( زغال های یکدست روشن) را اماده می کنیم و سیخ ها را به ترتیب روی منقل می چینیم و کمی باد می زنیم.

مرحل هشتم

پس از اینکه کباب ها خودشان را گرفتند انها را به صورت متداوم می چرخانیم تا به صورت یک دست بپزند. در کنار جوجه کباب در صورت تمایل می توانیم فلفل و گوجه فرنگی هم کباب کنیم. در پایان کباب را به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.

طرز تهیه جوجه کباب - مزه دار کردن جوجه کباب

فوت و فن‌ های مرینیت و طعم دار کردن جوجه به روش رستورانی

۱. برخی‌ هنگام مرینیت کردن جوجه کباب به آن ماست نیز اضافه می‌کنند. ماست در جوجه کباب باعث می‌شود جوجه کباب کمی نرم شود.

۲. سعی کنید پیازها را به صورت درشت خرد کنید تا به گوشت نچسبد و باعث نشود هنگام کباب کردن تکه‌های پیازه بسوزد.

۳. از فلفل دلمه‌ای برای مرینیت کردن جوجه کباب استفاده کنید چون فلفل دلمه‌ای طعم خاصی به جوجه می‌دهد.

۴. از نمک به اندازه زیادی نباید استفاده کنید. نمک زیاد گوشت شما را سفت می‌کند

۵. مجموعه موادی که برای مرینیت‌کردن جوجه کباب استفاده می‌کنید باید بتواند تمام قسمت‌های گوشت‌های خرد شده را بگیرد.

۶. دم کردن زعفران فوت و فن مهمی در درست کردن جوجه کباب است. به این شکل که نخست زعفران را بسابید و بعد از آن به زعفران سابیده شده آب جوش اضافه کنید. در این روش زعفران رنگ بیشتری به غذا می‌دهد.

۷. حتما هنگام مرینیت‌ کردن جوجه کباب از روغن استفاده کنید. البته در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید اما روغن باعث می‌شود مواد اضافه شده بهتر گوشت را مزه دار کند. پیشنهاد رستوران ارکیده استفاده از روغن زیتون و روغن هسته انگور می باشد.

۸. گوشت جوجه کباب پس از مزه دار شدن حداقل سه ساعت باید در یخچال بماند. این ماندگاری باعث می‌شود گوشت بهتر مزه دار شود.

۹. هنگام به سیخ کشیدن جوجه کباب، بهتر است تکه‌های گوشت را به هم نچسبانید و فاصله‌ای میان داشته باشند تا بهتر کباب شوند.

۱۰. اگر روی ذغال جوجه را کباب می‌کنید توجه کنید که ذغال شعله‌ای یکدست داشته باشد و به آرامی سیخ‌ها را باد بزنید

۱۱. برای درست کردن جوجه کباب عموما در گوشت سینه مرغ استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید ران مرغ را کباب کنید، بهتر است هنگام خرد کردن گوشت با حوصله‌ بیشتر این کار را انجام دهید.

سفت شدن جوجه کباب

اگر می خواهید جوجه کباب شما خشک و سفت نشود و مانند رستوران ها نرم و خوشمزه باشد ، حتما مقدار آب لیمو ترش موجود در جوجه کباب را با دقت اضافه کنید و از اضافه کردن آب لیمو ترش زیاد خودداری کنید زیرا گوشت مرغ را سفت می کند.

اضافه کردن آبلیموی زیاد علاوه بر اینکه باعث سفت شدن جوجه کباب می شود باعث می شود طعم جوجه کباب شما بیشتر از اینکه شبیه جوجه کباب باشد شبیه جوجه ترش شود و به طور کل ماهیت کباب شما زیر سوال برود نکته دیگر اینکه حتما قبل از اضافه کردن مواد طعم دهنده ، روغن زیتون ( یا روغن مایع ) را به گوشت مرغ اضافه کنید و گوشت را به خوبی با روغن مخلوط کنید تا روغن به طور کامل گوشت را کاور کند، سپس دیگر مواد را اضافه کنید.

جوجه کباب لاری - مزه دار کردن جوجه کباب

مقدار مرغ برای جوجه کباب

تهیه جوجه‌کباب یک هنر است که نیاز به توجه به جزئیات دارد. از انتخاب گوشت مرغ با وزن مناسب تا استفاده از مقادیر دقیق ادویه‌ها، همه چیز تاثیرگذار است. استانداردهای اتحادیه رستوران‌داران به عنوان یک معیار مطمئن برای وزن گوشت مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای یک جوجه‌کباب با استخوان حدوداً ۴۰۰ گرم و برای جوجه‌کباب بدون استخوان حدوداً ۳۰۰ گرم گوشت مرغ مورد نیاز است.

نکاتی در مورد درست کردن جوجه کباب خوشمزه

۱. آبلیمو و نمک

برای مزه دار یا مرینیت کردن جوجه کباب اولین نکته این است که ماساژ جوجه با آبلیمو و نمک باعث سفت شدن آن می‌شود. اگر آبلیمو و نمک را نیز ترکیب کرده و هنگامی که جوجه نیم پز است با کمک فرچه روی جوجه بزنید به میزان لازم به جوجه طعم نمی‌دهد.

راه حل این کار چی می‌تواند باشد؟ چه باید کرد تا هم جوجه‌ها سفت نشوند و هم به میزان لازم طعم بگیرند؟

شما باید جوجه را با روغن مایه به طور کامل ماساژ دهید تا کامل چرب شود.

در ادامه ابتدا نمک را به جوجه اضافه کنید و ورز دهید تا کاملا به خورد جوجه برود، سپس آب لیمو ترش را نیز به جوجه اضافه کرده و ورز دهید. بگذارید مواد حدود ۲ ساعت در یخچال بماند تا کاملا به خورد جوجه‌ها برود.

علت استفاده از روغن مایع به جای کره این است که کره بر اثر سرما سفت می‌شود و به همین دلیل جوجه‌ها را خوب کاور نمی‌کند. اما در آخر می‌توانید برای عطر و طعم بیشتر به آن یک قاشق غذاخوری کره‌ مذاب اضافه کنید.

۲. شیوه‌ خرد کردن پیاز

برخی افراد برای طعم‌دهی بیشتر و یا پوشش بیشتر جوجه از پیاز رنده شده یا بلندر شده استفاده می‌کنند تا جوجه‌ها طعم بگیرند. این روش کاملا غلط است. چرا؟

زیرا اگر پیاز را رنده کنید و به جوجه‌ها اضافه کنید تکه‌های پیاز رنده شده به جوجه‌ها می‌چسبد و شما نمی‌توانید این تکه‌ها را جدا کنید. به همین دلیل هنگام کباب کردن جوجه این تکه‌های پیاز سریع‌تر از جوجه می‌سوزند و شما گمان می‌کنید که رنگ جوجه عوض شده و پخته است و شما مرحله پخت را متوقف می‌کنید. اگر پیاز را به این شکل له کنید در جوجه کبابتان یک کاور تلخ و سوخته‌ پیازی و گوشتی نپخته دارید.

بهترین کار برای این مرحله این است که پیازها را به صورت خلالی ریز خرد کنید و یا اینکه پیاز را رنده کنید و با کمک صافی آب آن را بگیرید و به جوجه‌ها اضافه کنید.

طرز تهیه جوجه کباب - مزه دار کردن جوجه کباب

۳. زعفران

یک جوجه لذیذ و خوشمزه باید رنگ لعاب خوبی داشته باشید و رنگ جوجه به زعفران آن است. برای تهیه جوجه کباب باید حتما از زعفران زیاد استفاده کنید، اما در برخی موارد افراد زعفران را آخر کار به جوجه اضافه می‌کنند که این باعث می‌شود زعفران فقط به خورد جوجه‌ها نمی‌رود.

هر چیزی که برای طعم‌دهی جوجه استفاده می‌کنید عطر و طعم زعفران به خود می‌گیرد. خوب پس چه می‌توان کرد؟

برای این که زعفران بسیار غلیظ‌تر و خوشرنگ‌تر شود باید زعفران را با یخ دم کنید. سپس زعفران دم شده را به جوجه‌های خام که هنوز هیچ چیزی به آن اضافه نکرده‌اید بریزید و ورز دهید تا کاملا زعفران به خورد جوجه‌ها برود. پس از ورز دادن حدود یک ساعت به جوجه‌ها استراحت دهید تا کاملا زعفران را به خود جذب کند.

در ادامه بدون اینکه نگران رنگ و طعم گرفتن پیازها و آبلیمو و سایر مواد باشید. بعد سایر مواد را به آن اضافه کنید.

۴. ادویه جات

مرغ ذاتا بوی خاصی دارد که ناپسند است. این بو به میزان قابل توجهی با افزودن پیاز و زعفران گرفته می‌شود. اما اضافه کردن سایر ادویه جات هم به رفع بوی بد مرغ و بهتر شدن طعم و بوش کمک شایانی می‌کند.

برای از بین بردن بوی بد مرغ و همچنین دادن طعم بی‌نظیر به مرغ می‌توانید از ادویه‌های زیر استفاده کنید.

۱. پودر پیاز ۲. فلفل سیاه تازه آسیاب شده ۳. مقدار بسیار اندکی پودر سیر ۴. زنجبیل نصف قاشق چای خوری ۵. پودر گشنیز یک قاشق سوپ خوری ۶. نعنا یک قاشق غذا خوری

اگر ادویه‌ها را آسیاب می‌کنید باید در لحظه از آن استفاده کنید.

این یک قانون کلی است. هل. زعفران. فلفل سیاه. تخم گشنیز؛ و هر ادویه‌ دیگری را دقیقا در همان لحظه‌ استفاده باید آسیاب کرد تا بیشترین میزان بو و طعم را داشته باشید.

۵. سیر خام و فلفل دلمه‌ای

اگر می‌خواهید به جوجه کباب سیر خام و فلفل دلمه اضافه کنید بهترین کار این است که ریشه سیر را جدا کرده و کل بوته سیر را از وسط برش بزنید و به مواد اضافه کنید. این عمل بوی گوشت مرغ را می‌گیرد و طعم خوبی به سیر می‌دهد.

برای اضافه کردن فلفل دلمه‌ای نیز باید فلفل دلمه را به صورت سفره‌ای تمیز کنید و به صورت خلالی ریز خرد کنید پس از افزودن پیاز به موادتان اضافه کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار