|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۲۵

درمان خشکی لب بهتر است جدی گرفته شود تا باعث عفونت و ایجاد زخم های عمیق تر نشود.

درمان خشکی لب با کمک روش های ساده ی خانگی امکان پذیر است. پس قبل از آن که این زخم ها عمیق و عفونی شوند برای درمان اقدام کنید. همچنین با شناخت عوامل ایجاد کننده ی خشکی لب، برای همیشه آن را ریشه کن کنید. با امیدنیوز همراه باشید.

علت خشکی لب چیست ؟

پوست لب برخلاف پوست نواحی دیگر بدن غدد چربی ندارد. به همین دلیل مستعد خشکی بوده و بیشتر احتمال دارد ترک بخورد. کمبود رطوبت در پوست این ناحیه شرایط را بدتر می‌کند. از دلایل اصلی ترک خوردن لب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

درمان خشکی لب در خانه

  • هوای خشک در ماه‌های سرد سال
  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید
  • عادت به لیسیدن لب‌ها
  • هوای خشک داخل خانه
  • مرطوب نکردن لب‌ها
  • استفاده از رژ لب یا بالم‌های تحریک‌کننده
  • استفاده از محصولاتی با خاصیت خشک‌کنندگی پوست مانند اسید سالیسیلیک
  • گازگرفتن پوست لب
  • ننوشیدن آب کافی
  • مصرف برخی داروها.

روش های موثر برای درمان خشکی لب

لب‌ها را لایه برداری کنید

لب های خشک شده، مانع از رسیدن مواد مغذی به لایه‌های زیرین می‌شود. از این رو باید لایه خشک شده از لب جدا شود تا بتوان از ترمیم کننده های لب استفاده کرد. برای لایه برداری لب ها از یک لایه بردار مثل پودر دارچین یا شکر که با یک ماده نرم کننده ترکیب می‌شود، استفاده کنید. مثلا عسل یا روغن های گیاهی همچون شی باتر، برای این کار مناسب‌اند. این دو ماده را ترکیب کنید. بعد از این که به صورت خمیر درآمد، روی لب‌های خود چندبار بزنید و بعد، آن را شستشو دهید. با این روش پوست های خشک لب، مرطوب شده و قابل جداسازی است. فقط به خاطر داشته باشید که استفاده از شی باتر نیاز به مشاوره تخصصی دارد. در صورتی که قصد خرید روغن شی باتر را دارید، پیش از هر چیزی توسط متخصصین ما، مشاوره شوید.

لایه برداری لب - درمان خشکی لب

نوشیدن آب

زمانی که کمبود آب در بدن اتفاق می‌افتد، خشکی پوست ایجاد می‌شود. لب‌ها هم از این خشکی مستثنی نیستند. نوشیدن آب به اندازه کافی به ویژه در فصل‌های سرد سال که کمتر دچار تشنگی و تعریق می‌شوید، الزامی است.

سیگار را کنار بگذارید

اگر استعمال دخانیات دارید، احتمالا دچار خشکی لب می‌شوید. برای درمان خشکی لب در افراد سیگاری، بهترین کار، حذف عامل خشک کننده یعنی سیگار است.

ترکیب عسل و جوجوبا بسازید

یکی از ماسک های خانگی که لب‌های نرم و با طراوتی را می‌سازد، ماسک عسل و روغن جوجوبا است. شما می‌توانید ترکیب این دو ماده را شب‌ها روی لب بمالید و روز بعد، با آب ولرم بشویید. معجزه زیبایی لب‌ها را با چشم خواهید دید. جوجوبا سرشار از ویتامین E و B است و لب‌ها را تغذیه می‌کند.

خشکی لب - درمان خشکی لب

مصرف خیار برای درمان خشکی لب

خیار یکی از صیفی جات پرآب است که با داشتن ویتامین C، ویتامین K، کافئیک اسید و سایر مواد مغذی برای شادابی، آبرسانی و تغذیه پوست بسیار مفید خواهد بود. مالیدن خیار به پوست صورت و لب می‌تواند سبب آبرسانی، روشن سازی، جوانسازی و رفع التهاب شود. بهتر است خیار را به ورقه‌های نازک تقسیم کرده و روی پوست صورت و لب قرار دهید و اجازه دهید مدتی بمانند تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

اسکراب لب با وازلین

وازلین نیز برای درمان خشکی لب بسیار سودمند و مؤثر است.

چند بار در روز به لب‌تان وازلین بمالید تا از آن محافظت شود. قبل از خواب هم این کار را انجام دهید تا در طول شب، لب‌تان به‌خوبی تغذیه شود.

همچنین می‌توانید ابتدا یک لایه‌ی نازک از عسل روی لب‌های خود گذاشته و چند ثانیه اجازه دهید، خشک شود و سپس با یک لایه‌ی نازک از وازلین، لب را پوشش دهید. چند دقیقه صبر کنید و بعد با یک پنبه‌ی توپی آغشته به آب گرم، لب‌ها را تمیز کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

ماساژ لب ها با روغن های مغذی

می توانید روزانه 5 الی 10 دقیقه با روغن های مغذی، لب‌های خود را ماساژ دهید. این کار علاوه بر افزایش گردش خون، باعث جذب بهتر مواد مغذی روغن‌ها هم می‌شود. روغن‌هایی همچون روغن زیتون و روغن نارگیل را به منظور ماساژ لب به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ویتامین E بخورید یا بزنید

برای خوردن انواع ویتامین‌ها حتما باید میزان نیاز بدن خود را بسنجید. برای این کار به پزشک مراجعه کنید و بعد از انجام آزمایشات لازم، کمبود ویتامین‌های خود را طبق دستور پزشک جبران کنید. در صورتی که اجازه خوردن ویتامین E را داشتید، حتما مرتب از آن‌ها استفاده کنید. ویتامین E در افزایش گردش خون موثر است. نه تنها لب‌ها بلکه تمام پوست را زیبا و با طراوت می‌کند. برای استفاده موضعی از ویتامین E کافی است یک عدد از کپسول ویتامین E را بردارید و از وسط بشکافید. سپس عصاره داخل آن را روی لب‌هایتان قرار دهید. بعد از مدت کوتاهی شاهد نرمی لب‌هایتان خواهید بود.

علت خشکی لب - درمان خشکی لب

آلوئه ورا آبرسان قوی پوست لب

ژل آلوئه ورا سرشار از انواع ویتامین‌های مورد نیاز پوست است. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی در رژ لب‌های خود از عصاره آلوئه ورا استفاده می‌کنند. استفاده از روغن آلوئه ورا هم که ترکیبی از روغن زیتون و ژل آلوئه وراست، برای رفع خشکی پوست و ترک های پوستی مناسب است. با تشخیص مشاور روغن تراپی می‌توانید از این روغن هم استفاده کنید.

روغن نارگیل و رفع خشکی لب

اکثر کسانی که یک بار خرید روغن نارگیل را انجام داده‌اند به طرفداران پر و پا قرص این روغن پیوسته‌اند. دلیل این موضوع تنوع کاربرد روغن نارگیل برای پوست و مو است. روغن نارگیل برای رفع خشکی پوست شگفت انگیز است. اگر از این روغن روی لب‌ها استفاده شود، نه تنها براقیت و لطافت خاصی به لب‌ها می‌بخشد، بلکه مشکل ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن لب‌ها را کاملا رفع می‌کند.

از دستگاه بخور سرد در خانه استفاده کنید

این دستگاه در منزل رطوبت ایجاد کرده و از خشکی پوست بدن و صورت جلوگیری می‌کند. استفاده از آن به‌خصوص در زمستان می‌تواند تاثیر زیادی در بهبودی ترک لب داشته باشد. شب‌ها قبل خواب دستگاه را روشن کنید تا زمانی که خواب هستید، پوست شما رطوبت را جذب کند.

از شی باتر استفاده کنید

شی باتر یکی دیگر از روش های درمان لب های خشک است که از حق نگذریم ظاهر لب‌ها را شگفت انگیز می‌کند. با این که نام شی باتر کمتر به گوش رسیده و اکثر افراد خرید روغن زیتون و روغن نارگیل را برای رفع خشکی لب‌هایشان انجام می‌دهند اما شی باتر یک معجزه گر پوست است. مواد مغذی و ویتامین‌های بالایی که دارد در سلامت پوست و مو اثر گذارند. شی باتر از مغز دانه های درخت شی که در آفریقا رشد می‌کند، استخراج می‌شود. به همین دلیل روغنی است که کمتر شناخته شده است. کافی است یک بار به عنوان مرطوب کننده لب ها، از این روغن استفاده کنید. نتیجه آن را مقابل آینه‌ای که ایستاده‌اید، تماشا کنید.

تبخال - درمان خشکی لب

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا چند سالی است که جایگاه ویژه‌ای در میان ایرانیان پیدا کرده است. این روغن از دانه‌های درختچه جوجوبا به دست می‌آید. از آن جایی که ترکیبات جوجوبا شبیه سبوم است، رفع خشکی و مرطوب سازی پوست، کاملا طبیعی انجام می‌شود. این روغن سرشار از ویتامین‌های E و A و امگا 6  است. همین که روی لب‌ها قرار بگیرد، با جذب سریعی که دارد، رطوبت و طراوت را به لب‌ها هدیه می‌دهد.

علائم خشکی لب

اگر احساس می‌کنید، پوست لب شما خشک شده است، احتمال دارد یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید.

  • خشکی
  • پوسته‌پوسته شدن
  • ترک
  • زخم
  • ورم
  • خونریزی
  • سرخی
  • سوزش یا گزگز.

بهترین راه درمان خشکی لب در زمستان چیست ؟

در زمستان به دلیل خشکی و سردی هوا احتمال بروز این عارضه بالا است. در فصل سرما سعی کنید از لب‌های خود بیرون از خانه محافظت کنید. می‌توانید شال گردن یا ماسک را روی صورت خود قرار دهید تا سرمای شدید به پوست لب آسیب وارد نکند. قبل و بعد از بیرون رفتن از خانه نیز می‌توانید از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

روش‌ های درمان خشکی لب در طب سنتی کدام‌ اند ؟

بعد از آشنایی با علت خشکی لب و مراقبت‌های خانگی، ازجمله گزینه‌های جدی بسیاری از هم‌وطنان ما برای جلوگیری از ترک خوردن لب‌ها، طب سنتی است. درمان خشکی لب در طب سنتی راهی آسان برای خلاص شدن از ترک و پوسته پوسته شدن لب‌ها است. متخصصان طب مکمل اعتقاد دارند که حرارت کبد و کلیه و کمبود ویتامین B2 از عوامل تاثیرگذار در خشکی لب‌ها است. عموما ترک و خشکی لب‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد. این مشکل که در ظاهر ساده به نظر می‌آید، برای بسیاری از افراد آزاردهنده و دردآور است به خصوص زمانی که همراه با خونریزی باشد.

درمان خشکی لب‌ در طب سنتی یک روش درمانی سالم و تضمینی برای رفع خشکی لب است. همه انسان‌ها لب‌های نرم و برجسته را زیبا و جذاب می‌دانند. به همین دلیل حفظ رطوبت لب‌ها و پیشگیری از خشکی آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر از انجام مراقبت‌ برای لب‌ها غافل شوید، آن‌ها ظاهر نرم و برجسته خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر، لب‌ها فاقد لایه محافظتی هستند به همین دلیل محافظت از آن‌ها ضروری است.

بالم لب - درمان خشکی لب

یکی از آسیب‌هایی که موجب از دست رفتن رطوبت و نرمی لب‌ها می‌شود، اگزما است که در اثر حساسیت تماسی و یا عوامل خوراکی ایجاد می‌شود. در چنین حالتی، لب‌ها خشک و پوسته پوسته می‌شوند. طب سنتی راهکارهای بسیاری برای درمان خشکی لب ارائه داده است که در زیر تعدادی از روش های درمان خشکی لب در طب سنتی آورده شده است که شاید برای شما هم تازگی داشته باشد:

درمان خشکی‌ لب با زالو

استفاده از زالو‌ها راهی ساده برای درمان خشکی لب در طب سنتی است. اگر علت خشکی لب ها عفونت‌های قارچی یا باکتریایی باشد، با قرار دادن زالو بر روی لب‌ها، درمان خواهد شود. باکتری‌ها با مکیدن مایعات موجود در لب‌ها موجب خشکی آن‌ها می‌شوند و با زالو درمانی به راحتی از شر آن‌ها خلاص خواهید شد. بهتر است این روش درمانی زیر نظر متخصص انجام شود.

درمان خشکی لب با حجامت

اگر خشکی لب‌ها بر اثر خشکی مزاج ایجاد شود، با حجامت به راحتی قابل درمان خواهد بود. کبد مرکز تنظیم خشکی بدن است و اگر رطوبت کبد بر اثر غذاهای با طبع گرم و خشک و غذاهایی با طبع سرد و خشک از بین برود، خشکی و خارش پوست افزایش می‌یابد. برای درمان خشکی کبد می‌توان از انواع عرق‌های گیاهی مانند کاسنی و شاه‌تره استفاده کرد. همچنین چرب کردن نواحی خشک شده با روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن بادام شیرین و روغن بنفشه به کاهش خشکی کمک بسیاری می‌کند.

با وجود تمام راهکارهای ذکر شده در بالا، حجامت بهترین راه درمان سنتی برای خشکی پوست و لب‌ ها است. با حجامت کردن کبد زیر نظر متخصص طب سنتی، خشکی و ترک لب‌ها به طور کامل درمان خواهد شد.

مصرف مواد قندی برای لب‌ های ترک‌ خورده

با دو قاشق چای‌خوری قند و یک قاشق غذاخوری عسل شروع کنید. بعد از ترکیب این دو و ساختن یک ماده خمیری شکل، آن را چند دقیقه روی لب‌ها قرار دهید. در مرحله آخر لب‌ها را با این ترکیب ماساژ و بعد با آب نیمه گرم شست‌وشو دهید.

علائم خشکی لب - درمان خشکی لب

عسل و خشکی لب‌ ها

عسل این ماده معجزه‌آسا دارای خاصیت شفابخشی و خواص ضد باکتریایی است و با استفاده مکرر از آن می‌توانید ترک و چاک خوردگی لب را درمان کنید. شما می‌توانید چند روز و روزانه چند مرتبه عسل را روی لب‌ها بگذارید تا نتیجه را ببینید. همچنین ترکیب عسل و گلیسیرین پیش از خواب پیشنهاد می‌شود.

گلبرگ‌ های گل رز و شفای لب‌ ها

وقتی علت خشکی لب را یافتید وقت آن است تا یکی از خوشبوترین موجودات هستی را برای درمان سنتی انتخاب کنید. برای نتیجه گرفتن لازم است تا گلبرگ‌ها را در شیر یا گلیسیرین بخیسانید و بعد از تبدیل‌شدن به خمیر، روی نقاط ترک‌ خورده لب قرار دهید. روزانه 2-3 مرتبه و شب‌ها پیش از خوابیدن این کار را تکرار کنید.

 به‌ دانه معجزه زیبایی لب های خشک شما

برای زیبایی لب‌ها کافی است هرشب مقداری به‌دانه را در آب داغ خیس کنید و روز بعد، لعاب ایجاد شده را به آرامی روز لب‌ها ماساژ دهید.

اسکراب لب خانگی برای درمان خشکی لب

در ادامه قصد داریم چند راه حل به شما بگوییم که به راحتی و در منزل خودتان بتوانید انواع اسکراب لب را بسازید.

با اسکراب لب کیوی لب هایتان را سورپرایز کنید

به جز اسکراب کیوی فکر نمی‌کنم که راه بهتری برای نرمی و لطافت پوست لب هایتان مثل وقتی که در تابستان هستند داشته باشیم.

به گفته من ایمان دارید یا خیر؟ کیوی یکی ازبهترین میوه ها برای از بین بردن خشکی لب ها و جلوگیری از پوسته پوسته شدن لب ها به شمار می آید. من به شما توصیه می کنم یک کیوی را له یا رنده کنید و مقداری آب لیموی تازه را به آن اضافه کنید و چند دقیقه روی لب های تان بگذارید.

درمان خشکی لب در طب سنتی

اسکراب یا ماسک لب بادام و نعنا

شکر قهوه ای،روغن بادام شیرین،نعنای تازه و عسل از مواد مورد نیاز برای ساخت اسکراب لب خانگی ما هستند.

مواد اولیه را با یکدیگر در یک ظرف مخلوط میکنیم تا به صورت خمیر درآید. سپس ماسک ساخته شده را برای پوست لب‌ها بگذارید.ترکیب نعنا و بادام به مرور خشکی لب ها را از بین می‌برد و به خوبی پوست لب شما را آبرسانی می کند.

شاید نیاز نباشد که هر روز از این پالم لب استفاده کنید و تا چند روز خیالتان راحت باشد.

اسکراب لب عسل و نارگیل

دیگر نیاز نیست پول زیادی را برای خرید اسکراب لب هایتان جمع کنید.فقط کافیست به آشپزخانه بروید و دست به کار شوید.فقط نیاز دارید که در خانه مواد زیر را داشته باشید:

  • روغن نارگیل
  • عسل
  • شکر
  • مقدار کمی آب

با ترکیب مواد بالا در کمتر از ۵ دقیقه ماسک برای لب های تان بسازید و خشکی لبها و پوسته پوسته شدن آن را از بین ببرید.

اسکراب لب با دارچین

استفاده از دارچین در اسکراب های لب باعث می شود که پوست لب شما  علاوه بر اینکه نرم و لطیف می‌شود،یک مقدار حجیم تر نیز می شود.در دارچین عناصری وجود دارد که باعث تحریک لب ها می شود و به طور کاملا طبیعی آنها را حجیم تر می کند.

خشکی لب کودکان - درمان خشکی لب

ساخت ماسک لب با آدامس بادکنکی

یک ماسک لب جذاب و بسیار خوب برای ترمیم کردن پوست لب های شما.یک اسکراب لب که برای شما یک نوستالژی را زنده می‌کند. شما نیاز به شکر و روغن زیتون و طعم دهنده آدامس بادکنکی دارید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری رنگ خوراکی به این ترکیب اضافه کنید تا کمی به دوران کودکی خودتان سفر کنید و نرمی و لطافت را به پوست لب های تان برگردانید.

عوارض خشکی لب

خشکی و ترک لب در اکثر مواقع مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند و با پیروی از روش‌های درمان خانگی خیلی زود بهبود پیدا می‌کند. اما به هر حال بی‌توجهی نسبت به درمان این موضوع می‌تواند موجب تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت و زخم‌های عمیق در پوست لب شود. از طرف دیگر اگر ترک لب مانع غذا خوردن شود، می‌تواند فرد را با علائم کمبود ویتامین و بی‌حالی روبرو کند. از همین رو بهتر است با مشاهده خشک شدن لب خیلی زود اقدام به درمان کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار