|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۵۹

علت درد استخوان دست و پا و روش های خانگی و پزشکی درمان آن را در اختیارتان قرار داده ایم.

علت درد استخوان دست و پا چیست؟ یکی از علائمی است که نشان‌ دهنده‌ی برخی از بیماری‌ هاست درد یا تیر کشیدن استخوان است. گاهی نیز ممکن است این درد ناشی از فعالیت‌های بدنی باشد. برای تشخیص علت درد استخوان با امیدنیوز همراه باشید. البته بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض درد مفاصل و استخوان هستند ؟

اگرچه درد استخوان‌ها و مفاصل مشکلی شایع است و همه افراد کم‌وبیش آن را تجربه می‌کنند؛ بااین‌حال برخی از افراد را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد:

زانو درد - علت درد استخوان

  • فردی با سابقه آسیب مفصلی
  • کسی که به‌واسطه شغل یا عادت‌های شخصی استفاده مکرر یا بیش از اندازه‌ای از عضلاتش دارد
  • مبتلایان به آرتروز یا سایر بیماری‌های مزمن پزشکی
  • افرادی که از افسردگی، اضطراب یا استرس رنج می‌برند
  • افراد دارای اضافه وزن
  • کسانی که از نظر وضعیت سلامتی ضعیف هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند

مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده درد در استخوان

1) آسیب دیدن استخوان

اگر در هنگام راه رفتن پایتان پیچ بخورد و زمین بخورید، به یکباره متوجه می‌شوید که نمی‌توانید پای خود را تکان دهید.

به صورت کلی زمین خوردن، تصادفات ناشی از رانندگی و پیچ خوردگی یا کشیدگی در حین ورزش از رایج‌ترین علت‌های استخوان درد هستند. این دردها ممکن است باعث متورم شدن و کبودی استخوان‌ها شوند و هنگامی که استخوان دچار شکستگی می شود، این درد به شدیدترین میزان خود می‌ رسد.

اصولا تشخیص آسیب‌های وارد شده به استخوان و مفصل کار راحتی نیست و نیاز به انجام تصویربرداری‌هایی است که با کمک آن پزشک بتواند تشخیص درستی از مشکلات را داشته باشد.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

درد استخوان کتف - علت درد استخوان

2) عفونت

اگر عفونت از استخوان‌ها منشأ گرفته باشد یا به آن سرایت کند می‌تواند باعث بیماری به نام استئومیلیت شود. این عفونت می‌تواند سلول های استخوان را از بین ببرد و باعث استخوان درد شود. افراد دیابتی و افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند بیشتر از سایر افراد در معرض عفونت‌های استخوان هستند. دردهای استخوان که ناشی از عفونت هستند معمولا در کنار تب و بدن درد ظاهر می‌شوند. در صورت مشاهده هر گونه از این علائم بهتر است سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

3) کمبود ویتامین‌ ها و مواد معدنی

برای حفظ سلامتی و استحکام استخوان‌ها و عضلات بدن، ویتامین و مواد معدنی نقش اصلی را دارند. بسیاری از افراد مصرف ویتامین را جدی نمی‌گیرند و در نتیجه با مشکلات مفاصل مواجه می‌شوند. به همین علت یکی از مواردی که می‌تواند باعث استخوان درد در برخی از افراد شود کمبود این ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

ویتامین‌هایی از جمله C، A و کمبود ویتامین دی از جمله ویتامین‌هایی هستند که کمبود آن‌ها بر روی سلامت استخوان بسیار تاثیر می‌گذارد. افراد می‌توانند با کمک پزشک متخصص یک برنامه غذایی روتین در کنار مکمل‌های مناسب داشته باشند تا به آسانی کمبود ویتامین در بدن خود را جبران کند.

4) پوکی استخوان

برای درک بهتر پوکی استخون و تاثیر آن بر روی استخوان درد بهتر است در ابتدا با تراکم استخوان آشنا شویم. در ابتدای تشکیل جنین، به تدریج کلسیم در استخوان‌ها رسوب می‌کند و در زمان رسیدن به سن بلوغ و جوانی، استخوان‌ها متراکم می‌شوند.

با افزایش سن کلسیم در استخوان ها کاهش می‌یابد و به مرور بافت استخوان ضعیف می‌شود. بنابراین استحکام استخوان‌ها کاهش پیدا می‌کند و در مقابل خاصیت شکنندگی آن افزایش می‌یابد.  در این شرایط احتمال اینکه فرد به پوکی استخوان مبتلا ‌شود افزایش می‌یابد.

برای استحکام استخوان‌ها بدن نیاز به طیف مختلفی از مواد معدنی ویتامین‌ها دارد مثل کلسیم و ویتامینd. کمبود این مواد منجر به پوکی استخوان می‌شود.

5) اختلال در خون‌رسانی به استخوان‌ها

علت اصلی اختلال در خون‌ رسانی به طور کامل مشخص نیست. اما عواملی مانند شکستگی لگن و یا در رفتگی مفصل ران می‌تواند منجر به آسیب به رگ‌های خونی تغذیه کننده شود. تشخیص این مسئله با نظر پزشک و انجام روش‌های تصویربرداری مثل سی تی آنژیو (جهت بررسی رگ‌های خونی)، رادیوگرافی (جهت مشاهده تغییرات استخوانی) می‌تواند انجام شود.

درد شانه - علت درد استخوان

برای انجام معاینات برای تشخیص علت استخوان درد، می‌توانید از خدمات متنوع مرکز تصویربرداری پزشکی تابا استفاده کنید. این مرکز با همکاری با کادر پزشکان مجرب و همچنین استفاده از  تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته، آماده ارائه خدمات تصویربرداری و انجام آزمایشات و سنجش‌های مربوط به استخوان برای مراجعین محترم می‌باشد.

6) سرطان ها و متاستاز

سرطان استخوان و متاستاز نیز می‌تواند باعث استخوان درد شوند، در حقیقت این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که یک تومور یا توده بافت غیر طبیعی در استخوان تشکیل شود. سرطان‌هایی مثل سرطان پستان, ریه، تیروئید ،کلیه و پروستات از مواردی هستند که بیشترین متاستاز را به استخوان‌ها دارند.

علائم درد استخوان چیست ؟

یکی از قابل توجه‌ترین علائم درد استخوان، درد یا هر نوع ناراحتی در استخوان است؛ چه استخوان ثابت باشد، چه در حال حرکت. دیگر علائم آن، به علت ایجاد درد استخوان بستگی دارد:

  • آسیب‌دیدگی: ورم، تغییر شکل یا شکستگی قابل مشاهده، ضربه‌ ناگهانی و محکم یا صدای خرد شدن در موقع آسیب
  • کمبود مواد معدنی: درد در بافت و عضلات، اختلالات خواب، ضعف، خستگی، گرفتگی عضلات
  • پوکی استخوان: کمردرد، خمیدگی ستون فقرات، کاهش وزن به مرور زمان
  • سرطان متاستاتیک: علائم متعددی که به محل انتشار سرطان بستگی دارد مثلا سردرد، درد در قفسه سینه، شکستگی استخوان، تشنج، سرگیجه، زردی، تنگی نفس، ایجاد ورم در شکم
  • سرطان استخوان: افزایش شکستگی در استخوان‌ها، احساس کردن توده یا جرم زیر پوست، بی‌حسی یا خواب رفتگی (وقتی که تومور به یکی از عصب‌ها فشار می‌آورد)
  • عدم تامین خون برای استخوان: درد مفاصل، از دست دادن عملکرد مفاصل، ضعف
  • عفونت: قرمزی، رگه‌هایی در محل عفونت، ورم، احساس گرما در محل عفونت
  • لوکمیا: خستگی، رنگ‌پریدگی، تنگی نفس، عرق شبانه، کاهش وزن بی‌دلیل

راه‌ های تشخیص استخوان درد

در ابتدا افراد باید در مورد سوابق خانوادگی و ژنتیک خود اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار دهد. سپس پزشک با توجه به شرایط و نوع درد استخوان، انجام برخی از آزمایشات و تصویربرداری‌ها را به شما توصیه می‌کند که حتما باید انجام دهید. تشخیص به موقع علت استخوان درد تاثیر زیادی بر پیشرفت درمان و بهبود آن دارد. در ادامه با چند نوع از روش‌های تصویربرداری‌ مهم صحبت می‌کنیم و هر کدام از آن‌ها را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

1) آزمایش های کلینیکی جهت بررسی مواد معدنی بدن

آزمایش مربوط به بررسی ویتامین‌ها و مواد معدنی یکی از انواع آزمایش خون است که برای تشخیص کمبود آن‌ها در بدن انجام می‌شود. همان طور که در قسمت‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم وجود ویتامین و مواد معدنی برای سلامت بدن به خصوص سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری هستند.

به طوری که کمبود آن‌ها مشکلات زیادی از جمله پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان را به وجود خواهند آورد.

درد استخوان لگن - علت درد استخوان

2) رادیولوژی از محل درد

رادیولوژی یا تصویربرداری پزشکی یکی از شاخه‌های پزشکی است که از روش‌های غیر تهاجمی استفاده می‌کند و با کمک آن‌ها اطلاعات زیادی درباره اجزا درون بدن به ما می‌دهد. در این روش از اشعه ایکس برای ارزیابی و یا تشخیص وضعیت بیمار استفاده می‌شود.  بسیاری از افراد بعد از انجام رادیولوژی هیچ گونه عوارض خاصی را تجربه نمی‌کنند.

برای انجام صحیح و دقیق معاینات رادیولوژی، در کنار امکانات مناسب، تخصص و مهارت کادر پزشکی تاثیر بسیار زیادی دارد. خوشبختانه مرکز تصویربرداری پزشکی تابا با استفاده از تجهیزات مدرن و همچنین همکاری با پزشکان متخصص و مجرب؛ در کنار شما خواهد بود تا اطلاعات کامل‌ و دقیق‌تری از سلامت استخوان‌ها را در اختیارتان قرار دهد.

3) سنجش تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان یکی از بهترین روش‌ها برای تعیین تراکم استخوان است. با استفاده از این روش می‌توان میزان سختی و درجه محکم بودن استخوان‌های بدن را تعیین کرد. افرادی که در معرض خطر ابتلا به استئوپروز و یا پوکی استخوان قرار دارند و همچنین کسانی که استخوان درد شدیدی را تجربه می‌کنند، بیشتر از این آزمایش استفاده می‌کنند.

در بعضی موارد هم که استخوان‌ها با ضربه‌های کوچک می‌ شکنند و آسیب می‌ بینند؛ افراد باید معاینات مربوط به تراکم استخوان را انجام دهید تا از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کنند. روشی که در مرکز تصویربرداری پزشکی تابا از آن استفاده می شود دگزا (DEXA) نام دارد که نمونه‌ای از اسکنر مرکزی است.

از این روش برای تعیین تراکم استخوان‌های لگن، ستون مهره‌ها و ران استفاده می‌شود. سنجش تراکم استخوان در مرکز تابا، بدون نوبت دهی قبلی و همه روزه انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این آزمایش مهم توصیه می‌کنیم حتما مطلب سنجش تراکم استخوان را مطالعه کنید.

4) سی تی اسکن

سی تی اسکن یکی از پیشرفته ترین روش‌های تصویربرداری پزشکی است. تصاویر موجود در سی تی اسکن، سطح مقطع‌هایی از بدن را نشان می‌دهند که با کمک این روش می‌توان بافت‌های درون بدن را بررسی کرد. با استفاده از تجهیزات تخصصی سی تی اسکن که در مرکز تابا موجود است، به راحتی مشکلات مربوط بیماری‌های قلبی/عروقی، عفونی، سرطان و اختلالات اسکلتی عضلانی تشخیص داده می‌شود.

با کمک دستگاه‌های سیتی اسکن، اشعه‌هایی به اندام‌های بدن تابیده می‌شود. سپس در هنگام عبور این اشعه‌ از بافت‌ها اطلاعات به دست آمده به صورت جریان الکتریکی به دستگاهی به نام دتکتور ارسال می‌شود. در نهایت دتکتور این اطلاعات را به یک کامپیوتر پر قدرت می‌فرستد و نتیجه کار به صورت تصویر ثبت می‌شود. منبع اشعه ایکس درون دیواره اسکنر قرار دارد که وقتی بیمار درون این حلقه وارد می شود؛ حلقه دور بیمار می چرخد و تصاویر را ثبت می کند.

5) MRI

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام ‌آر آی) یک تست تصویربرداری ایمن، بدون درد و قدرتمند است. فناوری ام ‌آر آی بسیار پیچیده است، اما اساساً از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر بدیع از بسیاری از ساختارهای داخلی بدن استفاده می‌کند. ام ‌آر ‌ای بسیار ایمن است زیرا از اشعه برای جمع آوری تصاویر استفاده نمی کند. اسکن ها معمولاً در عرض 20 تا 30 دقیقه کامل می شوند.

یکی از مزیت‌هایی که باعث شده این روش برای تشخیص علت استخوان درد از سایر روش‌ها مجزا باشد این است که در MRI بافت‌های نرم بدن مانند غضروف و تاندون‌ها بشیار واضح و دقیق دیده می‌شوند.

درد انگشت - علت درد استخوان

راه‌های پیشگیری از استخوان درد

فعالیت بدنی منظم داشته باشید

درحالی‌که استفاده مکرر و تحمیل فشار اضافی روی مفاصل باعث آسیب مفصلی می‌شود؛ ورزش منظم مهم‌ترین راه تقویت بدن، حفظ سلامت مفاصل و درمان دردهای مزمنی مانند آرتروز است. ورزش عضلات اطراف مفصل را تقویت می‌کند تا از میزان فشار روی مفصل کاسته شود.

همچنین به تامین مواد مغذی غضروف کمک کند. غضروف برخلاف سایر بافت‌های بدن خون ندارد. بلکه قند و مواد بیوشیمیایی مورد نیازش را از طریق مایع مفصلی می‌گیرد. انجام ورزش سبک با منظم‌کردن جریان خون، مایع مفصلی که غضروف به آن وابسته است، را به مفصل می‌رساند. پس اثر حفاظتی روی مفاصل، به‌ویژه در بزرگسالان بالای 50 سال، دارد.

به تناسب وزن بدنتان اهمیت دهید

اضافه‌وزن به مفاصل، به‌ویژه مفصل‌های تحمل‌کننده وزن بدن مانند زانو و لگن، فشار بیشتری وارد می‌کند. درنتیجه سبب فرسودگی سریع‌تر غضروف‌ها می‌شود. علاوه‌براین مطالعات نشان می‌دهد بافت چربی بدن پروتئین‌هایی تولید می‌کند که در ایجاد التهاب مفاصل و نواحی اطراف آن نقش دارند. بنابراین گاهی کاهش وزن می‌تواند به بهبود مشکل مفصلی کمک کند.

از سوی دیگر کمبود وزن هم می‌تواند برای مفاصل مضر باشد. افرادی با وزن کم اغلب رشد مناسب ماهیچه‌ای ندارند و غضروف‌های بدن ناچار می‌شوند تمام فشار و نیروها را تحمل کنند. درحالی‌که باید فشار در سراسر بدن توزیع شود. این مسئله تاکیدی دوباره بر نقش ورزش و تقویت عضلانی است.

رژیم غذایی خود را متناسب با سن و شرایط جسمانی اصلاح کنید

کنترل وعده‌های غذایی، مصرف پروتئین و رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم برای مبتلایان به درد استخوان‌ها و مفاصل و کسانی که قصد پیشگیری از آن را دارند ضروری است. مصرف مکمل‌های دارویی، با مشورت پزشک، هم می‌تواند به اثربخشی رژیم غذایی بر کاهش درد مفصلی کمک کند.

آب کافی بنوشید

یکی از روش‌های پیشگیری از درد و التهاب مفاصل سیراب‌ نگه‌داشتن بدن است. بدن هنگام کم‌آبی کمبود را با بیرون‌کشیدن آب از منابع دیگری، مانند غضروف، جبران می‌کند. همین مسئله باعث آسیب غضروف‌ها و در نهایت درد مفصل می‌شود. به‌علاوه نوشیدن آب به دفع سموم التهابی بدن کمک و از آسیب سایر بخش‌های مفاصل، ازجمله رباط و تاندون‌ها، جلوگیری می‌کند.

وضعیت سلامتی خود را زیر نظر داشته باشید

به‌جای تحمل درد، راه‌های کنترل و تسکین آن را یاد بگیرید. ابتدا با ریشه‌یابی علت درد مفصل شروع کنید و به دنبال این باشید که چه کارهایی دردتان را بیشتر می‌کند. اگر ممکن است چند روز مرخصی بگیرید. بسیاری از دردهای مفصلی با استراحت به‌طور طبیعی بهتر می‌شوند. هر آسیب کوچک ادامه‌داری را جدی بگیرید. آسیب مفصلی درمان‌نشده می‌تواند یکی از فاکتورهای موثر در ایجاد آسیب‌های جدی باشد.

درد و نشانه‌های التهاب مفاصل پیام‌هایی از سوی بدنتان است که به شما هشدار می‌دهد وضعیت سلامتی چندان مناسب نیست. بنابراین باید توجه بیشتری به محافظت از استخوان و مفصل نشان دهید.

درد استخوان زانو - علت درد استخوان

از تجهیزات ارگونومیک استفاده کنید و نکات ایمنی را جدی بگیرید

بسیاری از آسیب‌های مفصلی و اسکلتی در محیط کار، هنگام فعالیت ورزشی یا در اثر سوانح و بی‌توجهی به نکات ایمنی رخ می‌دهد. با توجه به این نکات احتمال صدمات را کاهش دهید. به‌عنوان نمونه چند راهکار زیر را در نظر داشته باشید:

  • از تجهیزات اداری و خانگی ارگونومیک و سازگار با سیستم اسکلتی- عضلانی بدن استفاده کنید
  • هنگام ورزش کفش و لباس ورزشی بپوشید
  • قبل از ورزش بدنتان را گرم‌ کنید
  • هنگام بالارفتن از پله، کار با کامپیوتر و تلفن همراه، برداشتن اجسام سنگین به‌ویژه جسمی بالاتر از ارتفاع شانه و سایر فعالیت‌هایی که مفاصل را به‌مدت طولانی و مکرراً درگیر می‌کند به بدنتان استراحت دهید.

درمان‌های خانگی برای درد استخوان‌ ها و مفاصل

اگرچه گاهی درمان قطعی و دائمی برای درد وجود ندارد؛ اما می‌توان آن را با روش‌هایی ساده مدیریت کرد. دکتر حسن براتی، جراح استخوان و مفاصل (متخصص ارتوپد) و فوق تخصص آسیب‌های ورزشی، توصیه‌هایی برای شما دارد. البته در ادامه توضیح می‌دهیم که چه زمانی باید حتما به سراغ پزشک بروید. اما روش‌های زیر برای تسکین درد مفصل در خانه موثر هستند:

  • گرمادرمانی، استفاده از پد گرم‌کننده و حمام آب گرم
  • سرمادرمانی یا کمپرس یخ روی ناحیه آسیب‌دیده؛ چندبار در روز، هر بار به مدت 15 دقیقه
  • در صورت نیاز کاهش وزن
  • محافظت از مفصل با بریس، اسپلینت یا تجهیزات پزشکی
  • ثابت‌نگه‌داشتن عضو دردناک کمی بالاتر از سطح قلب
  • استراحت
  • انجام تمرین‌های کششی ساده
  • ماساژدرمانی

انواع درمان‌ های درد استخوان

برخی از انواع دردهای استخوانی در نهایت پس از درمان از بین می‌روند، در حالی که انواع دیگر ممکن است مزمن باشند و باید برای مدت طولانی درمان شوند. انواع مختلف درمان درد استخوان عبارت است از:

مصرف داروهای مسکن

داروهای مسکن از جمله داروهای رایجی است که پزشکان برای کاهش درد استخوان تجویز می‌کنند. البته داروهای مسکن، علت اصلی درد استخوان را درمان نمی‌کنند. داروهایی که بدون نسخه‌ پزشک ارائه می‌شوند مثلا ایبوپروفن، استامینوفن می‌توانند برای کاهش درد، مورد استفاده قرار بگیرند. داروهایی مثل پاراستامول یا مورفین، در صورت وجود درد متوسط تا شدید، توسط پزشک تجویز می‌شوند.

تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر عفونت استخوان داشته باشید، پزشک، آنتی‌بیوتیک‌های قوی تجویز می‌کند تا عامل اصلی مسبب عفونت را از بین ببرد. این آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است سیپروفلوکساسین، کلیندامایسین یا وانکومایسین باشد.

درمان با مکمل‌های غذایی

افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند باید سطح ویتامین دی و کلسیم بدن را افزایش دهند. پزشک ممکن است برای جبران کمبود مواد معدنی، برای شما مکمل‌های دارویی تجویز کند. این مکمل‌های غذایی به شکل‌های قرص، مایع و محصولات جویدنی، عرضه می‌شود.

درمان‌های پزشکی سرطان استخوان

درمان کردن درد استخوان ناشی از سرطان، سخت است. پزشک برای کاهش درد باید ابتدا سرطان را درمان کند. رایج‌ترین درمان‌های سرطان عبارت‌اند از جراحی، پرتو درمانی و شیمی‌درمانی که حتی می‌تواند درد استخوان را افزایش دهد. بیس فسفونات از جمله داروهایی هستند که برای پیشگیری از آسیب دیدن استخوان و درد استخوان در افراد مبتلا به سرطان‌های متاستاتیک، تجویز می‌شوند.

درد مفصل - علت درد استخوان

عمل جراحی

ممکن است برای برداشتن بخش‌هایی از استخوان که به دلیل عفونت از بین رفته‌اند، نیاز به عمل جراحی پیدا کنید. همچنین برای جاانداختن استخوان‌های شکسته یا تومورهای ایجاد شده بر اثر سرطان نیز ممکن است عمل جراحی برای بیماران تشخیص داده شود. در آسیب‌های حاد، ممکن است به جراحی‌های ترمیمی برای جایگزین کردن مفاصل نیاز پیدا کنید.

طول درمان درد استخوان چقدر است ؟

در بسیاری از موارد، درمان مشکلاتی که باعث ایجاد درد استخوان شده است، مدت‌ها طول می‌کشد. بهبودی به طور متوسط ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد، اما بر اساس استخوان، نوع شکستگی (مثلا درد ناشی از شیمی‌درمانی یا شکستگی است)، سن و وضعیت کلی سلامت شما متفاوت باشد. در طی دو هفته اول، به صبر و مراقبت از خود نیاز دارید. در جریان ریکاوری، به ناحیه‌ آسیب‌دیده ضربه وارد نکنید. ضربه زدن و عدم ملایمت در برخورد با اعضای آسیب دیده، باعث تشدید درد می‌شود.

تا جایی که ممکن است، به نواحی آسیب‌دیده استراحت بدهید و برای جلوگیری از اسیب‌های آتی، تا حد امکان، عضو مربوطه را حرکت ندهید. در بعضی از موارد، ابزارهای مختلف می‌تواند باعث کاهش درد در ناحیه شود مثلا آتل‌بندی، گچ گرفتن و غیره برای حمایت عضو آسیب دیده و کمک به بهبود آن استفاده می‌شود.

آیا پریود باعث درد استخوان می‌‌شود ؟

قاعدگی یا PMS ممکن است همراه با دردهای مفصلی باشد زیرا بدن در ابتدای خونریزی قاعدگی کاهش استروژن را تجربه می‌کند. همانطور که در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۸ در Reviews in Pain منتشر شد، توضیح می‌دهد زمانی که سطح استروژن پایین است افراد به طور کلی درد را با شدت بیشتری احساس می‌کنند.

علاوه بر این، در مقاله منتشر شده در سال ۲۰۲۰ در مجله بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی، افزایش تعداد پروستاگلاندین‌ها قبل و در طول دوره قاعدگی ممکن است در ایجاد درد در عضلات و مفاصل شما نقش داشته باشد. NSAID ها در کاهش درد ناشی از افزایش پروستاگلاندین‌ها موثر هستند.

درد استخوان در بارداری

درد در استخوان لگن، یکی از مشکلات رایج زنان باردار است. این درد معمولا به عنوان یکی از «دردهای لگن و کمر مرتبط با بارداری» در نظر گرفته می‌شود. علائم دیگر آن عبارت‌اند از درد در استخوان رحم، احساس سفتی در اندام و درد در مفاصل لگن.

این دردها معمولا تا بعد از زایمان ادامه دارد و قابل حل نیست. درمان‌های اولیه می‌تواند علائم را کاهش دهد. درمان‌های این مشکلات عبارتند از:

  • مانیپولاسیون یا درمان دستی برای حرکت صحیح مفاصل
  • فیزیوتراپی
  • تمرین در آب
  • تمرین برای تقویت عضلات کف لگن

این مشکل با وجود اینکه رایج است، ولی نرمال نیست. اگر چنین دردی را تجربه می‌کنید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

چند تمرین مناسب برای انواع درد مفاصل

چرخش پا و تقویت مفصل لگن

این تمرین مفصل لگن می‌تواند به‌طور موقت در رفع ناراحتی سیاتیک هم موثر باشد. هنگام اجرا در کنار صندلی محکمی بایستید و با دست چپ قسمت بالایی را نگه‌دارید. می‌توانید از لبه دیوار هم استفاده کنید. سپس به‌آرامی، بدون حرکت‌دادن کمر و پشت، پای راست خود را به جلو و عقب بچرخانید. پس از 10 تکرار، می‌توانید همین تمرین را با طرف دیگر بدنتان تکرار کنید.

کشش همسترینگ

تمرین بعدی برای تقویت عضلات ران مناسب است. روی صندلی بنشینید. پای چپ را روی زمین نگه دارید و پای راست را صاف بالا بیاورید. سپس انگشت پا را به سمت بیرون بگیرید و به‌تدریج آن را به سمت صورتتان بکشید. 20 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید. قبل از اینکه به سراغ پای دیگر بروید، این کار را 3 بار تکرار کنید.

علت درد استخوان پا

چرخش تنه

برای کمک به دردهای کمر و لگن توصیه روی زمین دراز بکشید. اگر هنگام بلندشدن از زمین مشکل دارید، پیش از اجرای حرکت از نکات ایمنی مطمئن شوید یا از اطرافیانتان کمک بگیرید. درحالی‌که شانه‌ها و کمر روی زمین قرار دارد زانوها را آرام خم کنید. سپس کمر و زانوها را به راست بچرخانید. اجازه دهید زانوها کمی شما را به سمت راست بکشند. 10 ثانیه بمانید و سپس حرکت را در سمت دیگر تکرار کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

مهم است که برای هر نوع درد استخوانی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، به ویژه اگر درد شما شدید، مداوم، با گذشت زمان بدتر شود یا همراه با تورم، قرمزی، گرما، تب، کاهش وزن ناخواسته، یا توده قابل لمس باشد.

تشخیص درد استخوان

تشخیص درد استخوان معمولاً شامل شرح حال دقیق پزشکی، معاینه فیزیکی و یک یا چند آزمایش تصویربرداری است. بسته به بررسی تشخیص پزشک، آزمایش خون یا بیوپسی ممکن است ضروری باشد.

آزمایشات خون

برای بسیاری از تشخیص های درد استخوان، آزمایش خون ضروری است. به عنوان مثال، به منظور تایید تشخیص بیماری پاژه، پزشک سطح آلکالین فسفاتاز خون را تجویز می‌کند (که به دلیل سرعت بالای چرخش استخوان بالا می‌رود).

برای تشخیص مشکوک به سرطان استخوان، چندین آزمایش خون توسط انکولوژیست تجویز می شود، به خصوص اگر سرطان متاستاتیک باشد و محل سرطان اولیه ناشناخته باشد.

بیوپسی

اگر مشکوک به شرایط خاصی مانند سرطان استخوان، عفونت یا بیماری پاژه باشد، ممکن است نیاز به بیوپسی از استخوان باشد. بیوپسی شامل برداشتن یک قطعه کوچک از استخوان آسیب دیده و فرستادن آن به آزمایشگاه برای بررسی زیر میکروسکوپ است. برای تشخیص سرطان مغز استخوان، مانند لوسمی یا مولتیپل میلوما، پزشک شما آسپیراسیون مغز استخوان و بیوپسی را انجام می دهد.

تصویربرداری

ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مختلفی برای تشخیص علت درد استخوان تجویز شود. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. اشعه ایکس
  2. اسکن استخوان
  3. CT اسکن
  4. توموگرافی انتشار پوزیترون ترکیبی PET/CT
  5. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی MRI

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار