|
|
کدخبر: ۱۰۲۵

رئیس سازمان ثبت‌ احوال کشور نسبت افزایش سن ازدواج و سن فرزنددار شدن در دهه اخیر در کشور هشدار داد و گفت: آمارها در سال گذشته حکایت از کاهش میزان تولد در کشور دارد که باید در این راستا سیاست‌های درستی اتخاذ شود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، محمد ناظمی اردکانی ظهر امروز در مراسم روز جهانی جمعیت که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد خاطرنشان کرد: جمعیت از دیرباز تا امروز جز اساسی‌ترین مباحثمدیریتی هر کشور قلمداد می‌شود. در ایران از سال گذشته رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت جمعیت کشور که نشانگر بی‌توجهی به این مهم در گذشته بوده است باعثشد تا مسئولان نسبت به بازنگری در سیاست‌های جمعیتی کشور حساس‌تر شوند.

وی ادامه داد: این مهم می‌تواند مشکلات بزرگ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را برای نظام اسلامی به بار آورد. در ابتدا باید چالش‌های جمعیتی کشور را برآورد کرده و راهکارهای مناسبی برای آن تدوین کنند.

وی از تعامل بسیار خوب ۲ متولی سیاست‌گذاری جمعیت کشور یعنی سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت خبر داد و گفت: راه‌اندازی نظام اطلاعات سلامت(HIF) و شبکه اندازه‌گیری سلامت(HMN) از جمله دستاوردهای این ۲ نهاد است که کاربردهای فراوانی در برنامه‌ریزی‌های نظام سلامت به ویژه جمعیت دارد.

ناظمی اردکانی اعلام تحولات جمعیتی مانند سن ازدواج، تولد، وفات و سایر موارد را از وظایف مهم سازمان ثبت احوال کشور برشمرد و گفت: آمارها از افزایش سن ازدواج و صاحب فرزند شدن در دهه‌های اخیر حکایت دارد که این موضوع ناشی از تغییرات در شیوه زندگی و اثرات آن بر تحولات مختلف جمعیتی رخ داده است که عمدتاً در نقاط شهری است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: با هشدار به موقع روان‌شناسان نسبت به کاهش نرخ تولد در کشور و تغییر در آموزه‌ها در سال ۹۱ شاهد رشد ۳ درصدی ولادت در کشور بوده‌ایم. همچنین بالا رفتن سن ازدواج در کمتر از ۱۰ سال پیش بسیار بالا رفته تا جایی که میانگین سن ازدواج آقایان ۲۷ سال و خانمها حدود ۲۳ سال است.

ناظمی اردکانی ادامه داد: سهم ازدواج بالای ۳۰ سال برای خانمها در دهه اخیر ۲ برابر شده و سن فرزنددار شدن که ۱۰ سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی بود اکنون بین ۲۵ تا ۲۹ سالگی رسیده است.

وی پذیرش فرهنگی جامعه برای تعداد مطلوب فرزندان را یکی از نکات بسیار مهم عنوان کرد و گفت: این تغییر نگرش باید از مقطع دبیرستان تا دانشگاه صورت گیرد در عین حال علاوه بر کمیت ساختار مطلوب جمعیت و کیفیت آ‌ن نیز اهمیت زیادی دارد.

وی رشد چشمگیر شاخص توسعه انسانی را از بدو پیروزی انقلاب تاکنون مطلوب دانست و گفت: شاخص توسعه انسانی طی سالهای پس از انقلاب ۲ برابر رشد داشته و از کشوری که جایگاه توسعه انسانی آن در حد متوسط بود به کشوری با جایگاه توسعه انسانی پیشرفته رسیده‌ایم و سن امید به زندگی از ۵۹ سال در اوایل انقلاب به ۷۲ سال در سالهای اخیر افزایش یافته است.

ورود به عرصه فناوری‌های مهم نکته دیگری بود که رئیس سازمان ثبت احوال بر آن تأکید کرد و گفت: صدور کارت هوشمند ملی برای تمام ایرانیان زیرساختی برای ورود به دولت الکترونیک است و در همین راستا پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز فراهم خواهد شد.

ناظمی اردکانی گفت: مکانیزه کردن فرآیندهای خدمت‌رسانی در ثبت احوال و دسترسی به بیش از ۱۲۰ میلیون سند هویتی و تسهیل در ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور از نکات دیگری است که سازمان ثبت احوال همواره برای بهبود آن کوشیده است.

محمد ناظمی اردکانی گفت: هم‌اکنون به طور میانگین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تولد و کمتر از ۴۰۰ هزار فوت سالانه در کشور رخ می‌دهد و با این وضعیت شیب نزولی ولادت و شیب صعودی فوت در کشور پیش‌بینی می‌کنیم تا ۳۰ سال آینده به نقطه سر به سر برسیم یعنی تعداد ولادت‌ها با تعداد فوت‌شدگان برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون نرخ ولادت ۱۸ در یک هزار نفر است و نرخ فوت ۵.۵ تا ۶ در یک هزار نفر است. همچنین به طور میانگین سالانه بیش از ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود و در مقابل ۱۴۰ هزار طلاق به وقوع می‌پیوندد.

به گزارش خبرنگار فارس، همایش روز جهانی جمعیت امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما به طور مشترک توسط وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال با شعار سلامت باروری جوانان برگزار شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار