|
|
کدخبر: ۱۱۱۶۴۸

حجت‌الاسلام شهاب مرادی:

حجت الاسلام شهاب مرادی با بیان اینکه انکار واقعیت‌ها حال هیچ کسی را بهتر نمی کند، گفت: جامعه ما امروز اسیر تجملات نابخردانه است، ما باید این واقعیت را بپذیریم.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، حجت الاسلام و المسلمینمرادیدر برنامه تلویزیونی آینه خانه که به بررسی سبک زندگی و رفتار جوانان در موضوع ازدواج اختصاص داشت، گفت: تفاخر یکی از مظاهر حماقت است و ای بسا هیچ حماقتی مثل تفاخر به داشته ها نیست.

وی با بیان تفاوت های بین افتخار کردن و تفاخر کردن گفت: افتخار بهشیعهبودن، ایرانی بودن، محب اهل بیت(ع) بودن و … بسیار پسندیده است اما افتخار به لباس و ماشین و خانه و… اشتباه بزرگی است که باید از آن به حماقت تعبیر کرد.

این کارشناس دینی با طرح این سوال که چرا باید بچه را به مدرسه ای بفرستیم که ۲۰ میلیون تومان شهریه دریافت می کند گفت: اگر ملاک مدرسه رفتن «تفاخر» باشد در واقع داریم رفتار اشتباه را آموزش می دهیم و این بچه از دست می رود.

وی با اشاره به تردد خودروهای میلیاردی در شهر گفت: وقتی وزیر خارجه سابق انگلیس می گوید ۵۰۰ پورشه وارد ایران شده، این کنایه و اشاره ای است به ما که بدانیم چقدر بازارخودروهای لوکس در ایران زیاد شده و چقدر تجمل و تفاخر روز به روز در سبک زندگی ما افزایش پیدا کرده است.

مرادی با بیان اینکه در حال حاضر توجه به تجملات هر روز جلوتر رفته و روز به روز پیچیده تر می شود افزود: امروز تعداد جشن هایی که برای یک ازدواج معمولی برگزار می شود خیلی بیش از حد انتظار است؛ جشن حنابندان، بله برون و … جزء فرهنگ ازدواج ما نبوده است.

وی افزود: در همین تهران آن هم در سال های دور، فرهنگ ازدواج، جشن گرفتن در خانه بود، اما امروز همه این سنت ها عوض شده است.

وی با اظهار تأسف از هزینه های گزافی که بابت گریم عروس، اجاره ماشین عروس و … می شود، گفت، متاسفانه ما پذیرفته ایم که برای تفاخر کردن تشویق کنیم واگر کسی فخر داشته هایش را به ما فروخت به او آفرین بگوییم.

حجت الاسلام مرادی در ادامه به برنامه از پیش نوشته شده برخی شبکه های ماهواره ای برای تغییر سبک زندگی ایرانیان اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینها به اعتقاد من بخش بازرگانی دولتی کشور و حوزه واردات خارجی گمرکات کشور هم در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند.

وی افزود: وقتی ما تاجران کشور را به سمت واردات صحیح سوق ندهیم و اجازه ورود هر محصولی را به کشور صادر کنیم نتیجه این می شود که تاجران ما به سمت واردات کالاهای لوکس و تشریفاتی و تجملاتی که مطلقا هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارند می روند و چون مردم برای آنها پول پرداخت می کنند، گردش مالی بسیار زیادی در این حوزه شکل می گیرد واعداد عجیب و غریبی در حوزه مالی آن جابجا می شود.

وی به فرهنگ وارداتی ولنتاین اشاره کرد وافزود: امروز خیلی از اشیایی که در کتاب مکاسب، نگهداری و خرید و فروش آن گناه تلقی شده است، از آسیای دور و چین به ارزانی وارد کشور می شود و هیچ کس درباره آن فکری نمی کند.

وی با بیان اینکه طبیعتا وارد کننده ها قصدشان ضربه زدن به اسلام نیست، گفت: اما به هر حال باید برای این روال فکری کرد.

حجت الاسلام مرادی به گیاه تزئینی بامبو اشاره کرد و گفت: بامبو از کجا آمده است؟ مگر در سرزمین ما چنین گیاهی هست؟ چون مردم می خرند وارد کشور می شود و با خودش فرهنگ ها و باورهای خاصی می آورد. مثلا اینکه تعداد بامبو در گلدان باید فرد و بین ۳ تا ۵ عدد باشد تا خوشبختی بیاورد، جزو کدام باور ایرانی است؟

وی افزود: این باور هیچ ربطی به دین و آیین و مرام سرزمین ما ندارد و یک باور محلی یا خرافی است.

وی با بیان اینکه امروز وظیفه ما تمدن سازی است گفت: ما باید نسخه جدیدی از تمدن اسلامی را شکل بدهیم؛ نسخه ای که ریشه اش در باورهای اصیل اسلامی و ایرانی باشد.

حجت الاسلام مرادی در ادامه با طرح این موضوع که وسایل و لوازم با خودشان سبک زندگی می آورند گفت: تلویزیون، مبل راحتی، آشپزخانه اوپن و … سبک زندگی جدیدی را به ما تحمیل کرده اند.

وی اضافه کرد: مثلا بچه ای که عادت کرده است ظرف سه دقیقه غذایش را در مایکروفر گرم کرده و میل کند، هیچ وقت مفهوم صبر را درک نمی کند و نمی آموزد.

وی با بیان اینکه اگر کسی که صبر داشته باشد در سیاست، در اقتصاد، در کار و … در همه چیز صبور است، گفت: تجار قدیمی و پیر مردهای تاجر موفق تر از جوان هایی هستند که کار تجارت را تازه آغاز کرده اند، دلیلش این است که آنها تمرین صبر را در گذشته داشته اند؛ اما جوان های امروزی صبر کردن و صبور بودن را مشق نکرده اند.

حجت الاسلام مرادی در پایان، با اشاره به سریال پایتخت، ضمن تقدیر از سیروس مقدم و عوامل سازنده این سریال گفت: این سریال توانسته است مفهوم ساده زیستی را به خوبی به تصویر بکشد. ما نیازمند تمرین ساده زیستی و پرهیز از تفاخر و تجمل هستیم.

وی خاطر نشان کرد: وقت آن رسیده که تصمیم بگیریم و از این مقطع شروع کنیم تا با همراهی همدیگر در یک خط و مسیر واحد برای برچیدن فرهنگ تفاخر تلاش کنیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار