|
|
کدخبر: ۱۱۲۶۸

وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری بر لزوم تبیین حقوق شهروندی و آموزش به مردم تاکید و خواستار ضرورت توجه به منافع عمومی در تهیه طرحهای توسعه و عمران(جامع) شهری شد.

به گزارامیدبه نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با تاکید بر ضرورت توجه به منافع عمومی در تهیه طرحهای توسعه و عمران(جامع) شهری و مشارکت مردم در فرآیند تهیه این گونه طرحها، اصلاح فرآیندها را بر این مبنا ضروری دانست.

وی با یادآوری اهمیت تبیین حقوق شهروندی و آموزش به عموم ضمن تاکید بر جلوگیری از تخلفات دولتی، قانونمندی دولت در همه عرصه ها به ویژه شهرسازی را ضروری دانست و بر تغییر نقش دولت از موضع اجرایی به موضع نظارتی اشاره کرد.

در ابتدای این جلسه حناچی معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گزارشی در زمینه عملکرد چهل ساله شورای عالی و اهم طرحهای مصوب در دهه های مختلف این شورا ارائه و ضمن اشاره به وجود اشکالاتی در فرایند اجرایی، ضرورت بازنگری فرایندهای مربوطه به بررسی و تصویب طرحها را یادآوری کرد.

وی با اشاره به بر اهمیت بازنمودن عرصه شهرسازی بر مشاوران جوان بیان داشت: برای جلوگیری از گسترش و تغییر بی رویه و غیرقانونمند شهرها، لغو مغایرت های اساسی و احاله بررسی این فعالیت ها در قالب بازنگری طرحهای جامع ضرورت دارد.

همچنین در این جلسه اعضا بر ضرورت توجه به امر سیاستگزاری در زمینه شهرسازی و معماری، ضرورت نظرات هر چه بیشتر بر اجرای طرحهای توسعه و عمران، توجه هر چه بیشتر به نوسازی بافت های فرسوده شهری، توجه به شاخصهای زیست محیطی در تصویب طرحهای توسعه و عمران و آسیب شناسی شرح خدمات و فرایندهای بررسی و تصویب طرحهای با رویکرد جلوگیری از ساخت و سازهای بی ضابطه تاکید کردند.

وضع مقررات جهت پیش بینی مکانیزمی برای اجرایی شدن طرحهای کالبدی ملی، ضرورت آسیب شناسی طرح های راهبردی – ساختاری، ضرورت جلوگیری از تخلفات از مصوبات شورای عالی و قوانین مربوطه در شهرسازی از جمله موارد طرح شده توسط اعضای شرکت کننده در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری بود.

در این جلسه گسترش منطقی شهرها و جلوگیری از تصویب بی رویه مغایرت های اساسی و فعال نمودن گروه ها و کمیته های فنی و کارشناسی جهت بررسی کارشناسی طرح به صورت کامل پیش از شورای عالی و به منظور استناد این شورا به گزارشات کارشناسی توسط اعضا مطرح شد.

همچنین مقرر شد موضوع دستور کار اول این جلسه در زمینه سیاستگزاری شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه آتی این شورا، در قالب اهداف و راهبردها جمع بندی و صورت جلسه مربوطه تنظیم شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار