|
|
کدخبر: ۱۱۳۴

شهردار تهران:

شهردار تهران گفت: شهرداری هیچ منفعت اقتصادی از بافت فرسوده نمی‌خواهد و همین که بافت فرسوده اصلاح شود بزرگترین آورده اقتصادی و فرهنگی مورد نظر شهرداری است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف در همایش " بافت فرسوده فرصت پنهان سرمایه گذاری " که در فرهنگسرای اندیشه با حضور جمعی از سرمایه گذاران بافت های فرسوده برگزار شد، اظهار داشت: واقعیت این است که در مسئولیت‌هایی که پیش از این داشته‌ام با مشکلاتی در بافت فرسوده آشنا شدم که وقتی انسان آن را می‌بیند غصه می‌خورد و اگر گاهی انسان از برخی مشکلات غصه خورده و دق کند حق دارد.

وی افزود: وقتی به صورت عمیق‌تر نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این زلزله آسیب‌های اجتماعی بسیار خانمان بر اندازتر از زلزله طبیعی است که نگرانش هستیم و اساس خلقت و زندگی انسان در بافت فرسوده مورد تهاجم قرار می‌گیرد.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت موضوع بافت‌های فرسوده گفت: هر کسی که ذره‌ای در وجودش انسانیت و جوانمردی باشد به هر طریقی که می‌تواند و در هر پستی که باشد در این زمینه فعالیت می‌کند و ما باید دست به دست هم دهیم و بدانیم که در بافت فرسوده با اقداماتی که انجام می‌دهیم نه تنها امکان مادی به دست می‌آید بلکه جامعه‌ای احیا می‌شود و قطعا اگر به خاطر خدا این کار انجام شود ضمن حفظ منافع دنیوی زندگی خود و خانواده خود را نیز بیمه و سلامت آنها را تضمین کردیم.

وی ادامه داد: متاسفانه نه تنها در بافت فرسوده بلکه در بسیاری از موضوعات نقشه راه درستی نداریم و مبانی ما دچار اشکال است؛ ما انقلاب کردیم که مردم بر امورات خود مسلط باشند و کارها مردمی صورت گیرد.

قالیباف افزود: در ابتدای انقلاب نگاه این بود که الگوی مناسبی برای پیشرفت جامعه داشته باشیم اما بعد از ۳۴ سال از انقلاب هیچ الگوی مشخصی برای اداره جامعه در بخش‌های مختلف که بر خواسته از باورهای خودمان باشد نیست و هر چه هم هست تلفیقی است و تنها یک جا بر اساس یک ضرورت و ناچاری به مردم اعتماد کردیم و بستر را برای حضور مردم فراهم آوردیم و آن هم دوران دفاع مقدس بود که دشمن همه جا را گرفته بود و کسی وجود نداشت و ناچار شدیم تا این فرصت فراهم شود و به این ترتیب مردم آمدند و شاهد افتخارات دوران دفاع مقدس بر همه ابعاد بودیم.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده قبل از آنکه موضوعی فنی باشد یک موضوع اجتماعی است، گفت: از این رو باید با تکیه بر مردم و نهاد سازی حرکت می‌کنیم و با یکپارچگی کامل میان شهرداری، سرمایه گذاران و همه بخش‌های مربوطه در عمل شاهد تحول در این زمینه باشیم و این آسیب جدی که حاکی از فرصت سوزی‌ها و بی توجهی‌ها طی سالیان قبل و بعد از انقلاب بوده به سرعت اصلاح شود و این زخم کهنه بر پیکر این جامعه بیش از این نماند و خسارات سنگین تری نزند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: مدیریت شهری، شهر و شهروند مثلثی است که باید مرکزیت آن به درستی ایجاد شود و هر کدام نقش خود را به خوبی ایفا کنند و این موضوع در بافت فرسوده نیز وجود دارد که زمانی که حوزه‌های کالبدی را دنبال می‌کنیم قطعا شاهد تاثیرات آن در ایجاد عرضه و سایر مسائل هستیم. به عنوان مثال وقتی ساختمانی می سازیم آینده افراد آنجا را هم ساختیم و افراد تحت تاثیر مسائل کالبدی نیز هستند و تولید منزلت نیازمند تولید مسکن است.

وی ادامه داد: چنانچه وقتی به دنبال تولید ثروت هستیم نیازمند به حوزه ساخت و ساز هستیم و وقتی می بینیم که شهروندان منطقه یک در تولید ثروت این انگیزه را دارند به خاطر این نوع نگاه است و از این رو تولید ثروت معرفت و منزلت به این شکل باید در حوزه های جنوب شهر و آسیب پذیر نیز اتفاق بی افتد.

قالیباف تصریح کرد: سرمایه گذاران و دفاتر خدمات نوسازی باید توجه کنند که فعالیت در این زمینه نیازمند توجه به روح مردم، پول آنان و نحوه ساخت و سازها که این موضوع بسیار ظریف است و باید با صبر و حوصله آن را پیش برد.

وی در ادامه گفت: اگر از من بپرسند که ساختن بزرگراه امام علی(ع) سخت تر است یا نوسازی دو محله در بافت فرسوده حتما می‌گویم که احیای بافت فرسوده دو محله سخت تر از ساخت ۳۰ کیلومتر بزرگراه است. حتما همه ابعاد کار را در حوزه بافت فرسوده باید مورد توجه قرار داد و مطمئن باشید که اگر این حرکت راه بیفتد چنان رشد سلولی پر سرعتی دارد که نه تنها در جنوب شهر بلکه به همه کشور تاثیر می گذارد و ابعاد ملی پیدا می‌کند.

شهردار تهران افزود: این موضوع هم بر بازار پولی و مالی ما هم در اشتغال ما و تربیت فرزندان ما، رفاه جامعه و در نهایت بر رشد و تعالی انسان‌ها در کوتاه مدت و دراز مدت اثرات مثبت مادی و معنوی خوهد داشت و از این رو همه ما باید درک درستی از این موضوع پیدا کنیم.

وی در حاشیه این همایش در پاسخ به برخی از مشکلات سرمایه گذاران بافت های فرسوده گفت: ۵۰ سال تهران سلیقه‌ای اداره شد و قطعا نمی‌توان در چند سال همه مشکلات را حل کرد هر چند مشکلات هنوز هم وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن به نبود یک مدیریت یکپارچه بر می‌گردد اما در شهرداری این روند سیستمی شده و اگر خطایی اتفاق بیفتد قابل پیگیری است و مشخص است که چه کسی این خطار را انجام داده است.

وی افزود: من معتقدم که امورات مربوط به شهرداری را در حوزه صدور پروانه و بافت فرسوده می توان ۱۸ روزه انجام داد اما اگر این روند گاهی تا ۲۰۰ روز نیز طول می کشد از چشم شهرداری نبینید بلکه این به دلیل بروکراسی‌های اداری است که در سایر سازمان‌ها و نهادهای دیگر وجود دارد و همه را نباید به حساب شهرداری گذاشت.

قالیباف با بیان اینکه تلاش کردیم تا این روند در شهرداری اصلاح شود، گفت: در بسیاری از مواقع با حضور من در حوزه بافت فرسوده مخالف بودند و انتقاد می کردند من معتقدم که در مسکن مهر نیز اشکالاتی هست و حتی مکان یابی موضوعات فنی و سایر موضوعات اینچنینی در مسکن مهر دچار اشکال است و همین که ساخته می شود خود بافت فرسوده است.

وی تصریح کرد: بافت فرسوده فقط نو و کهنه بودن ساختمان نیست بلکه هر جایی که مسکن ایجاد می شود باید خدمات آن را نیز در نظر گرفت و مردم آنجا زندگی می کنند.

قالیباف تاکید کرد: من نیز تلاش می‌کنم اموری که مربوط به شهرداری است و تعامل با شورای شهر است را به سرعت حل کنم که نمونه آن نیز معافیت عوارض در بافت‌های فرسوده بود که با پیگیری شهرداری تهران و شورای شهر این موضوع در مورد کل کشور نیز اجرایی شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار