|
|
کدخبر: ۱۲۴۱۱۲

در مورد نتایج آزمون دکترا امیدواریم بتوانیم تا خرداد ماه اعلام نتیجه کنیم و نتایج نهایی آن هم احتمالا در اواسط شهریور اعلام خواهد شد.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، حمید میرزاده رئیسدانشگاه آزاد اسلامیدر نشست خبری پیرامون آزمون دکترای تخصصی این دانشگاه گفت: نوبت اول و دوم آزمون دکترای تخصصی دانشگاه آزاد روز پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۲ برگزار شد.

میرزاده ادامه داد:داوطلباندوره دکترا در روز پنجشنبه در دو نوبت صبح و بعدازظهر به رقابت پرداختند و در آزمون‌های مرتبط با رشته‌های خود شرکت کردند.

وی در مورد تعداد شرکت کننده‌های دوره دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیش از ۷۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند که در حدود ۳۷ درصد زنان و ۶۳ درصد آن را مردان به خود اختصاص دادند.

میرزاده افزود: تعداد رشته‌های دوره دکترا ۱۹۶ رشته است که نسبت به سال گذشته ۲۰ رشته افزایش داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تعداد رشته‌محل‌ها ۴۰۸ رشته‌محل است که نسبت به سال گذشته ۳۹ رشته‌محل افزایش داشته است.

وی افزود: مسن‌ترین شرکت‌کننده آزمون دکترای امسال مردی ۷۷ ساله است که متقاضی رشته جغرافیای سیاسی و جوان‌ترین آنان مردی ۲۱ ساله متقاضی رشته معماری است.

میرزاده تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما ایجاد دوره دکترای پژوهش‌محور است که بتواند پاسخ مناسبی به نیازهای پژوهشی کشور بدهد که این طرح در دست بررسی است و در زمان مناسب عملیاتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در آزمون دکترای دانشگاه آزاد بیش از ۷۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که امیدواریم پس از برگزاری آزمون بتوانیم بالغ بر ۵ هزار نفر دکترای تخصصی در سطح کشور جذب کنیم.

میرزاده خاطرنشان کرد: این آزمون در تهران و ۱۰ حوزه امتحانی در کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: حدود هشت هزار نفر از این شرکت‌کنندگان در این آزمون پذیرش و ۲۲۰۰ نفر در نوبت اول برای ادامه روند فعالیت دعوت می‌شوند.

میرزاده تصریح کرد: در بخش بدون آزمون نیز یک هزار و ۳۰۰ نفر شرکت که ۵۵۰ نفر پذیرش خواهند شد.

وی اضافه کرد: کل پذیرش دانشجویان در دانشگاه آزاد و دولتی کم‌تر از ۱۷ هزار نفر است واین در حالی است که ۳۳۰ هزار نفر متقاضی در بحثدکترای تخصصی داریم.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: بحثدکترای تخصصی با دکترای حرفه‌ای متفاوت است و این دو نباید با هم اشتباه گرفته شوند.

وی خاطرنشان کرد: در کل کشور ۵ تا ۶ درصد متقاضیان پذیرش می‌شوند که این ضعف بزرگی در این رابطه است و باید راهی برای حل این مشکل پیدا کرد.

میرزاده ادامه داد: دانشگاه آزاد برای ایجاد ظرفیت بیشتر و جلوگیری از خروج دانشجویان از کشور برنامه‌هایی دارد که امیدواریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از این برنامه‌ها بحثدکترای پژوهش‌محور است و امیدواریم بتوانیم از بهمن دکترای پژوهش‌محور را به ظرفیتی که اعلام شد اضافه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحثتوسعه کیفی دانشگاه یکی از برنامه‌های ماست و قصد داریم به سرعت ظرفیت دکترای تخصصی را با روش‌های امکان‌پذیر افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه گفت: در مورد نتایج آزمون دکترا امیدواریم بتوانیم تا خرداد ماه اعلام نتیجه کنیم و نتایج نهایی آن هم احتمالا در اواسط شهریور اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی توان پذیرش بیشتر از ۵ یا ۶ درصد از شرکت‌کنندگان را ندارند و در این بحثباید راه‌حلی پیدا کرد.

میرزاده خاطرنشان کرد: چالش‌های عمده این فرآیند به مصوبه‌های پیش‌رو و قسمتی هم به بحثمشکلات دانشگاه برمی‌گردد.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: ما برای گرفتن اساتید دو سال است که منتظر مجوزهای لازم هستیم که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

میرزاده خاطرنشان کرد: با تغییری که در وزارت علوم حاصل شده قول این به ما داده شده است که مجوزهای لازم را بدهند.

وی ادامه داد: از مسئولین وزارت علوم خواهش می‌کنم که کمک کنند بتوانیم جوان‌های بیشتری را جذب کنیم و مانع خروج انها به خارج از کشور شویم.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: ۴۶ هزار پرونده برای گرفتن ارز برای خارج شدن از کشور وجود دارد و البته خیلی‌ها خودشان ارز را تهیه می‌کنند و این نشان‌دهنده جمعیتی است که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و این ضربه بزرگی به اقتصاد کشور است و همچنین مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز ایجاد می‌کند و با این وجود کشور در یک برنامه درازمدت از ژن‌های باهوش تخلیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دانشجو در این رابطه درخواست خروج از کشور دارند.

میرزاده تصریح کرد: اکثر این دانشجویان نزدیک به۲۴ سال در کشور بوده اند و از اقتصاد کشور استفاده کرده‌اند ولی برای ادامه تحصیل مجبور به خروج از کشور می‌شوند که این برای کشور آثار نامطلوبی دارد و هزینه‌های اقتصادی آن در حد هزینه‌های جنگ تحمیلی است.

وی تصریح کرد: در کشور آمریکا حساب کرده‌اند که ۵ میلیون دلار برای یک دانشجو تا رشته دکترای تخصصی هزینه دارد یعنی اگر یک دانشجو برای رشته دکترای تخصصی به آمریکا برود این دانشجو برای آنها ۵ میلیون دلار ارزش دارد که امیدواریم بتوانیم با مقرراتی که تنظیم می‌کنیم جلوی این ضرر بزرگ را بگیریم.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: کیفیت آموزشی در ایران به طور متوسط خوب است و تولید بیش از ۱.۵ درصد علم جهان نشان‌دهنده این موضوع است.

میرزاده با اشاره به اینکه خانواده‌ای که دانشجو داشته باشد از نظر فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و … در جایگاه بهتری قرار دارند، اضافه کرد: باید در کشور زمینه‌هایی را ایجاد کنیم که دانشجویان بتوانند راحت‌تر ادامه تحصیل دهند و همچنین زمینه اشتغال را افزایش دهیم که همه جوانان و مردم نخواهند به سمت گرفتن مدرک دکترا پیش بروند.

وی در خاتمه پیرامون برخورد سلیقه ای در بحثمصاحبه‌ها افزود: ملاک اصلی برای پذیرش در دانشگاه آزاد آزمون کتبی است و نسبت این مورد به مصاحبه ۷۵ به ۲۵ درصد است همچنین من معتقدم بیشتر باید روی آزمون کتبی تأکید کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار