|
|
کدخبر: ۱۲۶۶

مجمع‌ عمومی صنوف قانونی امشب با تعیین هیئت مدیره و مدیرعامل به کارش پایان‌ می‌دهد، اما احتمالا افرادی سکان خانه سینما را به دست می‌گیرند که پیش از این نیز با ‌وجود داشتن پست‌های مهم در خانه سینما اقدامی مؤثر برای اهالی سینما نکردند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، «خانه سینما» دی ماه سال ۹۰ بنا به مشکلات اساسنامه‌ای و دلایلی که همه اهالی سینما بر آن واقف هستند بسته شد. حالا بعد‌از دوسال و پس از تغییرات در اساسنامه و تنظیم اساسنامه توسط هیئت هفت نفره و تایید آن توسط شورایعالی‌سینما قرار است این خانه به زودی باز شود.

اما حالا متاسفانه بازگشایی آن روند جدیدی به خود گرفته است. کمتر از ده روز است که با توجه به نامه و تاکید رئیس جمهور جلسات متعددی میان نمایندگان خانه سینما و سازمان سینمایی شکل گرفته و در همین اثنا هیئت نظارت بر بازگشایی خانه سینما متشکل از عباس بابویهی، جمال شورجه و حبیب الله کاسه ساز نیز برای نظارت بر کارهای بازگشایی شکل گرفت. ۱۱صنف از خانه سینما مراحل قانونی شدن را طی کرده و به ثبت رسیدند. اما بقیه صنف‌ها از جمله کارگردانان و بازیگران همچنان قانونی نشده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی پس از جلسات متعدد با نمایندگان خانه سینما نامه‌ای به هئیت مدیره خانه سینما و خواستار بازگشایی آن طی یک فرآیند قانونی و در محدوده زمانی کوتاه شد.

در دو بند از این نامه تاکید شده است: کلیه صنوف عضو خانه سینما که تاکنون نسبت به انجام مراحل قانونی و ثبت خود اقدامی ننموده اند موظفند ظرف ۷۲ ساعت پس از ابلاغ این نامه به سازمان سینمایی مراجعه، نسبت به معرفی اعضای شورای مرکزی و ارائه اسناد لازم اقدام نمایند و رسید دریافت دارند. اخذ رسید مجوز حضور و مشارکت در مجمع عمومی فوق العاده خواهد بود.

در بند دیگری از نامه آمده است: از بین صنوف چهارده‌گانه ای که فرآیند های قانونی را طی کرده اند لازم است سه صنف کانون فیلمنامه نویسان، دستیاران فیلمبرداران و گروه تهیه کنندگی فیلم ظرف پنج روز با فراخوان عمومی مجمع عمومی و انتخابات جدید برگزار نمایند. در صورتی که تعداد افراد شرکت کننده در این مجمع به حد نصاب نرسد، شورای مرکزی فعلی که قبلاً طی مراحل قانونی ثبت شده اند همچون دیگر صنوف قانونی نمایندگان واقعی و قانونی آن صنف تلقی خواهند شد.

در این شرایط اصناف قانونی اقدام به تشکیل مجمع عمومی کردند و از سوی دیگر هیئت مدیره خانه سینما نیز روز ۶ مردادماه را برای برگزاری مجمع عمومی در نظر گرفته است.

وضعیت صنوف دو پاره مشخص نشد

این درحالی است که با توجه به نامه رئیس سازمان سینمایی کشور باید تکلیف این سه صنف که دو پاره هستند مشخص شود اما این اتفاق رخ نداد و بدون آن که تکلیف این صنوف مشخص شود اتحادیه تهیه‌کنندگان اقدام به تشکیل مجمع عمومی کرد. رئیس سازمان سینمایی بیشتر تلاش می‌کند تا با همدلی و همگرایی میان صنوف خانه سینما بازگشایی شود اما به نظر می‌رسد هر دو طرف(اتحادیه تهیه کنندگان و هیئت مدیره خانه سینما) بیشتر به فکر تشکیل سریع مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل هستند.

احتمال دو پاره شدن خانه سینما

خانه سینما نهادی غیردولتی است که هیئت مدیره آن باید بیش از پیش فعالیت صنفی و دغدغه معیشت اهالی سینما را داشته باشد اما با تعجیل در تشکیل مجمع عمومی از سوی دو طرف به نظر می‌رسد برگزارکنندگان مجامع بیشتر به فکر رسیدن به قدرت و کسب موقعیت هیئت مدیره و مدیرعاملی در خانه سینما هستند. متاسفانه این در شرایطی است که اکثر اهالی سینما به دلیل مشکلات اقتصادی کشور از سال گذشته بیکار هستند و تنها عده معدودی دراین شرایط فعالیت کردند. اگر نگاهی به فعالیت ‌های سینمایی و تلویزیونی هیئت مدیره خانه سینما در سال گذشته داشته باشیم شاهد خواهیم بود اکثر افرادی که در هئیت مدیره خانه‌سینما فعال بودند در شرایطی که سینما دچار مشکل بود هریک با رانت‌های مختلف توانستند فعالیت نمایند.

بیش از ۵۰۰۰ نفر اهالی سینما را تشکیل می‌دهند که همه این افراد پس از تعطیلی دو ساله خانه سینما منتظر هستند تا ببیند چگونه و با چه شرایطی این خانه بازخواهد شد و چه برنامه هایی برای رفاه حال این افراد که اکثر آنها بیکار هستند دارند. اما به نظر می‌رسد خانه سینما با شرایط فعلی به دو پاره تقسیم می‌شود یک بخش که خود را قانونی می‌دانند و توسط اتحادیه تهیه‌کنندگان هدایت می‌شود و از سوی دیگر صنوفی که در میان اهالی سینما از اهمیت خاصی برخوردار هستند و توسط هیئت مدیره خانه سینما هدایت و رهبری می‌شوند.

انتظار اهالی سینما از هیئت مدیره‌خانه

اگر نگاهی گذرا به صنوف قانونی بیاندازیم خواهیم دید در میان اصناف تنها صنوف مؤثر در اهالی سینما این اصناف قانونی کانون فیلمنامه نویسان و اتحادیه تهیه کنندگان هستند. این شرایطی است که صنوف موثر خانه سینما از جمله کانون کارگردانان، انجمن بازیگران، فیلمبرداران، طراحان صحنه و لباس، چهره پردازان و… در میان صنوف قانونی حضور ندارند. صنوف قانونی امشب مجمع عمومی تشکیل می‌دهند و احتمالا هیئت مدیره و مدیرعامل تعیین خواهند کرد اما اگر نگاه دقیقی به این مجمع عمومی داشته باشیم خواهیم دید افرادی در این مجمع قرار است سکان خانه سینما را به دست بگیرند که پیش از این نیز سکان این خانه را در دست داشتند و اقدامی موثر و خاصی را برای اهالی سینما نکرده‌اند.

اهالی سینما با شرایط فعلی و پس از دو سال تعطیلی خانه بیش از پیش انتظار دارند تا به مسایل صنفی و رفاهی آن‌ها توجه شود اما متاسفانه در کشور ما انجام فعالیت‌های صنفی کمرنگ است و اغلب این امور گرایش سیاسی پیدا می کند به نظر می رسد در شرایط فعلی و باتعجیل در بازگشایی خانه سینما به نظر می رسد دوستان بیش از آنکه به فعالیت صنفی فکر کنند و به امور صنفی توجه داشته باشند به گرایشات سیاسی و منافع شخصی اهمیت می‌دهند و در تلاشند تا خانه سینما را برای اهداف از پیش تعیین شده خود بازکنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار