|
|
کدخبر: ۱۴۴۶

یک کارشناس تغذیه معتقد است: خوابیدن بدون فاصله بعد از خوردن سحری باعثخمودگی فرد و کم آبی بدن وی می شود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، فرزاد بابایی با اشاره به تغذیه در ماه رمضان اظهار کرد: در ماه رمضان به جز معنویات رسیدن به سلامتی افراد نیز مد نظر است و هدف از روزه گرفتن نخوردن و نیاشامیدن نیست.

وی ادامه داد: قرار نیست در دو وعده سحر و افطاری ماه رمضان از غذاهای چرب و سنگین استفاده کنیم با این تفکر که در طی روز با گرسنگی مواجه نخواهیم شد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بیش از نیمی از وزن بدن را آب تشکیل می دهد، ادامه داد: در روزهای اول ماه رمضان به دلیل کاهش آب بدن افراد چند کیلویی وزن کم می کنند، اما اگر خورد و آشامیدن فراوان در دو وعده سحر و افطار را روال قرار دهند دچار افزایش وزن خواهند شد.

به گفته بابایی چون در روزهای ماه رمضان فعالیت و ساعت کار افراد کمتر می شود و بیشتر به استراحت می پردازند، امکان اضافه وزن آنها در صورت پرخوری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید در ماه رمضان همه شش گروه اصلی مواد غذایی را در وعده های خود بگنجانند، خاطرنشان کرد: بهتر است برای وعده سحر از غذاهای سبک با کالری مناسب استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه مصرف گوشت سفید در وعده سحر را توصیه کرد و ادامه داد: گوشت قرمز به دلیل چربی، کلسترول و سدیم بالا باعثتشنگی در طی روز شده و سطح یون‌های خون را دچار اختلال می‌کند.

بابایی معتقد است: مصرف سرخ کردنی در وعده سحر باعثکاهش آب بدن شده و کم توانی فرد را سبب می‌شود.

وی افزود: استفاده از نان و غلات هم در وعده سحر توصیه می شود و به علاوه برای تامین آب بدن باید از سبزیجات و میوه نیز استفاده کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف چای نیز باید به اندازه و متعادل باشد و مصرف بیش از اندازه آن باعثافزایش دفع آب بدن خواهد شد.

بابایی تصریح کرد: اگر بعد از مصرف یک غذای سنگین در وعده سحری بلافاصله بخوابیم فشار خون و سطح آب و الکترولیت بدن دچار اختلال خواهد شد و خمودگی و کم آبی بدن را سبب می شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان افطار نباید فورا از انواع و اقسام نوشیدنی و خوردنی استفاده کرد و باید بین افطار و صرف شام حداقل نیم ساعت فاصله باشد.

این کارشناس تغذیه اظهار داشت: شیر گرم، چای کم رنگ با خرما، فرنی، شله زرد و سوپ می تواند افطاری مناسبی باشد و سطح معمول قند خون را متعادل کند.

بابایی بر لزوم استفاده از میوه و سبزیجات در وعده افطار هم تاکید و ادامه داد: در این مدت به هیچ وجه از نوشابه گازدار استفاده نشود چون احتمال خونریزی دستگاه گوارش را همراه دارد.

وی تصریح کرد: برخی افراد به اشتباه از شام تا آخر شب به خوردن و آشامیدن می پردازند اما وعده سحر را حذف می کنند که این کار مشکلاتی برای دستگاه گوارش، کبد و سیستم گردش خون ایجاد می کند.

به گفته این کارشناس تغذیه افرادی که در روزهای عادی فعالیت‌های بدنی و ورزشی دارند می‌توانند در ماه رمضان نیز فعالیت خود را با شدت کمتری ادامه دهند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار