|
|
کدخبر: ۱۴۵۹۹۳

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: در حالی که قرار بود تا پایان سال جاری شاهد بهره برداری از اولین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس باشیم، تکمیل این پروژه با حدود ۷۰ درصد پیشرفت اجرایی به کندی پیش می رود که وزیر نفت دلیل آنرا اغتشاش مدیریتی می داند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، ساخت نخستین پالایشگاه ایران به منظور پالایش میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده در سال ۸۵ آغاز شد. این پالایشگاه که به نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس نام گرفت، قرار بود تا پایان سال ۹۱ به بهره برداری کامل رسیده و ایران با پشتوانه تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتری بنزین این پالایشگاه به یکی از صادرکنندگان عمده بنزین در جهان تبدیل شود.

با عدم تحقق این برنامه که به گفته معاون سابق وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مشاور فعلی وزیر نفت، متأثر از تزریق نشدن به موقع سرمایه به این پروژه بود، ابتدا بهره برداری از سه فاز این پالایشگاه تا پایان سال ۹۲ و سپس بهره برداری از یک فاز آن در نیمه دوم سال جاری در برنامه وزارت نفت قرار گرفت.

طبق این برنامه قرار بود تا پایان سال جاری نخستین واحد این پالایشگاه با ظرفیت پالایشی ۱۲۰ هزار بشکه در روز تکمیل شود و پس از گذراندن مراحل راه اندازی، فرآورده های نفتی تولیدی آن جای واردات را بگیرد.

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ابتدای نهمین ماه سال پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۶۵ درصد عنوان کرد. معاون وزیر نفت اول آذرماه با تاکید بر حل مسائل مالی پروژه ستاره خلیج فارس از تغییر ترکیب سهم سهامداران این پروژه خبر داد.

اما این وعده نیز موجب تسریع در اجرای این پروژه ملی نشد تا اینکه وزیر نفت هفتم اسفند ماه با حضور در محل پروژه از روند احداثآن بازدید کرد. در این بازدید زنگنه از روند پیشرفت پروژه در سالهای گذشته ابراز نارضایتی کرد و گفت: این طرح در حال حاضر نشان دهنده یک اغتشاش مدیریتی است که می توان از آن به عنوان موردی خاص برای تدریس استفاده کرد.

این عضو کابینه دولت، درصد پیشرفت این پروژه را متناسب با میزان هزینه ها ندانست و اعلام کرد: با وجود هزینه های انجام شده در این سالها حتی یک فاز این پالایشگاه هم راه اندازی نشده است.

زنگنه با اشاره به عنایت ویژه مقام معظم رهبری به طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان یک طرح ملی، پیشرفت کنونی آن را مایه شرمساری دانست و اظهار کرد: پس از گذشت ۸ سال و اندی از شروع این پروژه، این طرح هنوز به نتیجه نرسیده که در این میان کارفرمای پروژه مقصر اصلی نافرجامی پروژه است، اما پیمانکار نیز بی تقصیر نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز با توجه به نیاز کشور باید یک فاز ۱۲۰ هزار بشکه ای این پروژه تاکنون راه اندازی شده بود، تصریح کرد: اتمام همه طرح با هم و در یک زمان واحد ممکن نیست و این موضوع باعثتاخیر در زمان بهره برداری از پالایشگاه می شود.

وزیر نفت همچنین با تاکید بر اینکه طرح ستاره خلیج فارس از نظر تامین منابع مالی ریالی هیچ مشکلی ندارد، یادآوری کرد: در این بین خرید تجهیزات و امکانات، نیازمند یک مدیریت صحیح است.

در همین زمینه مسئولان پروژه از راه اندازی فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بهمن ماه سال آینده خبر داده و گفته اند: تا کنون برای اجرای این طرح دو میلیارد و ۴۲۳ میلیون یورو هزینه شده است.

بر اساس این گزارش، هزینه نهایی و کلی طرح سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو برآورد شده است که به ۹۵۳ میلیون یورو از آن برای راه اندازی فاز اول تا بهمن ماه سال ۹۳ نیاز است.

طبق اعلام وزارت نفت تا تاریخ هفتم اسفندماه، پیشرفت کلی طرح شامل پالایشگاه، آبگیر و خطوط لوله ۷۳,۸ درصد و پیشرفت پالایشگاه به تنهایی نیز ۶۹ درصد اعلام شده است.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۳۶ میلیون لیتر بنزین، ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل، ۴ میلیون لیتر LPG(گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد به حجم تولید روزانه فرآورده های نفتی ایران افزوده می شود.

خبرگزاری تسنیمشهریور ماه از موکول شدن بهره برداری از نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس به سال ۹۳ خبر داده بود اما بررسی ها نشان می داد تأخیرهای ایجاد شده تا نیمه سال جاری، بهره برداری از این پروژه ملی را به بهار ۹۳ موکول می کرد اما تأخیرهای به وجود آمده در این پروژه در نیمه دوم سال جاری، بهره برداری از آن را عملا به زمستان ۹۳ موکول کرده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار