|
|
کدخبر: ۱۴۷۳۰۲

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر از ۴ مصوبه جدید مسکن خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد اصغری مهرآبادی در نشست خبری با اشاره به ۴ مصوبه جدید دولت در بخش مسکن مهر اظهار داشت: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر قرارداد منعقد شده که از این تعدادی بالغ بر ۲ میلیون واحد مرحله اسکلت و سقف به پایان رسیده و در یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد سفت کاری به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه نازک کاری یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد به اتمام رسیده است، گفت: تا کنون یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحد افتتاح شده که از این تعداد ۷۰۰ هزار واحد تحویل داده شده و ۶۹۰ هزار واحد دفترچه فروش اقساطی را گرفته اند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با بیان اینکه در نشست قبلی از عملکرد بانک مرکزی و سازمان مالیاتی در خصوص بیمه، مالیات و تسهیلات گلایه داشتیم که خوشبختانه در ۴۵ روز اخیر این مشکل حل شد گفت: در دولت قبلی مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ۲۰ ساله شده بود که در دولت یازدهم این زمان دوباره به ۱۵ سال کاهش یافت. که بر این اساس دوباره بانک مرکزی با ۲۰ ساله شدن مدت زمان تسهیلات موافقت کرد که البته این برای واحدهایی اجرا می شود که دفترچه فروش اقساطی را نگرفته اند.

وی با اشاره به این که مالیات مسکن مهر در اغلب استان ها و شهرهای جدید با مشکل مواجه شده بود و حتی چندین برابر از واحدها دریافت می شد گفت: سازمان امور مالیاتی بخشنامه ای را به تمامی استان ها ابلاغ کرد که بر این اساس حداکثر باید ۳۰۰ هزار تومان بابت مالیات مسکن مهر دریافت شود و مبالغی که بیش از این دریافت شده بود دوباره باز گردانده می شود.

مهرآبادی با بیان اینکه کارگروهی را برای بررسی مشکلات تعاونی ها تشکیل دادیم، اظهار داشت: در این جلسه که با حضور آخوندی و معاون وزیر تعاون نیز تشکیل شد مسایل استان ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این که یکی از این مسایل بیمه مسکن مهر بود، افزود: از مسئولان بیمه هم دعوت کردیم و متنی را با امضای وزیر تعاون به مدیرکل بانک مرکزی ارسال کردیم و بر این اساس مصوبه دولت مبنی بر ۵ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر متر مربع را لحاظ کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با اشاره به کارگروه مشترک دیگری با وزارت تعاون اظهار داشت: تا کنون بخش عمه ای از این مشکلات بررسی شده و به استان ها ابلاغ شده است و دور دوم بررسی تعاونی ها از اردیبهشت ماه دوباره آغاز می شود.

وی با اشاره به موضوع تسهیلات بانکی در طرح مسکن مهر اظهار داشت: در گذشته ۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی مورد تصویب قرار گرفت که تا کنون ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که ۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مسکن روستایی است و۴۰۰ میلیارد تومان برای سیل و زلزله پرداخت شده است.

مهرآبادی با بیان اینکه دولت قبل مصوبه ای را مبنی بر پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان داشت گفت: بانک مرکزی با این مصوبه موافقت نمی کرد اما سرانجام پس از بررسی ها پذیرفت تا عدد تسهیلات را به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از این رقم برای پروژه های جدید سال ۹۱ بود افزود: افزایش تسهیلات از ۲۰ میلیون تومان به ۲۲ میلیون و از ۲۲ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان هم که مصوبه دولت قبل بود و بانک مرکزی با آن مخالفت می کرد سرانجام مورد موافقت قرار گرفت.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با اشاره به اینکه ما درخواست دیگری را از بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات فردی از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان داشتیم گفت: بانک مرکزی با این موافقت نکرده است و معتقدند که پول پرقدرت ایجاد تورم می کند بنابراین ما درخواست دادیم که یک راهکار مناسب به ما ارایه دهند.

وی با اشاره به اینکه درخواست دیگر ما این است که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بازپرداخت اقساط تا کنون داشتیم و آن را به پروژه های مسکن مهر تزریق کنند گفت: تصمیمی که شورای پول و اعتبار گرفته بود تا ۷ هزار میلیارد تومان از محل برداشتی اقساط مسکن مهر به پروژه ها تخصیص یابد بنابراین ما تقاضا داریم تا این پول در اختیار بانک مسکن قرار گیرد تا واحدها با سرعت بیشتری ساخته شوند.

مهرآبادی با اشاره خدمات زیربنایی در پروژه های مسکن مهر اظهار داشت: جلسه ای را با معاون اول رئیس جمهور تشکیل دادیم و مقرر شد هزینه واقعی مورد نیاز خدمات زیربنایی تعیین شود و پس از آن معاون اول آن را در جلسات هیات دولت به تصویب برساند.

وی افزود: امیدواریم تا پایان اردیبهشت قیمت واقعی خدمات زیربنایی تعیین شود و استان ها با همکاری آب و فاضلاب و گاز نیاز واقعی را بررسی کنند.

وی با اشاره به خدمات روبنایی در طرح مسکن مهر گفت: از منابع وزارت راه و شهرسازی تا کنون ۲۸۲ باب مدرسه شروع شده که از این تعداد ۵۰ باب در حال بهره برداری است. همچنین ساخت ۲۵۴ باب مسجد شروع شد که ۷۰ باب آن به اتمام رسیده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر به فعال کردن شورای تامین استان ها اشاره کرد و گفت: در این جلسات نیاز استان ها بررسی می شود که در یک ماه اخیر ۹ استان شرکت کردند و بر اساس بررسی های ما ۸۰ درصد مشکلات مسکن مهر در ۱۴ استان است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم که با مصوبات صورت گرفته مابقی استان ها هم در سال ۹۳ به اتمام برسد و پرونده مسکن مهر را در ۱۵ استان ببندیم.

مهرآبادی با بیان این که در خصوص تعاونی های متخلف هم تصمیماتی گرفته شده است بیان کرد: در این جلسات مشترک با وزارت تعاون تصمیم گرفتیم که اعضایی که سهم خود را به موقع پرداخت نکرده اند دو اخطار بگیرند و پس از اخطارها اگر سهم پرداخت نشد فرد جایگزین معرفی شود. همچنین حسابرسی تعاونی های متخلف انجام می گیرد و در نهایت با آنها برخورد می شود.

وی با بیان اینکه پروژه ها تحویل موقت داده می شود گفت: اگر مشکلی در کیفیت پروژه ها باشد از پولی که برای حسن ضمانت انجام کار در اختیار ما قرار داد پیمانکار موظف است مشکلات را برطرف کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با اشاره به اینکه تسهیلاتی برای خودمالکین در نظر گرفته شده است بیان کرد: علاوه بر تسهیلات خودمالکین ۵ میلیون تومان هم به عنوان جعاله با اوراق حق تقدم در اختیار مالکان قرار می گیرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار