|
|
کدخبر: ۱۴۷۳۶۴

خبرگزاری تسنیم: رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر از کشت ۵۰۰ تن موادمخدر در سال ۹۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار انتظامیخبرگزاری تسنیم، علی مؤیدی در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۲ با اشاره به ۵۷ نشست مبارزه با مواد مخدر که چندی پیش در وین برگزار شد با بیان اینکه این نشست هرسال یک بار برگزار می شود، اظهار داشت: ایران با تلاش وصف ناپذیر خود در این نشست به دفاع از حقانیت نظام و کارنامه درخشان آن در مبارزه با موادمخدر پرداخت و توانست مقابل خواسته های برخی کشورها که می خواستند با شیطنت هایی مصرف برخی موادمخدر را قانونی اعلام کنند بایستد و بیانیه پایانی این نشست را آنطور که خود می خواهد تنظیم کند، این اتفاق با عکس العمل کشورهای منطقه و رهبری ایران اتفاق افتاد.

وی با اشاره به عملکرد ۱۲ ماهه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در بحثمبارزه با موادمخدر، تصریح کرد: پلیس مبارزه با موادمخدر طی ۱۲ ماه گذشته ۵۰۰ تن انواع موادمخدر در سطح کشور کشف کرد که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشت.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: این ۵۰۰ تن شامل ۳۹۵ تن تریاک که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش کشف داشت، ۵۰ تن حشیش که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشت، ۱۲ تن هروئین نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش کشف شد و ۱۱،۵ تن مرفین که نسبت به سال گذشته ۱۱۸ درصد افزایش کشف داشت بود.

مؤیدی ادامه داد: در خصوص مرفین باید به این نکته اشاره کرد که این ماده در داخل کشور مصرفی ندارد و تقریباً همه آن به اروپا ترانزیت می شود که البته خسارت غیرقابل تأملی را می تواند به مردم این منطقه وارد کند و مبارزه با این ماده مخدره به نوعی اعتقاد نظام جمهوری اسلامی ایران را در خصوص مبارزه با هر نوع ماده مخدر در جهانی بودن امر مبارزه نشان می دهد.

وی ادامه داد: از ۵۰۰ موادمخدر کشف شده بیش از ۷۵ درصد آن در مرز و حاشیه مرز کشف شد و این به خاطر برنامه ریزی و هدفمندی برنامه های نیروی انتظامی در شرق کشور اتفاق افتاد که می خواستیم مبارزه با قاچاقچیان را به نقاط صفر مرزی بکشانیم و این برنامه را در سال آینده با جدیت بیشتری دنبال می کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر یادآور شد: در طی سالجاری ۱۲۰ درگیری مسلحانه با قاچاقچیان مسلح داشتیم که می خواستند موادمخدر را به کشورهای غربی و آفریقایی منتقل کنند و طی این درگیری ها ۸۰ نفر از قاچاقچیان هلاک شدند که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش ۳۲ درصدی داشت. همچنین از طرف دیگر تا امروز ۱۵ نفر از بهترین سربازان این ملت در راستای مبارزه با موادمخدر جان خود را از دست دادند که به خانواده های این شهدا تسلیت می گوییم.

مؤیدی ادامه داد: همچنین در سالجاری ۳۶۰ آشپزخانه تولید موادمخدر صنعتی منهدم شدند که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشت. از طرف دیگر یکی از اتفاقات خوب امسال فعالیت مرکز سگ موادیاب بود که توانست ۴۰ تن موادمخدر را کشف کند و این رقم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به فعالیت های اجتماعی پلیس موادمخدر نیز یادآور شد: در این راستا حدود ۳ هزار جلسه با اصناف، اقشار و ادارات برای ارتقای سطح آگاهی آنان در خصوص نحوه مبارزه با موادمخدر و پیشگیری از آن برگزار شد که تعداد یک میلیون و ۵۰۰ نفر از مردم را در این زمینه آگاهی بخشی کردیم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر بیان کرد: در زمینه برخورد با خرده فروشان که دغدغه مردم است بیش از ۱۰ هزار طرح در سطح کشور اجرا شد. همچنین حدود ۷۵۰۰ منطقه شناسایی و ۶۵۰۰ محله که مبادرت به توزیع موادمخدر داشتند برخورد شد و حدود ۱۵۰۰ اماکن نیز پلمپ شد.

مؤیدی با بیان اینکه در مجموع دستگیری خرده فروشان بالغ بر ۵۰ هزار خرده فروش موادمخدر در سالجاری دستگیر شدند، گفت: تولید موادمخدر در افغانستان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت به طوری که در سال ۲۰۱۳ آمار سازمان ملل نشان می دهد که ۶ هزار تن تریاک در افغانستان تولید شده است که البته آمارهای ما عدد بیشتری را نشان می دهد.

وی گفت: یکی از تلاشهای پلیس مبارزه با موادمخدر در سالجاری تغییر مسیر ترانزیت موادمخدر بود که در این زمینه در بیانیه سیاسی پنجاه وهفتمین اجلاس سازمان ملل اعلام شد که با تلاش جمهوری اسلامی ایران مسیر ترانزیت موادمخدر از خشکی به دریا تغییر یافته است و ما هم تلاش می کنیم دریا را برای این قاچاقچیان ناامن کنیم که البته کنترل مسیر دریا نیازمند عزم منطقه ای است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر اضافه کرد: مرکز تحقیقات پلیس مبارزه موادمخدر توفیقات زیادی را امسال داشتند و در زمینه افزایش آگاهی مردم و همکاری با دانشگاه ها و مدارس و ارائه راهکارهای علمی برای پیشگیری از موادمخدر فعالیتهای زیادی را انجام دادند.

مؤیدی ادامه داد: آزمایشگاه پلیس مبارزه با موادمخدر امروز به عنوان تنها آزمایشگاه مرجع موادمخدر در کشور و منطقه محسوب می شود لذا درخواست می کنیم که از اظهارات غیرکارشناسی برخی افراد که روح و روان جامه را به مخاطره بیندازند خودداری کنند. البته ما منکر تولید موادمخدر جدید در دنیا نیستیم اما اگر در کشور اتفاق جدیدی بیفتد در اسرع وقت آن را به اطلاع مردم می رسانیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارزش اموال مکشوفه از قاچاقچیان یادآور شد: این اموال بسیار قابل توجه بوده و نسبت به گذشته ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. به عنوان مثال در سالجاری همکاری خوبی با کشورهای همجوار داشتیم و در چند روز یک محموله از کوکائین از کشورهای جنوب آمریکا به سمت ایران در حال ترانزیت بود که با همکاری پلیس امارات فرد بولیویایی و تعدادی از ایرانی ها که با آنها همکاری داشتند را دستگیر کردیم و در این دستگیری حدود ۷ کیلو کوکائین کشف شد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه ۳ تن شیشه در سالجاری کشف شد که نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش کشف داشت، بیان کرد: دستگاه قضایی خوشبختانه حمایت ویژه ای در بحثمحکومیت مجرمان موادمخدر دارد و هشدار می دهیم که در ایام نوروز توزیع کنندگان موادمخدر به هیچ عنوان آزاد نخواهند شد، همچنین در تفرجگاه ها و پارکها چنانچه مردم با افرادی که با اقداماتی مانند توزیع یا فروش موادمخدر روبرو می شوند به اولین مرکز پلیس نزدیک آن مکان اطلاع دهند و ما قطعاً برخورد می کنیم. همچنین بروشورها و سی دی هایی برای مسافران جهت آگاهی بخشی توزیع می شود لذا این نیست که چون برخی دستگاه ها تعطیل باشند پلیس تعطیل خواهد بود بلکه پلیس فعالیت خود را با جدیت دنبال خواهد کرد.

مؤیدی ادامه داد: بیشتر مصرف کنندگان موادمخدر در کشور مواد سنتی و کم خطر استفاده می کنند و تغییر قابل توجهی در تغییر ماده مصرفی احساس نکردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جای سؤال دارد کشورهایی که خودشان در افغانستان حضور دارند و شاهد کشت موادمخدر در آنجا هستند و تلاش می کنند موادمخدر ترانزیت کنند از راه دور نسخه هایی برای کشورهای منطقه بپیچند. این کشورها اگر یک وجب وجه مشترک با افغانستان داشتند شدت عمل آنها بیشتر از ایران بود. امروز این کشورها زمام دار کشت موادمخدر در افغانستان هستند و درصددند کشورهای منطقه را از شدت عمل بازدارند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار