|
|
کدخبر: ۱۴۸۳۹۴

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی از نگاه کارشناسان - ۱

خبرگزاری تسنیم: دبیر انجمن برنج گفت: مسئولان باید در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ضایعات تولید را کاهش، عملکرد در واحد سطح را افزایش داده و الگوی تغذیه را نیز اصلاح کنند.

جمیل علیزاده شایق در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا بیان اینکه بحثاقتصاد مقاومتی در گذشته به شکلی دیگر توسط کارشناسان عنوان شده بود، اظهار داشت: اگر دیدگاه های کارشناسان طی۲۰ سال گذشته در مجموعه بخش ها لحاظ شده بود، نیازی به ابلاغ دوباره آنها تحت عنوان اقتصاد مقاومتی به وزارتخانه ها نبود.

وی افزود: بعنوان مثال در مورد برنج، خود بنده حداقل ۳۰ سال است که در انجمن و ستاد برنج وزارتخانه چنین بحثهایی را انجام می دهم.
شایق با اشاره به اینکه ما از سال ۱۳۶۲ طرح های افزایش تولید را نوشتیم، اضافه کرد: در همین راستا ما به وزارت کشاورزی آن زمان، گفتیم که شما باید ابتدا بستر را برای کشت برنج آماده کرده و طرح های تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی را انجام دهید.
وی ادامه داد: به دلیل نبود کارگر و افزایش دستمزد آنان، شما باید کشت را مکانیزه کنید تا هزینه تولید افزایش نیابد.
شایق افزود: شما باید تسهیلات لازم را برای اینکه ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار گیرد، فراهم کنید.
وی ادامه داد: باید سعی کنید با کمتر کردن مصرف نهاده هایی از جمله کود و سم در مرحله داشت، علاوه بر کاهش هزینه ها تولیدی سالم داشته باشید.
شایق اضافه کرد: در مرحله برداشت نیز باید از ماشین های مناسب برداشت برنج استفاده کنید، سالهاست که از کمباین گندم برای برداشت این محصول استفاده می شود.
وی تاکید کرد: ما به آنان گفتیم برای برنج کمباین این محصول را توسعه دهید.

دبیرانجمن برنج افزود: در پایان نیز زمانی که محصول به مرحله کارخانه می رسد شما با اصلاح ساختار شالی کوبی ها ضایعات را کم کنید.
شایق تصریح کرد: اگر همان موقع در وزارت جهاد کشاورزی اراده ای بود که این کارها به درستی انجام شود، دیگر نیازی نبود که اکنون همان دستورالعمل ها را تحت عنوان دیگری به این وزارتخانه گفت و از او درخواست کرد.
وی با بیان اینکه طرحهای مذکور نوشته شده و موجود است، ادامه داد: کارشناسان با سابقه این طرح ها را نوشته اند فقط کافی است آنها را از کمدها درآورده، گرد و خاکش را بگیرند و به دنبال اجرای آنها باشند.
شایق افزود: بنابراین در این راستا مسئولان باید ضایعات را کاهش، عملکرد در واحد سطح را افزایش داده و الگوی تغذیه را نیز اصلاح کنند.
وی تاکیدکرد: مورد تازه ای در اقداماتی که وزارت جهاد باید اجرا کند نیست فقط باید اراده ای قوی در این وزارت خانه باشد تا این اقدامات انجام گیرد.
دبیر انجمن برنج با بیان اینکه بحثخودکفایی در برنج مفصل است، افزود: آیا با محدودیت آبی که ما در کشور داریم صلاح این نیست که به جای فکر کردن به خودکفایی در این زمینه، محصولاتی را که آب کمتری مصرف می کند مازاد تولید کرده و صادر کنیم و به جای آن به واردات برنج از کشورهای دارای آب فراوان اقدام کنیم؟
شایق تصریح کرد: بنده ازابتدا به عنوان یک کارشناس با به کار بردن اصطلاح خودکفایی در برنج موافق نبودم همیشه هم گفته ام خودکفایی به چه قیمتی؟
وی ادامه داد: آب مملکت را حرام کنیم که می خواهیم در تولید برنج خودکفا شویم.
شایق افزود: می دانید با این کار قیمت تمام شده هر کیلو برنج با لحاظ آب مصرفی آن چقدر می شود؟
وی اظهار امیدواری کرد، در این مسئله کمی جدی تر عمل شود.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار