|
|
کدخبر: ۱۴۸۵۲۶

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی از نگاه کارشناسان - ۲

خبرگزاری تسنیم: عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس درباره نقش بخش کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اولین قدم برای توسعه و استقلال هر کشوری توسعه محور کشاورزی آن است، گفت: کشاورزی ایران توان تامین غذای نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر را دارد.

هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر پاسخ به این پرسش که بخش کشاورزی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی چه نقشی را می تواند ایفا کند، اظهار داشت: به نظر بنده اولین قدم برای توسعه و استقلال هر کشوری توسعه محور کشاورزی آن است.

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایش امام خمینی(ره) کشاورزی محور استقلال است، افزود: در حال حاضر نیز بعد از نفت بخشی که می توان روی آن کار کرد و از این طریق کشور را به خودکفایی رساند بخش کشاورزی، منابع طبیعی، امور دام و شیلات است.
میرمرادزهی اضافه کرد: کشورهای دارای اقتصاد قوی که توانسته اند از راه صادرات برای کشور خود ارزآوری داشته باشند در ابتدا کشاورزی غنی داشتند و در کنار آن صنایع تبدیلی خود را فعال نمودند.
به گفته وی ایران کشوری است که با توجه به ظرفیت های موجود، توان تامین غذای نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر را دارد.
میرمراد زهی با بیان اینکه برخی کشورها تنها در یک فصل از سال می توانند کاشت انجام دهند، افزود: ایران علاوه بر داشتن آب، خاک و هوای بی نظیر، کشوری چهار فصل است.
وی با اشاره به اینکه در ایران ما محصولات گرمسیری، سردسیری، زمستانه و تابستانه داریم، اضافه کرد: ما باید با وجود چنین ظرفیت هایی گروه تحقیقات بخش کشاورزی، دامی، شیلاتی را قوی کرده و با کارشناسان خبره در این زمینه ها تحقیقاتی جامع انجام دهیم.
میرمرادزهی ادامه داد: در این بخش باید علم ما به اندازه ای پیشرفت کند که راندمان آب کشور از ۳۷ به ۸۰ درصد افزایش یابد.
وی افزود: میزان برداشت ما در کشاورزی سنتی وبومی ۷۰۰ کیلو در هکتار بود اما با اجرای طرح مکانیزه این میزان را به ۱۲ تن در هکتار رساندیم.
میرمراد زهی تاکید کرد: به این ترتیب ۱۱ تن و ۳۰۰ کیلو اختلاف تنها در علم و فناوری است.
وی تاکید کرد: ما با راهبری و برنامه ریزی مناسب و با استفاده از همین امکانات و ظرفیتهای موجود می توانیم به تولیدی چند برابر میزان فعلی دست یابیم.

صرف منابع کشور برای کارهای غیرضروری

میرمرادزهی با اشاره به اینکه هم اکنون مشکل ما در این بخش بحثمنابع است، تصریح کرد: ما منابع را برای کارهایی صرف می کنیم که برای کشورمان سودی ندارد، بعنوان مثال ما هرچه آهن آلاتی مانند ماشین های لوکس و تزیینی وارد کنیم هیچ اثری در تولید ما نخواهد داشت و چه بسا ضربه ای برای تولید داخل نیز باشند.
وی ادامه داد: ما باید به جای انجام چنین اقداماتی به تقویت امور زیر بنایی از جمله مدیریت و حفظ آبهای مرزی، تحقیقات روی خاک، راندمان آبیاری، بیمه محصولات کشاورزی و صندوق توسعه این بخش بپردازیم.
نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون مقداری از ریزش های جوی ما به دریا ریخته، هرزآب شده و از دسترس خارج می شود، گفت: این نزولات را می توان بوسیله سدهای بزرگ، سدهای کوچک و آبخیز داری حفظ کرد.
به گفته وی چنین اقدامی در کنار مدیریت آبهای مرزی کشور می تواند ما را در زمانهای کمبود آب یاری کند.

حمایت از تولید باید عملی شود

میرمراد زهی با بیان اینکه دراجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها برای بخش کشاورزی بسته های حمایتی در نظر گرفته شد اما این بسته ها در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفت، اضافه کرد: ما باید این قشر و تولید را حمایت کنیم آن زمان می توانیم تولید ومقاومت کنیم.
وی با اشاره به اینکه دولت اعتقاد به حمایت از تولید دارد، افزود: باید در عمل و در زمان تقسیم بودجه میان بخش های مختلف، نیز تخصیص بودجه به بخش کشاورزی دیده شود در غیر این صورت ما سر همان جای اول هستیم.
میرمراد زهی تاکید کرد: اما اگر این اقدام انجام گیرد، ما علاوه برتامین نیازهای داخل، به ارزآوری نیز خواهیم رسید.
به گفته وی تنها راه نجات کشور بعد از نفت، بخش کشاورزی، منابع طبیعی، شیلات و.. است.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار