|
|
کدخبر: ۱۴۸۹۳۴

طب سنتی و سبک زندگی سالم /

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس طب سنتی گفت: اگر بیش از حد افراد غذا مصرف کنند هضم غذا مختل می شود و معده تضعیف و نفخ بروز پیدا می کند البته باید توجه داشت که با تغییر رژیم غذایی, دور کردن استرس ها و ناراحتی های روزانه نفخ کاهش می یابد.

جواد علوی در گفت وگو با خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم, درباره علل بروز نفخ معده و راه کار رفع آن اظهار داشت: عارض شدن سوء مزاج سرد بر سیستم گوارش بدن به خصوص معده موجب تضعیف حرارت غریزی شده و هضم غذا را مشکل می کند؛ به این ترتیب بخاراتی نامناسب ناشی از هضم نامناسب غذا تولید می شود که در مواجهه شدن با سردی بدن غلیظ شده و به باد تبدیل شده و موجب بروز نفخ می شود.

به گفته وی اگر بیش از حد افراد غذا مصرف کنند به دلیل اینکه هضم غذا مختل می شود معده دچار ضعف شده و نفخ بروز پیدا می کند البته باید توجه داشت که باتغییر رژیم غذایی, دور کردن استرس ها و ناراحتی های روزانه موجب کاهش نفخ می شود.

این کارشناس طب سنتی اضافه کرد:از علل دیگر بروز نفخ خالی بودن بیش از حد معده و به مدت طولانی و پر شدن آن پس از چند ساعت غذا نخوردن غذاست که این مسئله بیشتر در ماه رمضان اتفاق می افتد.

علوی افزود: مصرف شلغم, چغندر, سیر و پیاز خام, لوبیا و عدس, کلم, هلو, آلو, خیار, کدو, پرتقال و نارنگی موجب بروز نفخ معده می شود البته فاصله انداختن زیاد بین وعده های غذا خود موجب نفخ می شود.

وی بیان داشت: مصرف آب سیب, سوپ های چرب, غذاهای کبابی, و غذاهایی که ساده و زود هضم هستند برای پیشگیری از بروز نفخ مفید است همچنین مصرف انجیر, مویز و برگه زردآلو که ملین و سرشار از فیبر گیاهی هستند برای رفع نفخ و یبوست مفید است.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: پرهیز از مصرف نوشیدنی های گازدار, دوغ, ماست سالاد و میوه ها به همراه غذا از بروز نفخ پیشگیری می کند؛قهوه و چای پررنگ لایه داخلی معده را ملتهب کرده و موجب نفخ می شود.

علوی خاطرنشان کرد: مصرف آب یخ و نوشیدنی های سرد برای معده های ضعیف مضر بوده است، همچنین مصرف ماکارونی, الویه و فسد فودها موجب بروز نفخ می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار