|
|
کدخبر: ۱۴۹۳۵۳

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی از نگاه کارشناسان ۹

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه درحال حاضر حداکثر ۳۰۰ تن طلای سرخ در کشور تولید می شود، گفت: در صورت رفع موانع صادراتی نزدیک به ۲۴۰ تن صادرات خواهیم داشت که این رقم، ۴۰۰ میلیون دلار ارز آوری خواهد داشت.

غلامرضا میری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه تولید زعفران از هر محصول دیگری برای کشاورزان مقرون به صرفه تر است، اظهار داشت: تولید کنندگان بسیار از کشت این محصول راضی هستند و این امر هشداری برای مسئولان است تا به این نکته توجه کنند که استان هایی با پتانسیل تولید دیگر محصولات، زعفران را جایگزین آن محصولات نکنند.

وی اضافه کرد: چراکه قبل از تولید زعفران بیشتر باید زیرساخت های این کارفراهم شود و ما بازارهایی را برای آن پیدا کنیم تا تولیدکنندگان دچار مشکل نشوند.

میری با بیان اینکه زعفران ایرانی در بازارهای جهانی از اعتبار بالایی برخوردار است و مشتریان خوبی دارد، افزود: علاوه بر این زعفران ارزآوری بسیار بالایی دارد و از نظر اشتغال زایی نیز در حال حاضر ۱۵۰ هزار خانوار تنها در بخش کشاورزی مشغول تولید طلای سرخ هستند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه زغفران در مباحثفرآوری، بسته بندی، توزیع و صادرات نیز بدون هیچگونه ارزبری اشتغال زایی دارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: اولین نکته ای که در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد رفع موانع این بخش است تا بتوان با صادرات این محصول از پتانسیل های موجود در بخش استفاده کرد.

میری افزود: در حال حاضر زعفران ما به شکل سنتی جمع آوری می شود که این معظل بزرگی برای تولید ما است.

وی اضافه کرد: مشتریان ما به دلیل اینکه ایران رقیبی در زمینه صادرات زعفران ندارد این محصول را به همین شکل و بدون هیچ اعتراضی خریداری می کنند اما اگر رقیبی پیدا شود اوضاع به همین منوال پیش نخواهد رفت.

میری با بیان اینکه متاسفانه افغانستان در بازارهای جهانی رسوخ کرده است، افزود: ما برای مقابله با رقبای احتمالی باید از برداشت سنتی زعفران که موجب آلودگی های میکروبی محصول و وجود ضایعات در آن می شود، بپرهیزیم.

وی ادامه داد: همچنین کار جداسازی با توجه به اینکه زعفران تولیدی نباید شکستگی داشته باشد کاری سخت و دشوار است بنابراین باید از ماشین آلات و صنایع بسته بندی استفاده شودتا مقام اول خود را در تولید و صادرات این محصول حفظ کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و فروشندگان زعفران اظهار داشت: همچنین با توجه به وضعیت پیش آمده امیدوار هستیم موانع بانکی و سیاسی نیز برطرف گردد تا بتوانیم علاوه بر موفقیت در تولید در زمینه عرضه مستقیم زعفران به مصرف کنندگان خارجی نیز موفق شویم.

میری با اشاره به تولید ۹۲ درصد زعفران جهان در کشور، افزود: متاسفانه ما نمی توانیم خود برای بازار این محصول برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: ایجاد تعامل میان دولت و بخش خصوصی به رفع این معضلات کمک می کند و امیدوار هستیم در آینده این تعامل بوجود آید.

میری با بیان اینکه دستورالعمل لغو اخذ تعهدات ارزی از صادرکنندگان به گمرکات ابلاغ شده است، افزود: این مانع تا حدودی برطرف شده چراکه متاسفانه خیلی نمی توان به سازمان اموراقتصادی ودارایی اعتماد کرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه مسئله مزبور بخشنامه شده و گمرکات این تعهد را اخذ نمی کنند ولی زمانی که همکاران ما به دارایی مراجعه می کنند با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند و دارایی همچنان حرف خود را می زند.

میری اضافه کرد: علاوه بر این در دستوالعمل جدید نیز شرایطی گذاشته شده از جمله اینکه جوایز صادراتی به صادرکنندگان تعلق نمی گیرد.

وی با بیان اینکه رفع موانعی چون اخذ عوارض ۵ درصدی از بسته های زعفران بالای ۳۰ گرم و همچنین اخذ تعهد ارزی سبب رشد صادراتی این محصول طی ماههای آذر و دی۹۲ شد، افزود: ما طی این دو ماه حدود ۳۴ درصد رشد صادراتی داشتیم، اما در بهمن ماه با کاهش ۷ درصدی صادرات روبه رو شدیم که این مسئله به دلیل درخواست کد ملی کشاورز از صادرکننده است.

میری ادامه داد: سازمان امور مالیاتی صادرکنندگان را تحت فشار قرار می دهد که باید کد ملی کشاورز را به ما بدهید در حالی که کشاورزان به هر دلیلی حاضر به دادن کد ملی خود به صادرکنندگان نیستند.

میری با بیان اینکه درحال حاضر ما حداکثر ۳۰۰ تن تولید زعفران داریم، ادامه داد: ۲۰ درصد از این میزان تولید، مصرف داخلی دارد و باقی آن صادر می شود.

وی افزود: در صورت رفع موانع مذکور و صادرات همه این ۸۰ درصد زعفران تولیدی از راه قانونی نزدیک به ۲۴۰ تن صادرات خواهیم داشت که در حال حاضر و با توجه به قیمتهای کنونی ارزآوری این میزان صادرات حدود ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

میری اضافه کرد: علاوه بر این مصوب شده در ۸۳ هزارهکتار زمینی که هم اکنون زیر کشت پیاز زعفران است با ترویج و دادن دستورالعمل های مناسب به کشاورزان راندمان تولید را که در حال حاضر سه و نیم کیلو گرم است به ۸ کیلو افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اگر فرض بر این باشد که سطح زیر کشت ما همان ۸۳ هزارهکتار باقی بماند که مطمئنا بیش از این خواهد بود میزان تولید ما به حدود هزارتن افزایش می یابد.

میری اضافه کرد: با تولید هزارتن زعفران میزان ارزآوری ما به دو میلیارد دلار در سال می رسد.

به گفته وی طلای سرخ ایرانی به ۴۷ جهان صادرات می شود. در حال حاضر ۱۸استان در کشور مشغول به تولید زعفران هستند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار