|
|
کدخبر: ۱۴۹۳۹۸

هوشنگ نصیرزاده کارشناس مسابقه تلویزیونی «آقای گزارشگر» این برنامه را فرصتی برای کشف و جایگزینی استعدادهای جدید در حوزه گزارشگری ورزشی دانسته و درباره نحوه داوری در این برنامه توضیح داد.

به گزارش مشرق،هوشنگ نصیرزاده از داوران اصلی برنامه تلویزیونی «آقای گزارشگر» که این شب ها از شبکه سه سیما روی آنتن می رود در گفتگویی درباره معیارهای کارشناسان در داوری شرکت کنندگان توضیح داد: برای داوری عملکرد شرکت کنندگان در برنامه چند ویژگی را در نظر گرفتیم؛ ابتدا صدای آن ها و در مرحله بعد اطلاعات و تسلط شان بر حوزه گزارشگری اهمیت داشت. جمع شدن همه این ویژگی ها در یک نفر سخت است اما تاکنون چند نفر از این توانایی ها برخوردار بودند.

شناسایی استعدادهای پنهان و یافتن جایگزین برای گزارشگران فعلی

وی درباره ایده برنامه گفت: من فکر می کنم به دلیل این که گزارشگری در صداوسیما محدود به چند نفر مشخص می شود، ایده این برنامه می تواند عاملی برای شناسایی استعدادهای پنهان باشد و جایگزین هایی برای گزارشگران فعلی پیدا کند. این پشتوانه سازی در این بخش بسیار موثر است اگرچه اکنون گزارش های گزارشگران خوبی مثل عادل فردوسی پور، مزدک میرزایی، محمدرضا احمدی، پیمان یوسفی و محمد سیانکی و… را در اختیار داریم. متاسفانه در برخورد با شرکت کنندگان هم ناخودآگاه آنها را با این گزارشگران فعلی مقایسه می کنیم اما بسیاری از آن ها گذشته از این مقایسه بسیار خوب و مسلط گزارش می کنند.

نصیرزاده یادآور شد: نکته جالب توجه این است که چهار کارشناس اصلی برنامه بر بعضی از ویژگی های شرکت کنندگان متفق القول هستند. ضمن این که گزارشگری به عنوان یک رشته در حوزه آکادمیک دنبال نمی شود و این امتحاناتی هم که اکنون از شرکت کنندگان می گیریم در نوع خود جدید است. در واقع کار بدون استانداردهای آموزشی و بر اساس تجربه پیش می رود.

پیشنهاد ادامه ساخت «آقای گزارشگر» برای دیگر رشته های ورزشی

این داور سابق و کارشناس داوری فوتبال در همین رابطه افزود: این برنامه به شناسایی استعدادها بسیار کمک می کند و به نظرم ساخت آن در سال های آینده نیز باید ادامه یابد. ایده برنامه نیز بسیار جالب است و از دل این برنامه می توان افرادی را به حوزه گزارشگری فوتبال معرفی کرد. همچنین می توان این برنامه را به گزارشگری در رشته های دیگر ورزشی هم بسط داد. مثلا برای کشتی یا سایر رشته های ورزشی که گزارشگران آن به دو یا سه نفر محدود می شود می توان آن را اجرا کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در داوری شرکت کنندگان به عناصر رسانه ای توجه بیشتری دارید یا به تجربه های فوتبالی ادامه داد: این دو معیار در برنامه با هم سنجیده می شود اما قبل از همه این ها صدا اهمیت بیشتری دارد. اگر در درجه اول تن صدای شرکت کننده گوش نواز و مناسب باشد بعد از آن می توان به سراغ سایر فاکتورها رفت اما اگر یک نفر صدای خوبی نداشته باشد، نتواند واژه ها را به خوبی ادا کند، پذیرش آن برای مرحله بعدی ممکن است بیننده را هم آزار دهد. بنابراین صدا و نحوه گزارش کردن و در نهایت اطلاعات فوتبالی در اولویت معیارهای ما برای داوری و کارشناسی شرکت کنندگان است. همین المانها را هم در مورد تعدادی از شرکت کنندگان در نظر گرفتیم. برای مثال یکی از آنها را که از صدای خوبی برخوردار بود، اما اطلاعات فوتبالی اش به نسبت صدایش در اولویت بعدی قرار می گرفت به مرحله بعدی راه دادیم.

نحوه ارائه گزارش در اولویت قرار دارد

نصیرزاده تأکید کرد: البته آیتم ها به صورت انتخابی در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد اما به نظرم نکته بسیار مهم همان گزارش است که در اولویت قرار دارد و به نحوی تنظیم شده که می تواند توانایی شرکت کنندگان را کاملا بسنجد.

جواد خیابانی، مزدک میرزایی، هوشنگ نصیرزاده، هادی طباطبایی به عنوان چهار داور اصلی با این پروژه همکاری می کنند. ضمن اینکه در هر برنامه یک داور مهمان نیز به جمع کارشناسان می پیوندد. «آقای گزارشگر» دارای آیتم های متنوع دیگری از جمله گزارشگری هنرمندان، معرفی گزارشگر برتر خارجی و خلاصه ای از نحوه راه یابی شرکت کنندگان مرحله پایانی به این رقابت ورزشی و رسانه ای است.

این برنامه تلویزیونی به تهیه کنندگی و کارگردانی هنری مهدی محمدی و با اجرای محمدرضا احمدی دارای ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه ای است که طی آن ۱۰۲ شرکت کننده علاقمند به گزارشگری فوتبال در ۱۷ گروه ۶ نفره به رقابت می پردازند.

عوامل و دست اندرکاران این برنامه عبارتند از کارگردان: معصومه زعیمی نیکو، مدیر تولید: حمید آرامون، تدوینگر: علی اصغر صائبی، دستیاران تهیه: مهدی سیلانه، مهدی محمدی پور، تصویربرداران: مرتضی داوودی، فرهاد لواسانی، تورج مجد، داوود بازرگانی، منشی صحنه: لورا خالدی، طراح چهره پردازی: نوید فرح مرزی، طراح دکور: مهیار صامت حقیقی، مدیر صحنه: فرهاد فاضلی، سپهر الیاسی، صدابرداران: احمد طاعی، حمیدرضا یارندپور، نورپرداز: مسعود رجبیان، دستیاران نور: فرشید فاضلی، امیر محمدی، مصطفی فرضی.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار