|
|
کدخبر: ۱۴۹۸۸۱

طب نوین و سبک زندگی سالم /

خبرگزاری تسنیم: یک متخصص تغذیه گفت: روغن ماهی به واسطه تاثیر در سوخت و ساز چربی های بدن و بالا بودن اسید های چرب غیر اشباع و کاهش اسیدهای چرب اشباع، تاثیر معنی داری در کاهش لیپید های خون و کاهش حملات گُر گرفتگی زنان در دوران یائسگی دارد.

مرتضی صفوی در گفت و گو با خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، درباره گُرگرفتگی زنان در دوران یائسگی اظهار داشت: گُرگرفتگی یکی از شایع ترین و ناراحت کننده ترین علامت دوران یائسگی(کلیماتریک) در زنان است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد زنان در ۳ ماه اول بعد از یائسگی فیزیولوژیک یا مصنوعی گُرگرفتگی را تجربه می کنند، بیان داشت: یکی از عوارض دیگر دوران یائسگی یا دوران مونوپوز افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی است که این مسئله به دلیل افزایش سطح(سرمی لیپید) است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در یک مطالعه کار آزمایی بالینی در شهر اصفهان تعداد حملات گُرگرفتگی و سطح لیپید های خونی ۴۴ زن از زنان یائسه مورد بررسی قرار گرفته شد و به این زنان به مدت ۸ هفته، روزانه یک عدد کپسول روغن ماهی تجویز شد.

صفوی عنوان کرد: بعد از اتمام دوره مصرف دارو، مجدداً تعداد حملات گُرگرفتگی و سطح لیپید های خون اندازه گیری شد که دیده شد روغن ماهی نقش قابل توجهی در کاهش گُرگرفتگی زنان یائسه بر عهده دارد.

وی افزود: روغن ماهی به واسطه تاثیر در سوخت و ساز چربی های بدن و بالا بودن اسید های چرب غیر اشباع و کاهش اسیدهای چرب اشباع می تواند تاثیر معنی داری در کاهش لیپید های خون و کاهش حملات گُر گرفتگی زنان در دوران یائسگی داشته باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بنایراین استفاده از روغن ماهی در دوران یائسگی به منظور تقلیل گُرگرفتگی زنان توصیه می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار