|
|
کدخبر: ۱۵۱۳۳۸

تکرار / یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه مدیریت نرخ سود بانکی باید کمافی السابق در اختیار بانک مرکزی باشد، گفت: این احتمال وجود دارد که در سه ماه ابتدایی امسال نرخ سود سپرده به بیش از ۳۰ درصد و نرخ سود تسهیلات به بیش از ۳۵ درصد افزایش یابد.

حکیمی پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدرباره وضعیت نرخ سود تسهیلات و سپرده در نظام بانکی، اظهار داشت: اقدام اخیر بانک ها مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی موجب شده تا منتقدین زیادی نسبت به عملکرد بانک مرکزی دیدگاه های خود را علیه این سیاست مطرح کنند.

وی افزود: ظاهراً بانک مرکزی به صورت رسمی به بانک ها اجازه افزایش نرخ سود بانکی را نداده و این مجوز به صورت شفاهی به مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی داده شده است.

* نگرانی مدیران بانک های دولتی یکی از مشوق های افزایش نرخ سود بانکی بود

این کار شناس اقتصادی با اشاره به اینکه وضعیت جذب منابع در بانک های دولتی پیش از افزایش نرخ سود بانکی به شدت ضعیف بوده است، تصریح کرد: البته مدیران بانک های دولتی در این زمینه نگرانی های خود را به شورای پول و اعتبار منتقل و تاکید کرده اند اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد تمام منابع به سمت بانک های خصوصی حرکت خواهد کرد.

حکیمی پور ادامه داد: هم اکنون بانک های دولتی و خصوصی با اعلام نرخ های سود بالا برای سپرده های کوتاه مدت و مدت دار خود سعی در جذب منابع دارند و این وضعیت اصلا مناسب نیست.

* افزایش نرخ سود بانکی استارت گرانی در سال ۹۳ را زد / بانک ها تا خرداد نرخ سود را ۳۰ درصد می کنند

وی با بیان اینکه افزایش نرخ سود سپرده در سیستم بانکی موجب افزایش قیمت تمام شده پول و در نهایت افزایش قیمت تولید می شود، گفت: همچنین افزایش ۲۵ درصدی حقوق و دستمزد موجب افزایش قیمت کالا و خدمات در جامعه خواهد شد و همین امر تورم بالایی را به همراه می آورد.

این کار شناس اقتصادی با انتقاد از وضعیت بوجود امده در سیستم بانکی به خاطر سیاست بانک مرکزی، تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که در سه ماه ابتدایی سال جاری نرخ های سود سپرده بانک ها به بیش از ۳۰ درصد و نرخ های تسهیلات آن ها به بیش از ۳۵ درصد افزایش یابد.

حکیمی پور ادامه داد: ظاهرا بانک مرکزی قصد دارد فاصله بوجود امده در نرخ های سود جدید بانکی را جبران کند و به بانک ها بگوید حداکثر سود پرداختی آن ها از نرخ تورم موجود در جامعه بالا تر نرود.

* بانک مرکزی باید مدیریت در نرخ سود را حفظ کند

وی با بیان اینکه درصورت رفع مشکلات اقتصادی و لغو تحریم ها نرخ تورم در خوشبینانه ترین حالت به ۲۵ درصد خواهد رسید، گفت: بنابراین در این حالت نرخ سود سپرده حداکثر باید در بانک ها ۲۳ درصد باشد. البته این موضوع منوط به ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی به بانک ها خواهد بود.

این کار شناس اقتصادی به بانک مرکزی پیشنهاد کرد همانند سابق کنترل نرخ های سود سپرده و تسهیلات بانکی را در اختیار داشته باشد و مانع از آزادسازی نرخ سود در سیستم بانکی شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار