|
|
کدخبر: ۱۵۱۸۳۶

تقویم سینمایی سال ۹۲

عده قابل توجهی به دفتر ما شکایت کرده اند که چرا در رستاخیز چهره ی حضرت قمر بنی هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا علیهم السلام به طور مشخص نشان داده شده است.

گروه فرهنگی مشرق- اخبار منتشر می شوند. هر روز و ساعت و لحظه ای که می گذرد خبری از یک گوشه جهان به نقاط دیگر مخابره می شود و با پیشرفت روزافزون فناوری های ارتباطی، سرعت مخابره این اخبار نیز بیشتر می شود. اما برخی خبرها آنقدر داغ هستند که بعد از انتشارشان تا مدت ها سر زبان ها می مانند و به این زودی ها از یاد نمی روند.

تصمیم گرفتیم تا در سال جدید نگاهی داشته باشیم به مهمترین اخبار فرهنگی منتشر شده کشور از فروردین تا اسفند سال هزار و سیصد و نود و دو که غیر از اهالی فرهنگ به گوش مردم عادی هم رسیده بود. وقایع و اتفاقاتی که برخی از آنها هنوز پرونده شان مختومه نشده و احتمالا در سال جدید هم اخباری در مورد آنها منتشر خواهد شد.


/ / / فروردین



* اکران های سینمایی فصل بهار با فیلم های رسوایی(مسعود ده نمکی)، تهران ۱۵۰۰(بهرام عظیمی) حوض نقاشی(مازیار میری) قاعده تصادف(بهنام بهزادی) و رِژیم طلایی(رضا سبحانی) شروع شد. سه فیلم نخست در پروسه اکران به فروش میلیاردی دست یافتند. البته قاعده تصادف به خاطر تاخیر در صدور پروانه ساخت با تاخیر اکران شد.

* امیرهوشنگ کاووسی نویسنده، منتقد و کارگردان سینما روز دوم فروردین در سن ۹۱ سالگی درگذشت. کارگردانی دو فیلم هفده روز به اعدام و خانه کنار دریا از جمله آثار وی بود. اصطلاح معروف " فیلم فارسی " هم ابداع کاووسی بود.

* خبر درگذشت عسل بدیعی بازیگرسینما و تلویزیون در روز دوازدهم فروردین بسیاری را حیرت زده کرد. علت مرگ ایست تنفسی بود که در نهایت به خونریزی مغزی منجر شد. برخی از اعضای بدن این بازیگر به درخواست خودش در زمان حیات به بیماران نیازمند اهدا شد.

* محمود احمدی نژاد از مراحل تهیه و ساخت فیلم سینمایی " رنج و سرمستی " به کارگردانی جهانگیر الماسی دیدن کرد. اسفندیار رحیم مشایی، سید محمد حسینی(وزیر وقت ارشاد) و جواد شمقدری در این دیدار وی را همراهی کردند. برنامه بازدید از پروِژه سینمایی " لاله " هم در برنامه های رئیس جمهور سابق کشور بود که محقق نشد.

* سی ام فروردین سعدالله رحمت خواه ملقب به سعدی افشار، هنرمند تئاتر و پیشکسوت عرصه سیاه بازی و نمایش روحوضی پس از چند سال مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

/ / / اردیبهشت



* پس از اصلاح اساسنامه خانه سینما جواد شمقدری از انتخاب یک گروه ۵ نفره از سینماگران برای بازگشایی خانه سینما خبر داد. جلسه ای هم با حضور فرشته طائرپور، تقی علیقلی زاده و همایون اسعدیان در دفتر مهدی عظیمی میر آبادی برگزار شد و در نهایت هیات مدیره خانه سینما نامه ای به رئیس جمهور نوشت و اعلام کرد که در پی برگزاری مجمع عمومی است.

* استعفای ناگهانی محمدرضا عباسیان از موسسه رسانه های تصویری از جمله اخبار داغ ماه اردیبهشت بود. عباسیان گفته بود که قصد دارد به محل اصلی خدمت خود یعنی صداوسیما برگردد و از آنجا که تخصص اصلی او مستند سازی بود با فراهم شدن مقدمات برای تولید فیلمی مستند به لبنان و سوریه سفر خواهد کرد.

* پس از کش و قوس های فراوان و رایزنی عوامل فیلم " گذشته " با مسئولان سینمایی ایران، بالاخره مجوز اکران این فیلم در ایران صادر شد.

* هم زمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، سینماگران حضور فعال و متفاوتی در این عرصه داشتند و برخی از بازیگران و فیلمسازان برای انتخابات شوراها پیش قدم شدند. احمد نجفی افسانه بایگان، امین زندگانی، حبیب الله کاسه ساز و دانیال عبادی از جمله چهره هایی بودند که ثبت نام کردند و صلاحیت احمد نجفی و حبیب الله کساه ساز تایید شد.

* مجید مجیدی به عنوان رئییس اولین جشنواره بین المللی پیامبر اکرم با موضوع طراحی نشانه نوشته " محمدرسول الله " انتخاب شد.

* پس از ابلاغ دستور شمقدری به مهدی عظیمی(معاون سابق فعالیت های سازمان سینمایی) برای رسیدگی به روند بازگشایی خانه سینما و تشکیل هیاتی به نام هیات بازگشای خانه سینما، ۲۴ صنف سینمایی به این احکام واکنش نشان داده و آن را غیر قانونی نامیدند.


/ / / خرداد



* در آخرین روزهای نام نویسی برای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، حضور عزت الله انتظامی همراه اسفندیار رحیم مشایی در ستاد انتخابات وزارت کشور هنگام ثبت نام او، تعجب بسیاری را برانگیخت. انتظامی علت این همراهی را پیگیری وضعیت بنیاد فرهنگی اش دانست و نوشتکه در مقابل عمل انجام شده ای غافلگیر شده است.

* با شروع تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ساخت فیلم های انتخاباتی نامزدها بحثسینمایی داغ خرداد ماه بود. نام رضا میرکریمی، سعید سهیلی، رامبد جوان، علیرضا رئیسیان، فریدون جیرانی، مسعود جعفری جوزانی، پیمان معادی، مانی حقیقی، کمال تبریزی و اصغر فرهادی به عنوان سازندگان فیلم های انتخاباتی مطرح شد. نهایتا منوچهر شهسواری تهیه کننده فیلم انتخاباتی حسن روحانی، بهروز شعیبی و سیدمحمود رضوی سپرست ساخت فیلم محمد باقر قالیباف، مجید برزگر کارگردان فیلم انتخاباتی محمدرضا عارف و محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم علی اکبر ولایتی شدند.

* جشنواره ۶۶ " کن " میزبان برخی کارگردانان ایرانی بود. اصغر فرهادی کارگردان برگزیده اسکار، فیلم جدیدش را به نام گذشته، در بخش رسمی جشنوراه به نمایش گذاشت و بازیگر فرانسوی آن(برنیس بژو) جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن را دریافت کرد. این فیلم ۲۹ خرداد در ایران اکران شد.

* درجریان برگزاری جشنواره کن رضا عطاران بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، فیلم جدیدش را با نام رد کارپت کلید زد. این بازیگر " کن " را به عنوان لوکیشن اصلی فیلمش انتخاب کرد و خودش نقش یک مرد عاشق سینما را بازی کرد.

* پس از انتخابات ریاست جمهوری و انتشار نام نامزدهای شورای شهر، سینماگران با انتشار بیانیه ای از کاندیداتوری احمد مسجد جامعی حمایت کردند. حمید فرخ نژاد، تهمینه میلانی، احمدرضا درویش، داود رشیدی، مازیار میری، حبیب رضایی، کیومرثپوراحمد، فرهاد توحیدی، سید رضا میرکریمی، فرهاد توحیدی، رخشان بنی اعتماد و… از جمله امضا کنندگان بودند.

/ / / تیر



* اکبر عبدی و داریوش ارجمند به عنوان دو چهره هنرمند و فرهیخته از محمود احمدی نژاد نشان درجه یک دولتی فرهنگ و هنر دریافت کردند.

* انتشار نامه محمود احمدی نژاد به جواد شمقدری مبنی بر بازگشایی خانه سینما یکی از اتفاقات مهم سینما در سال گذشته بود. در این نامه آمده بود: " جناب آقای شمقدری چرا اینقدر بسته و با تنگ نظری برخورد می شود. باید اجازه داد یک نهاد صنفی کار خودش را بکند. اکثریت قاطع اعضای خانه سینما متعهد به کشور و ارزش های الهی و انسانی هستند. کاری نشود که گرایشات و اغراض شخصی و گروهی به نام انقلاب معرفی و یا خدای ناکرده با استفاده از قدرت سازمانی تحمیل گردد. فوری مشکل را حل کنید و اعلام نتیجه شود. "

* جواد شمقدری به سرعت پاسخ نامه رئیس جمهور را با این مضمون داد: " نامه کمی با تداخل زمان مواجه شده بود و همین امر اشتباهاتی را به وجود آورده است. این نامه مربوط به فروردین است و ما اوایل اردیبهشت موضوع هیأت بازگشایی را با آقای دکتر احمدی نژاد مطرح کرده و ایشان نیز موافقت کردند. "

* فیلمبرداری " شهرموش ها ۲ " به کارگردانی مرضیه برومند و و تهیه کنندگی منیِژه حکمت آغاز شد. در اولین روزهای انتشار این خبر حکمت اعلام کرده بود که فیلم در بهار ۹۳ اکران خواهد شد.

*پس از گمانه زنی های فراوان درباره اکران های عیدفطر، بالاخره شورای صنفی نمایش از اکران فیلم های دهلیز(بهروز شعیبی) هیس دخترها فریاد نمی زنند(پوران درخشنده)، جابجا(علی توکل نیا)، فرزند چهارم(وحید موساییان) و هیچ کجا هیچکس(ابراهیم شیبانی) خبر داد و اعلام کرد در ماه رمضان بلیت سینما نیم بها می شود.

* جواد شمقدری در نامه ای به مدیر عامل موزه سینما دستور برداشتن آثار محسن مخملباف از موزه سینما را صادر کرد. در متن نامه آمده بود: " یک فیلمساز ایرانی که با حمایت و پول نهادهای انقلابی و سازمان های دولت ایران ده فیلم اول خود را ساخته است تا مشق سینمایی کند امروز در آغوش غاصبان قدس و صهیونیسم جنایتکار به تجلیل از آنان و یک آئین ضاله که ساخته و پرداخته انگلیس است تمسک می جوید و درس صلح و دینداری می دهد! جا دارد در ماهی که جمعه آخر آن با فریادهای بلند وتظاهرات میلیونی ملت بزرگ اسلام بر علیه صهیونیست ها رقم می خورد ساحت موزه سینمای ایران از لوثیادگاری های این فیلمساز تا زمانی که در این وادی ضلالت می لغزد پاک و منزه شود. "

* شامگاه ۲۴ تیر ماه ساختمان خانه سینما پلمپ شد و روز بعد تعداد زیادی از سینماگران در مقابل این محل تجمع کردند.

/ / / مرداد



* فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره و سخنگوی خانه سینما در نامه ای به سردار دکتر منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی خواستار برگزاری مجمع عمومی فوق العاده در ساختمان خانه سینما و تامین امنیت آن شد.

* داوود میرباقری خالق سریال های بزرگی چون امام علی(ع) و مختار نامه، سریالی به نام " شاهگوش " را برای شبکه نمایش خانگی کلید زد.

* محمود احمدی نژاد طی حکمی نشان درجه یک فرهنگ و هنر را به جمشید مشایخی اهداد کرد.

* حسن روحانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری علی جنتی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران معرفی کرد.

* جواد شمقدری در روزهای پایانی حضورش در وزارت ارشاد یکی از رخدادهای مهم دوره مدیریتش را ارسال آثار مختلف سینمایی به جشنواره های خارجی دانست.

*اولین دیدار اعضا فعال فرهنگ با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق افتاد. علی جنتی در این دیدار اظهار داشت: " تهاجم فرهنگی، توهم توطئه نیست در حالی که کشورهای اروپایی می کوشند تا در برابر جریان تهاجم فرهنگی آمریکا مقاومت کنند دیگر وضع کشورهای مسلمان روشن است. یکی از چالش های فرهنگ سیاسی شدن آن است. یکی از آفت های فرهنگ به مدیران این بخش برمی گردد. مدیرانی که نگاهشان محدود و تنگ است. منظورم از تنگ نظران آن دسته از مدیران هستند که فرهنگ را تنها برای لقمه ای نان می خواهند خود را مصون از اشتباه ها نمی دانند ولی می خواهم مدیریت را به اهلش بسپارم. در مدیریت از عناصری شایسته و دارای مقبولیت استفاده می کنم مدیرانی کارآزموده که به فرهنگ عشق می ورزند. من به ثبات مدیریت ایمان دارم مدیریت فرهنگی در زمره کارهای پرخطر است. همه نگاه ها به مدیر فرهنگی است. از همه می خواهم که به دغدغه مدیران توجه کنند.


/ / / شهریور



* حجت الله ایوبی از سوی علی جنتی به عنوان رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی بصری معرفی شد.

* در روزهای نخست شهریور ماه علی جنتی در اولین اظهار نظرهایش درباره مسائل خانه سینما گفت: " رسیدگی به برخی اختلاف سلیقه ها در مورد این نهاد به معاون سینمایی واگذار شده تا این خانه به عنوان جایگاه و پاتوقی برای سینماگران دوباره بازگشایی شود.

* اواسط شهریور ماه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی اولین حکمش را صادر کرد و آرش امینی را به عنوان مدیر کل امور بین الملل سازمان سینمایی منصوب کرد. در همین ماه محمدرسول صادقی، به عنوان مدیر کل سازمان سینمایی و علیرضا رضاداد به عنوان مشاور ارشد سازمان سینمایی منصوب شدند.

*روز ۲۱ شهریور ماه خانه سینما مجددا بازگشایی شد. به همین مناسبت جشنی با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و اعضای خانه سینما برگزار شد.

*جشن اولین سالروز تاسیس موسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور افرادی چون علی رفیعی، مرتضی احمدی، گوهر خیراندیش، پرویز پور حسینی، عنایت بخشی، ایرج راد، داریوش ارجمند و… برگزار شد.

* با حکم حجت الله ایوبی محمد احسانی به عنوان معاون آثار سینمایی سمعی و بصری سازمان سینمایی و محمد مهدی طباطبایی نژاد به عنوان مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معرفی شدند.


/ / / مهر



* نصرت الله مرادی از سوی دکتر ایوبی به سمت معاون توسعه ی مدیریت و پشتیبانی این سازمان منصوب شد.

* در روز های ابتدایی مهر مراسم تودیع و معارفه ی مدیران سازمان سینمایی برگزار شد در این مراسم دکتر ایوبی گفت: «در انتخاب مدیران دقت و وسواس های لازم را به خرج می دهم و هیچ معیاری جز امانت، صداقت، پاک دستی و نگاه درست به فرهنگ و نظام جمهوری اسلامی ایران را در نظر ندارم.»

* گذشته(اصغر فرهادی) نماینده ی سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۴ شد. هیات انتخاب فیلم ایرانی برای شرکت در آکادمی اسکار متشکل از مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسن دوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا، امیر اسفندیاری و فاطمه معتمد آریا بود.

*اعضای جدید شورای باز بینی فیلم وزارت ارشاد که به شورای صدور پروانه ی نمایش معروف است، با حکم علی جنتی وزیر ارشاد و پیشنهاد ایوبی منصوب شدند: سید حسن خامنه ای، دکتر حسین کرمی، دکتر محمد باقر قهرمانی، سید رضا میر کریمی، سید احمدرضا دستغیب، حجت الاسلام شهاب مرادی، مجید رضا بالا، سیدضیاءالدین دری و محمد حسین لطیفی. پس از مدتی میر کریمی به ایسنا اعلام کرد: «ترجیحش این است که از این شورای کناره گیری کند.» شهاب مرادی نیز در نامه ای خطاب به وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی، استعفایش را از این شورا اعلام کرد.

* گفت و گوی سید محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیر جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با ایسنا در باره فیلم سینمایی «لاله» به کار گردانی اسد الله نیک نژاد یکی جنجالی ترین اتفاق های این ماه بود. او گفت: «شش میلیارد و پانصدمیلیون تومان برای " لاله " توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هزینه شده و البته سکانس های پایانی فیلم که حدود سی دقیقه هستند و باید در پیست اتومبیل رانی فیلم برداری شوند، باقی مانده اند. با این حساب اگر اجمالا آن میزان دلاری را که توافق شده به ریال تبدیل کنیم برای تکمیل " لاله " به حدود پنج میلیارد تومان دیگر نیاز داریم… نیک نژاد ادعا می کند پروژه «لاله» متعلق به مرکز گسترش نیست و کل مالکیت آن برای یک شرکت کاندایی است. او دلایلی دارد که فیلم نامه برای این شرکت است و ما بدون این که رایت فیلم نامه را بخریم، اقدام به سرمایه گذاری کرده ایم!»

* مقررات و فراخوان سی و دومین جشنواره فجر اعلام شد. یکی از تغییراتی که در فراخوان جشنواره به چشم می خورد کاهش تعداد جوایز جشنواره از ۴۵ جایزه به ۴۴ جایزه بود.

* بزرگداشت نیم قرن فعالیت سینمایی و علمی داریوش مهرجویی در فرهنگستان هنر برگزار شد. از نکته های مهم این مراسم حضور حجت الله ایوبی و علیرضا رضا داد و غیبت سینما گران هم نسل مهر جویی بود.

*گوهر خیر اندیش سر صحنه ی فیلم برداری آذر، شهدخت، پرویز و دیگران(بهروز افخمی) تصادف کرد و به بیمارستان منتقل شد.

*علی جنتی مجوز موسسه ی سینمایی «مقاومت» را لغو کرد. این موسسه در آخرین ماه های حضور جواد شمقدری در راس سازمان سینمایی پایه ریزی شد و هیات مدیره اش این ها بودند: جمال شورجه(رئیس)، مهدی عظیمی میر آبادی(نائب رئیس و مدیر عامل) و علیرضا عاقل زاده(خزانه دار). تولید فیلم های ارزشی و انقلابی رویکرد اساسی این موسسه اعلام شده بود. جنتی درباره لغو مجوز گفت: «آن چه به عنوان اساسنامه ی سازمان سینمایی " مقاومت " ثبت شده بود، در هیات امنا عناصری را قید کرده که به هیچ وجه جزو وظایف این اساسنامه نیست. معمولا وقتی در یک اساسنامه عضو هیات امنا و رئیس هیات امنای آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نماینده ی دفتر مقام معظم رهبری، نماینده ی شورای عالی انقلاب فرهنگی را جزو اساسنامه می گذارند، طبیعتا باید کسی آن را تصویب کند که یک مقام فرادستی باشد.»

/ / / آبان




*خبر حضور مجدد ناصر ملک مطیعی بازیگر پیش کسوت سینمای ایران در یک فیلم یکی از اتفاق های مهم این ماه بود. ملک مطیعی با نقش نگار(علی عطشانی) پس از ۳۱ سال بار دیگر به سینما برگشت، او در جشنی که به مناسبت حضور مجددش در سینما و پایان فیلم برداری برگزار شده بود گفت: «زبانم از خوشحالی حضور مجددم در سینما قاصر است. من بچه بد اخلاق و تخسی بودم که دوباره به خانه بازگشته ام. نمی دانم چه گونه باید مانند آن بچه خوش حالی ام را نشان بدهم. در این سال ها که از سینما دور بودم فکر می کنم واقعا از معشوقم دور بوده ام. حال نمی دانم در ۸۳ سالگی آیا معشوق مرا می پذیرد یا نه؟» اما این جشن با حاشیه ای نیز همراه بود: معرفی بابک زنجانی به عنوان سرمایه گذار فیلم، زنجانی هدفش از ورود به سینما را کمک به این عرصه عنوان کرد و تاکید کرد به این دلیل که سینما حوزه ی سود آوری نیست وارد آن شده تا بتواند آن را به سود دهی برساند.

*محمد رضا جعفری جلوه به جای سید احمد میر علایی به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی انتخاب شد. او که قائم مقام دکتر علی لاریجانی در بنیاد مطهری است با حفظ سمت مدیر عاملی فاربی را پذیرفت. در کارنامه ی او پست هایی چون مدیر کل هنر های نمایشی رادیو، رییس شبکه سراسری صدا، مدیر شبکه های دو، چهار و یک سیما، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور رییس سازمان صدا و سیما دیده می شود.

*احمد میر اعلایی در روز های آخر حضورش در بنیاد فاربی گفت: «کوشیدم درهای فارابی بر کسی بسته نباشد و کار ها شفاف باشد و هر سینما گری با هرعقیده و دیدگاهی از خدمات فارابی بهره مند شود.»

*سید محمد بهشتی، محمد مهدی حیدریان، دکتر محمود عزیزی، هوشنگ مرادی کرمانی، سید محمد مهاجرانی، محمد مهدی عسگر پور شهریار بحرانی و حسن خجسته از سوی وزیر ارشاد به عنوان اعضای جدید هیات امنای بنیاد فارابی منصوب شده اند.
*در حکمی، علیرضا رضا داد به سمت دبیر سی و دومین جشنواره ی فجر منصوب شد. هم چنین این سمت ها به این افراد رسید: ابراهیم داروغه زاده(قائم مقام دبیر و مدیر کاخ جشنواره)، جمال امید(مشاور دبیر)، منوچهر شاهسواری(مشاور اجرایی دبیر)، امیر اسفندیاری(مشاور بین الملی دبیر)، حبیب ایل بیگی(مشاور رسانه ای دبیر)، محمد حیدری(مدیر هنری)، مسعود احمدیان(مدیر اجرایی)، سیمون سیمونیان(مدیر دبیر خانه)، علیرضا شجاع نوری(مدیر سینمای بین الملل)، ایرج تقی پور(مدیر مسابقه ی مواد تبلیغاتی عکس وپوستر)، جلیل اکبری صحت(مدیر ارتباطات و نشریه روزانه)، عباس اسد اللهی(مدیر پشتیبانی و مالی)، عزت الله عزیز زاده(مدیر فنی و نمایش)، محسن شمس(مدیر نظارت، هماهنگی و پیگیری)، وحید اسفندیاری(مدیر بازار فیلم)، محمد رضا فرجی(مدیر امور سینما ها) ناصر باکیده(مدیر امور استان ها و تجلی اراده ی ملی)، واحد میکائیل زاده(دستیار ویژه).

*حجت الله ایوبی از محمد علی کشاورز و جمشید مشایخی عیادت کرد. هم چنین پیگیر وضعیت سلامتی هما روستا و عزت الله انتظامی شد و پس از اطلاع از اخرین وضعیت جسمانی این دو بازیگر با سابقه ی سینمای ایران آمادگی سازمان سینمایی را برای پیگیری وضعیت آن ها اعلام کرد.

* علی مصفا، ناصر عنصری، حسین معززی نیا، احمد امینی و منصور ظابطیان اعضای هیات انتخاب بخش بین الملل سی و دومین جشنواره ی فجر شدند.

*محمد آفریده، مجتبی راعی، جعفر صانعی مقدم، فرهاد مهرانفر، مهرداد اسکویی، ابراهیم حقیقی و مصطفی آل احمد داوران بخش سینما حقیقت جشنواره ی فجر شدند.

/ / / آذر



*شمار قابل توجهی از کارگردانان سینمای ایران برای برگزاری مجمع عمومی کانون کارگردانان خانه ی سینما وارد ساختمان خیابان سمنان شدند و مجمع عمومی شان را برپا کردند. سیدرضا میر کریمی، رخشان بنی اعتماد، احمد رضا درویش، محمد مهدی عسگر پور، کمال تبریزی، ابوالحسن داوودی، سیروس الوند، بیژن میر باقری، داریوش فرهنگ، مجتبی راعی، همایون اسعدیان، روح الله حجازی، سیروس حسن پور، مازیار میری، حسن برزیده، محمد علی نجفی، آرش معیریان، احمد امینی، کامبوزیا پرتوی، مسعود کرامتی، مهرداد فرید، خسرو معصومی، رسول صدر عاملی، علیرضا داود نژاد، محمد درمنش، محمد علی سجادی، مهدی فخیم زاده، محمد بزرگ نیا، علی مصفا، محمد علی باشه آهنگر، علی اکبرثقفی، محمد احمدی، مهدی نادری، جعفر پناهی، محسن امیر یوسفی، علی ژکان، عزیز الله حمید نژاد، ابراهیم شیبانی، امیر شهاب رضویان، محمد متوسلانی، پوریا آذربایجانی، نگار آذربایجانی، نادر مقدس، سامان مقدم، داود توحید پرست، مهرداد خوشبخت، پناه بر خدا رضایی، علی وزیریان، مهرداد میر کیانی، سیامک شایقی، مهدی رحمانی، بهرام توکلی، شهرام شاه حسینی، امید بنکدار، کیوان علی محمدی، شاهد احمد لو، مجید قاری زاده، مونا زندی، رهبر قنبری، حسن فتحی فریدون حسن پور، محمد رسول اف، امیر حسین ثقفی و… از جمله کارگردانان حاضر در این نشست بودند.

*با حکم دکتر ایوبی، دکتر سید روح الله حسینی به سمت مدیر کل دفتر مطالعات، توسعه ی دانش و مهارت های سینمایی و سمعی و بصری منصوب شد.

*با حکم ایوبی علیرضا شجاع نوری به سمت مشاور امور بین الملل سازمان سینمایی و علی اصغر سعادتی مطلق به سمت مشاور فرهنگ و معارف اسلامی سازمان سینمایی منصوب شدند.

*طی احکام جداگانه ای از سوی حجت الله ایوبی، حسین مسافر آستانه مدیر عامل موسسه ی رسانه های تصویری و حبیب ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان شدند.

*محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه، به دعوت مهران مدیری در محل ظبط مجموعه جدید این کارگردان با نام شوخی کردم حضور پیدا کرد.

* گذشته(اصغر فرهادی) از رقابت در بخش فیلم های خارجی زبان اسکار ۲۰۱۴ باز ماند.

/ / / دی



* سومین جشنواره ی فیلم مردمی عمار ۱۴ دی با حضور رییس سازمان سینمایی افتتاح شد. ایوبی جشنواره ی «عمار» را محفلی برای گفت و گوی فعالان انقلابی خواند و سینمای ایران را فرزند انقلاب اسلامی بر شمرد. این جشنواره ۲۱ دی با معرفی برگزیدگان و تقدیر از فرج الله سلحشور به کار خود پایان داد.

* روزهای ابتدایی دی علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره ی فجر، درباره ی چگونگی برگزاری جشنواره نشستی با اصحاب رسانه داشتو گفت: «جشنواره فجر شاید به یک جشنواره ی دولتی منتسب است اما معتقدم دولت فقط برگزار کننده ی آن بوده و این جشنواره متعلق به سینما گران است. معتقدم جشنواره ای می تواند موفق باشد که جامعه ی سینمایی ایران را نمایندگی کند و در این زمینه رسانه ها هم تکه ی مهمی از پازل هستند.»

* در نخستین دیدار رسمی هنرمندان با حسن روحانی، رییس جمهور، محمد مهدی عسگر پور مدیر عامل خانه سینما، نغمه ثمینی نمایش نامه نویس، عبدالجبار کاکایی شاعر، رضا امیر خانی داستان نویس، کامبیز روشن روانآهنگ ساز و ابراهیم حقیقی گرافیست سخنارنی کردند. روحانی گفت: این دولت به تمام تعهد ها و قول هایی که در دوره ی انتخابات داده عمل خواهد کردو کارت زرد برای این دولت مایه ی نگرانی نیست.

*در روزهای پایان فیلم برداری معراجی ها(مسعود ده نمکی) انفجاری رخ داد که به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن دو نفر منجر شد. علی اکبر رنجبر مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس، جواد شریفی راد، مسئول جلوه های ویژه، رضا فرجی دستیار تولید، مهدی مرادی دستیار جلوه های ویژه و جمشید اصفهانی فر نگهبان کشته شدگان این حادثه بودند.

*هفتمین جشن انجمن منتقدان سینما برگزار شد و دربند(پرویز شهبازی) بیش تر جایزه ها را گرفت. در این مراسم که چهره های سینمایی و مدیران هنری حضور داشتند، بزرگداشت کیانوش عیاری، پرتو مهتدی، ایرج کریمی، و پرویز نوری هم برگزار شد.

/ / / بهمن



حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از پشت صحنه پروژه سینمایی شهر موش ها ۲ بازدید کرد. ایوبی در این دیدار گفت: «این پروژه کار دشواری است اما مطمئنم که نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. به سهم خودم تاکید می کنم که هرکار و کمکی که از دستمان بر بیاید، دریغ نخواهیم کرد چون ما همیشه نگران سینمای کودک و وضعیت آن هستیم.»

*در این مراسم بزرگداشت ابراهیم حاتمی کیا به پاس یک عمر تلاش مجاهدانه در عرصه ی سینمای دفاع مقدس به میزبانی جمعی از فرزندان شهدا در موسسه ی اوج برگزار شد.

*نمایش رایگان فیلم های سینمایی در قالب طرح «سینما سلام» دهم بهمن ب استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد. در راستای این طرح مردم در سراسر کشور بدون بلیط و به رایگان به سینما رفتند که همین امر باعثشد صف های طولانی مقابل سالن های سینما تشکیل شود. رییس سازمان سینمایی در بازدید از یکی از سالن های سینما گفت: «طرح اصلی من برای سینما سلام این نبود که فیلم های روی پرده نمایش داده شوند طرح اصلی این است که در سال دو یا هرچند روزی که امکانش هست، دو سه فیلم که اکران نشده اند یا در سال های دور اکران شده اند روی پرده بروند تا مردم این روز ها را با فیلم های جدیدی سر کنند.

* پس از نمایش رستاخیز(احمد رضا درویش) در جشنواره فجر حاشیه های بسیاری بر سر نمایش چهره ی ابوالفضل(ع) در این فیلم سینمایی ایجاد شد؛ از جمله آیت الله مکارم شیرازی به رییس سازمان سینمایی نامه ای نوشت که در ان آمده: «عده قابل توجهی به دفتر ما شکایت کرده اند که چرا در رستاخیز چهره ی حضرت قمر بنی هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا علیهم السلام به طور مشخص نشان داده شده و می دانیم این کار آثار نا مطلوبی دارد و نیز بعضی از وقایع تاریخی آن ایراد کرده اند. آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست و مقدسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد؟» علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام کرد: «نگرانی های مراجع باید برای اکران عمومی فیلم سینمایی رستاخیز برطرف شود که این نگرانی ها به کار گردان فیلم نیز ابلاغ شده است.»

*خبر نمایش فیلم های جشنواره فجر در سی استان کشور با واکنش های منفی و مثبت بسیاری همراه شد. عده ای از کارشناسان، این حجم یالای نمایش فیلم ها را به نفع اکران سال آینده نمی دانند.

*حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما دیدار و گفت وگو کرد. مهم ترین محور های این گفت و گو، موضوع تبلیغات فیلم های سینمایی و حق پخش آن ها بود. تلویزیون بزرگ ترین پخش کننده فیلم های سینمایی ایرانی است و هنوز کشمکش هایی بر سر موضوع حق پخش وجود دارد.

/ / / اسفند



*یکی از چهره های خبر ساز سینما در روز های ابتدایی اسفند ابراهیم حاتمی کیا بود که بعد از اختتامیه جشنواره ی فیلم فجر برای نمایش فیلم چ به شهر های مختلفی سفر کرد در هر کدام از سفر هایش در سخنانش انتقادی را نسبت به عملکرد مدیران فرهنگی، برخی از هنرمندان و یا جشنواره فیلم فجر بیان کرد. او در یکی از سخنانش در جمع دانشجویان خطاب به رییس جمهور گفت: «جریان فرهنگی ما مردان بزرگ می طلبد نه مردانی که ۲۴ ساعت پای حرف خود نمی ایستند.»

*برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی جشنواره ی فیلم فجر معرفی شدند و فیلم های شیار ۳۴۱ با هفت جایزه و چ با شش جایزه بیشترین جوایز را دریافت کردند.

* در روز های پایانی اسفند آئین افتتاحیه ی اکران پنج فیلم نوروزی با حضور حجت الله ایوبی و رییس سازمان سینمایی و مدیران وزارت ارشاد و عوامل پنج فیلم نوروزی خط ویژه، چ، با دیگران، طبقه حساس و معراجی ها برگزار شد. در این مراسم حجت الله ایوبی از توجه به فیلم های هنری در سال ۹۳ خبر داد و گفت: «برای اکران فیلم های خاص در تلاش هستیم تا سینمای هنر و تجربه را راه اندازی کنیم و چند سینما میزبان فیلم های هنری ایران باشند.»

*تعدادی از مدیران ارشد سینمایی کشور با آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در قم دیدار کردند. در این دیدار، حجت الله ایوبی، محمد احسانی و علیرضا رضاداد، به همراه علی مسگری و مهدی توکلیان معاونان اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

*سینما قدس که مدتی تعطیل بود با اکران معراجی ها بازگشایی شد. دلیل تعطیلی این سینما، تجهیز آن به سیستم پخش دیجیتالی بود.
*ابوالحسن داودی و غلامرضا فرجی به عنوان رییس و سخنگوی شورای صنفی نمایش انتخاب شدند.

*معونان فرهنگی و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ی کمیسیون فرهنگی مجلس حضور پیدا کردند و در مورد فیلم های جشنواره ی فجر توضیح دادند. سید علی طاهری سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: «قرار شد از سال بعد وزارت ارشاد به فیلم های راه یافته به جشنواره ی فجر ورود محتوایی هم داشته باشد تا با ایراداتی که امسال و سال قبل در بحثمحتوایی مواجه بودیم، رو به رو نشویم.»

*رییس سازمان سینمایی گفت نظرات، اشکالات و دغدغه های مراجع عظام تقلید در خصوص فیلم رستاخیز در نظر گرفته خواهد شد. او از احتمال تدوین مجدد فیلم و اعمال اصلاحیه های لازم خبر داد و گفت مشکل رستاخیز قابل رفع است.

*علی سرتیپی گفت: تعداد تماشگران از سال ۱۳۸۸ تا کنون از هجده میلیون نفر به هفت میلیون نفر کاهش یافته و اگر این ریزش مخاطب ادامه بیابد سینما تعطیل خواهد شد.

مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرسculture @ mashreghnews. irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار