|
|
کدخبر: ۱۵۱۸۸۳

پس از اینکه بنی اسرائیل خواستند که خدا را به چشم ببینند؛ خداوند آنها را تنبیه کرد و پس از آن هم بخشید. آیه ای از قرآن که این ماجرا را روایت می کند علت این تنبیه و بخشش را نیز بیان کرده است.

گروه فرهنگی مشرق- در شماره پیشین «شفا و رحمت» دیدیم که بنی اسرائیل در ۴۰ روزی که حضرت موسی(ع) به طور رفت تا عبادت کند و تورات به او داده شود توسط فردی به نام سامری اغفال شدند و گوساله طلایی او را به عنوان خدا پرستیدند؛ اما خداوند آنها را بخشید تا شکر این نعمت را به جای آورند و تورات را به موسی داد تا بلکه بنی اسرائیل هدایت شوند.

موسی(ع) نیز به خاطر ارتداد که گناهی بزرگ است آن هم پس از دیدن آن همه معجزه از موسی(ع) حکم اعدام را صادر کرد و آن را شرط توبه بنی اسرائیل قرار داد.

اینک ادامه ماجرا را از زبان قرآن بشنوید؛


فیلم تلاوت ترتیل آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مبارکه بقره توسط «محمدصدیق منشاوی» حاوی متن و ترجمه

/ /

قوم حضرت موسی دو گروه شدند؛ گروهی برگزیده، که همراه موسی علیه السلام برای مناجات و شنیدن کلام خداوند به کوه طور آمدند، اما وقتی گفتگوی خدا و موسی را شنیدند، گفتند: از کجا بدانیم که این صدا از خداست، باید خدا را با چشم ببینیم تا بپذیریم.

گروه دیگر که با هارون ماندند، اما در غیاب حضرت موسی، گوساله ‏پرست شدند. در سوره اعراف در مورد کسانی که دیدن خدا را طلب کردند، می فرماید: «اخذتهم الرجفة» آنها را زمین لرزه گرفت. شاید صاعقه ‏ای که در این آیه مطرح است، همراه با زمین لرزه بوده و آنها با این صاعقه از دنیا رفتند. چون آیه‏ بعد می فرماید: شما را بعد از مرگ دوباره برانگیختیم.

زنده کردن مجددِ کسانی که در اثر صاعقه از بین رفتند به دنبال پریشانی و نگرانی و دعای حضرت موسی علیه السلام بود.

گزیده ای از پیام آیه از تفسیر «نور» حجت الاسلام قرائتی

۱ - از عاقبت لجاجت، جسارت، بی ادبی و توقّعات نا به جای گذشتگان، عبرت بگیرید. «لن نؤمن… فاخذتکم»

۲ - برای گروهی منطق و استدلال و موعظه کافی است، اما برای گروهی قهر و غلبه لازم است. «فاخذتکم»

۳ - اگر خداوند نیست تا او را ببینید، امّا آثار او که دیدنی است. چرا با دیدن آنها ایمان نمی ‏آورید. «فاخذتکم الصاعقة و انتم تنظرون»

۴ - رجعت و معاد، امر محالی نیست. بعضی از مردگان در همین دنیا زنده شده ‏اند. «بعثناکم من بعد موتکم»

۵ - رمز بروز برخی تلخی ها و سپس نجات از آنها، پیدا شدن روحیّه‏ شکرگزاری است. «بعثناکم… لعلکم تشکّرون»

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار