|
|
کدخبر: ۱۵۲۲۲۶

ایران در سال ۹۲ در مجموع ۴۱ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر و در مقابل ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار انواع کالا از سایر کشورها وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲در مجموع ۴۱ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر و در مقابل ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار انواع کالا از سایر کشورها وارد کرد.

دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک اعلام کرد: صادرات غیر نفتی ایران در ماههای پایانی سال گذشته بهبود یافت و در مجموع ۴۳ صدم درصد افزایش داشت. همچنین میزان واردات ایران در سال ۱۳۹۲در مجموع به ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار رسید که ارزش واردات کشورمان در سال گذشته ۴ و ۹۲ صدم درصد در مقایسه با سال ۱۳۹۱ کاهش داشته است.

وزن صادرات غیر نفتی ایران در سال گذشته به ۹۲ میلیون و ۹۲۷ هزار تن رسید و وزن صادرات غیر نفتی ایران در سال گذشته به میزان ۱۶و۷۹ صدم درصد افزایش داشت. همچنین میزان وزنی کالاهای وارداتی در سال گذشته به ۳۳میلیون و ۵۶۸ هزار تن رسید که از این حیث۱۴ و ۹۸ صدم درصد کاهش داشته است.

صادرات

اقلام عمده صادراتی در سال ۱۳۹۲ به ترتیب شامل «پروپان مایع شده درظروف یکهزا ر سانتی متر مکعب وبیشتر» به ارزش یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳و۸۷صدم درصد، «قیرنفت» به ارزش یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و۶۸صدم درصد، «متانول» به ارزش یک میلیارد و ۴۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و۳۲صدم درصد بود.

عمده صادرات کشور نیز طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۲ به ترتیب به کشورهای «چین» با ۳۴ میلیون و۵۰۲هزارتن و ارزش ۷ میلیاردو ۴۳۲میلیون دلار یا ۴۳ درصد سهم وزنی و ۲۴ درصد سهم ارزشی، «عراق» با ۱۶ میلیون و ۹۱۹هزارتن و ارزش ۵ میلیارد و۹۵۰میلیون دلار یا ۲۱ درصد سهم وزنی و ۱۹درصد سهم ارزشی، «امارات متحده عربی» با ۵,۷۸۹ هزارتن و ارزش ۳,۶۲۷ میلیون دلار یا ۷ درصد سهم وزنی و ۱۲ درصد سهم ارزشی، «هند» با ۴ میلیون و۸۳۰هزارتن و ارزش ۲ میلیاردو۴۱۸میلیون دلار یا ۶ درصد سهم وزنی و ۸ درصد سهم ارزشی و «افغانستان» با ۳ میلیون و ۳۴۶هزارتن و ارزش ۲ میلیارد و۴۱۷میلیون دلار یا ۴ درصد سهم وزنی و ۸ درصد سهم ارزشی صورت گرفته است.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در سال گذشته ۳۹۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

واردات

اقلام عمدة وارداتی طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۲ به ترتیب شامل «وسایل نقلیه باموتور پیستونی درونسوزتناوبی جرقه ای - احتراقی باحجم سیلندر ۱۰۰۰تا۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب» به ارزش ۲میلیاردو۸۰۳ میلیون دلار میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۵۲ صدم درصد، «برنج» به ارزش ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و۵۳صدم درصد، «کنجاله و سایر آخال های جامد» به ارزش یک میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳و۶دهم درصد، «دانه ذرت دامی» به ارزش یک میلیاردو۵۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ درصد، «دانه گندم سخت» به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۵۱صدم درصدبوده است.

عمده واردات کشور طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۲ به ترتیب از کشورهای «امارات متحده عربی» با ۶میلیون و ۹۳ هزارتن و ارزش ۱۱میلیارد و ۸۵۲ میلیون دلار و ۱۸ درصد سهم وزنی و ۲۳ درصد سهم ارزشی، «چین» با۴میلیون و ۵۱۳ هزارتن و ارزش ۹ میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار و ۱۳ درصد سهم وزنی و ۱۹ درصد سهم ارزشی، «هند» با ۳میلیون و۶۸۹ هزارتن و ارزش ۴میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار و ۱۱ درصد سهم وزنی و ۸ درصد سهم ارزشی، «جمهوری کره» بایک میلیون و ۶۸۶ هزارتن و ارزش ۳میلیاردو۸۵۵ میلیون دلار و ۵ درصد سهم وزنی و ۷و۵۹صدم درصد سهم ارزشی و «ترکیه» با۲میلیون و ۷۱۷ هزارتن و ارزش ۳میلیارد و ۶۴۷ میلیون دلارو ۸ درصد سهم وزنی و ۷ درصد سهم ارزشی انجام گرفته است.

همچنین متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در سال گذشته ۱,۵۱۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار