|
|
کدخبر: ۱۵۲۵۲۰

آیا امسال رکورد کاهش تلفات شکسته می شود؟

خبرگزاری تسنیم: نیروی انتظامی نوروز امسال را ۵ روز پیش از آغاز سال نو به استقبال رفت و با اعلام آماده باش سراسری، بیش از ۵۰۰ هزار تن از نیروهای خود و دیگر دستگاه های مسئول را به کار گرفت تا بتواند درصد قابل توجهی از تلفات نوروزی بکاهد.

به گزارش خبرنگار انتظامیخبرگزاری تسنیم، نخستین روزهای بهار سال ۹۳ در حالی سپری شد که نیروی انتظامی تمامی توان خود را بر موضوع کاهش تلفات جاده ای متمرکز کرد تا امسال کم تر از سال های گذشته رنگ سیاهی ماتم از دست رفتن هم میهنانمان بر رنگ سبز و شاد سال نو، سایه اندازد. از این رو نیروی انتظامی نوروز امسال را ۵ روز پیش از آغاز سال نو به استقبال رفت و با اعلام آماده باش سراسری، بیش از ۵۰۰ هزار تن از نیروهای خود و دیگر دستگاه های مسئول را از یگان های آموزش و ادارای تا یگان های عملیاتی در جاده های کشور به کار گرفت تا بتواند درصد قابل توجهی از تلفات نوروزی بکاهد.

تناقض آمار مسئولان؛ از کاهش ۶۰ درصدی تلفات در ۳ روز نخست ۹۳ تا افزایش میزان واژگونی

البته تا پیش از آخرین روز تعطیلات نوروز امسال و اعلام رسمی آمار تلفات از سوی فرمانده ناجا، اظهار نظرها و آمار و ارقام متناقضی از میزان تلفات نوروزی از سوی مراجع و دستگاه های مسئول و غیرمسئول در طول ایام نوروز ارائه می شد؛ یک روز رئیس سازمان میراثفرهنگی گردشگری از کاهش ۶۰ درصدی تلفات نوروزی تا روز سوم فروردین خبر می داد و روز دیگر آمار تصادفات از سوی برخی دیگر افزایش می یافت و خبر قبل تکذیب می شد که در نهایت، اعلام آمار کاهش ۱۲ درصدی تلفات در صحنه تصادفات از سوی سردار احمدی مقدم به اعلام این آمارهای گاهاً متناقض پایان داد.

از کاهش ۱۲ درصدی کشته شدگان در صحنه تصادف تا احتمال رکوردزنی در کاهش تلفات

فرمانده ناجا جمعه گذشته در حالی از کاهش آمار ۱۲ درصدی کشته شدگان نوروز ۹۳ در صحنه تصادف، سخن گفت که از ارائه آمار تعداد کشته شدگان سوانح نوروزی و تصادفات رخ داده در این ایام خودداری کرد ولی از یک سو با توجه به آمار اولیه سال گذشته که از سوی پزشکی قانونی عدد ۱۲۲۷ نفر اعلام شده بود و با در نظر گرفتن کاهش ۱۰ درصدی تلفات سر صحنه در سال ۹۱ که آن هم از سوی سردار احمدی مقدم ارائه شده بود و نهایتاً بنا به اعلام پزشکی قانونی، در آن سال ۱۱۴۱ نفر در نوروز جان خود را از دست دادند،می توان نتیجه گرفت که سفر نوروزی هموطنانمان در سال ۹۳، چیزی قریب به ۱۰۸۰ نفر کشته بر جای گذاشته است؛ رقمی که در صورت صحت آن می تواند به عنوان رکوردی در پائین ترین تلفات نوروزی در سال های اخیر یه شمار رود. چرا که طبق آماری که اواخر سال ۹۲ از سوی پزشکی قانونی اعلام شد، در حوادثرانندگی نوروز ۵ سال گذشته(۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲)، ۶ هزار و ۴۴۵ نفر در کشور جان خود را از دست دادند که در این مدت بیش ترین آمار تلفات تصادفات نوروزی با ۱۳۹۱ مورد در نوروز سال ۱۳۸۹ و کم ترین آن با ۱۱۴۱ نفر در نوروز سال ۱۳۹۱ ثبت شده است.

به عبارت دیگر می توان نتیجه گرفت که اگر کاهش ۱۲ درصدی تلفات سر صحنه که به گفته فرمانده ناجا در نوروز ۹۳ محقق شده است همچون نوروز ۹۱ اثرگذار باشد و به همان میزان به کاهش تلفات منجر شود، آمار تصادفات کشته شدگان نوروز امسال، ۵ درصد از نوروز ۹۱ نیز کم تر خواهد بود.

کاهش سرعت تردد، بر اثر افزایش ترافیک، شرایط جوی نامساعد یا…؟!

همچنین در آخرین روز از تعطیلات نوروز، رئیس پلیس راهور ناجا در حاشیه بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز مانیتورینگ پلیس راهور، از کاهش ۴ کیلومتری سرعت متوسط در جاده های کشور در نوروز امسال خبر داد و گفت: در حالی که سرعت متوسط خودروها در نوروز سال گذشته، ۸۱ کیلومتر در ساعت بود، این میزان در نوروز ۹۳ به ۷۷ کیلومتر کاهش پیدا کرد.

علاوه بر این موضوع، سردار مومنی از افزایش ۳ درصدی سفر در نوروز امسال خبر داده و افزوده است: در سال جاری حجم سفرها ۳ درصد رشد داشته است و هر ساعت ۳۹۷ خودرو از مقابل دوربین های پلیس راهور در جاده ها عبور کرده اند در حالی که این آمار سال گذشته ۳۸۷ خودرو بود.

رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از سخنانش به محورهای پر تردد در نوروز سال جاری اشاره و خاطرنشان کرده بود: استان های البرز، قزوین، مازندران و گیلان بیش ترین ترددها را در نوروز امسال داشتند.

گرچه در گفته سردار مومنی اشاره ای به علت کاهش سرعت تردد در ایام نوروز ۹۳ نشده است ولی با توجه به موارد ذکر شده در سخنان وی و با توجه به این موضوع که امسال با افزایش ۳ درصدی سفرهای نوروزی و عدم افزایش جاده های مواصلاتی در استان های پر تردد و حتی در کل کشور به میزان افزایش سفر ذکر شده، می توان نتیجه گرفت که قطعاً ترافیک در نوروز ۹۳ سنگین تر از نوروز ۹۲ بوده است و کاهش سرعت تردد عنوان شده در سخنان رئیس پلیس راهور، قطعاً تا اندازه ای به دلیل پر ترافیک تر بودن معابر کشور مرتبط است. چرا که از یک سو بر میزان سفر افزوده شده و از سوی دیگر ظرفیت جاده های کشور افزایش نیافته است که این به معنای پر ترافیک تر شدن راه های کشور به نسبت سال قبل است.

از سوی دیگر باران و برف در نوروز امسال اغلب راه های کشور را درنوردید و با توجه به وضعیت جوی امسال می توان به این نکته نیز اشاره کرد که نامساعد بودن وضعیت جوی نیز می تواند در پائین آمدن سرعت تردد خودروها در نوروز امسال نیز اثر گذار بوده باشد.

علاوه بر این موارد و فارغ از این مسائل، باید بر این نکته نیز توجه داشت که گره زدن کاهش تلفات به کاهش سرعت خودروها گرچه ممکن است نتیجه بخش باشد ولی تا چه اندازه منطقی و پسندیده است؟! و اگر این موضوع، روشی منطقی برای کاهش تلفات رانندگی در دنیاست چرا خودروسازان بزرگ جهان و برندهای مطرح دنیا، در جهتی وارونه به دنبال افزایش سرعت خودروهای تولیدی خود هستند؟ و چرا در عین حال تلفات رانندگی در کشوری که دارای مطرح ترین برند خودروهای پرسرعت دنیا و اتوبان های بدون محدودیت سرعت است، در پائین ترین سطح ممکن قرار دارد؟

کاهش ۳۰ درصدی تخلفات؛ سهم ۳۰ درصدی پراید در تصادفات؛ کاهش ۱۲ درصدی تلفات

از دیگر سو به گفته سردار مومنی، افزایش ۳ درصدی سفرهای نوروزی و شمارش بیش از ۱۸۰ میلیون تردد در طول جاده های کشور توسط دوربین های پلیس در حالی در نوروز ۹۳ رقم خورده است که تخلفات رانندگان در این زمان کاهش ۳۰ درصدی نشان می دهد.

در مقابل سردار اسماعیل احمدی مقدم، کاهش تلفات نوروزی را در صحنه تصادفات، ۱۲ درصد عنوان می کند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که با وجود بهبود رفتار رانندگان در نوروز ۹۳ و اذعان آماری نسبت به کاهش ۳۰ درصدی تخلفات رانندگی در این ایام، چرا باید تنها ۱۲ درصد از آمار تلفات رانندگی کاسته شود؟! نکته ای که توجه به آن می تواند راهبرد راهنمایی و رانندگی در کاهش تلفات هموطنانمان را تغییر دهد و از عدم تمرکز توان این نیرو بر نقطه ای که مغفول ماند، پرده بردارد… نکته ای که با توجه به آمار ارائه شده از سوی مومنی که در سخنانش به رکوردداری پراید در تصادفات نوروز اشاره می کند و ۳۰ درصد از تصادفات نوروز را در اختیار این خودرو می داند، می توان پی به پاشنه آشیل تلفات رانندگی برد؛ نکته ای که با تمرکز بر آن می توان راحت تر به اصلی ترین هدف پلیس راهنمایی و رانندگی که همان کاهش تلفات انسانی است، دست یافت.

محمد قربانی

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار