|
|
کدخبر: ۱۵۲۵۶۴

خداوند در قرآن کریم ضمن روایت داستان لجاجت بنی اسرائیل در پذیرفتن دعوت حضرت موسی(ع)، بخشی را بیان می فرماید که آیات آن دلالت بر امکان تحقق «رجعت» به عنوان یکی از عقاید خاصه شیعه دارد.

گروه فرهنگی مشرق-آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مبارکه بقره داستان ۷۰ نفر از سران بنی اسرائیل را بیان می کند که همراه حضرت موسی(ع) به کوه طور رفتند و آنگاه که تکلم آن حضرت با پروردگار را شنیدند، گفتند: «ای موسی، ما هرگز به تو ایمان نمی آوریم مگر اینکه خدا را آشکارا با چشم خود ببینیم».

تلاوت این دو آیه شریفه را با صدای استاد مرحوم «محمدصدیق منشاوی» گوش کنید؛


تلاوت آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مبارکه «بقره» توسط منشاوی

آیه ۵۵ سوره مبارکه «بقره» واقع در صفحه ۸ قرآن های ۶۰۴ صفحه ای

فقط معلومات انسان های نادان در دایره محسوساتشان است

پس از این تقاضای آنها از حضرت موسی(ع) چاره ای جز این نبود که یکی از مخلوفات خدا که انسان ها تاب مشاهده آن را ندارند به آنها نشان داده شود تا بدانند که چشم ظاهر ناتوان تر از این است که حتی بسیاری از مخلوقات خدا را ببیند، چه رسد به ذات پاک پروردگار، به همین جهت صاعقه ای فرود آمد و بر کوه خورد، برق خیره کننده، صدای رعب انگیز و زلزله ای که همراه داشت، آنچنان همه را در وحشت فرو برد که بی جان بر روی زمین افتادند.

سپس این گروه با دعای حضرت موسی(ع) دوباره زنده شدند؛ خداوند در این باره می فرماید: «سپس شما را پس از مرگتان حیات بخشیدیم شاید شکر او را به جای آورید.»

آیه ۵۶ سوره مبارکه «بقره» واقع در صفحه ۸ قرآن های ۶۰۴ صفحه ای

این آیه از آیاتی است که دلالت بر امکان رجعت و بازگشت به زندگی در این دنیا دارد، چرا که وقوع آن در یک مورد دلیل بر امکان آن در سایر موارد است.

توجیه مفسران اهل سنت با ظاهر و معنی آیه منطبق نیست

برخی از مفسران اهل سنت از آنجا که مایل بودند رجعت و بازگشت به زندگی را نپذیرند، برای آیه مذکور توجیهی ذکر کرده اند و گفته اند؛ منظور این است که بعد از مردن گروهی از شما در حادثه صاعقه، خداوند فرزندان و نسل های فراوان به شما داد تا دودمان تان منقرض نشود.

اما ناگفته پیداست این تفسیر کاملاً برخلاف ظاهر آیه است، زیرا ظاهر جمله «بَعَثْنَاکُم مِّن بَعْدِ مَوْتِکُمْ؛شما را بعد از مرگتان برانگیختیم» به هیچ وجه با این معنی سازگار نیست.


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار