|
|
کدخبر: ۱۵۲۸۲۳

بیزینس مانیتور پیش بینی کرد

خبرگزاری تسنیم: موسسه بیزینس مانیتور اعلام کرد لغو تحریم های بین المللی علیه ایران موجب رشد چشمگیر بخش مخابرات و شبکه های مخابراتی در این بخش خواهد شد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات و ارتباطاتخبرگزاری تسنیمبه نقل از سایت مخابرات، کارشناسان موسسه بیزینس مانیتور معتقد هستند که ارائه تکنولوژی ۳G توسط اپراتور رایتل از سال ۲۰۱۱ در ایران تاثیر مهمی بر بازار گوشی های همراه گذاشته است؛ نرخ تقاضا برای سرویس های ۳G نیز درحال افزایش است.

اگرچه هنوز مشکلاتی وجود دارند که رشد این بازار تهدید می کند. تحریم های بین المللی، زیرساخت های شبکه ای گران قیمت و انحصار رایتل در توسعه و قیمت گذاری سرویس های ۳G از جمله این مشکلات هستند.

بخش مخابرات از کمبود شدید سرمایه گذاری رنج می برد. در صورت لغو تحریم ها بازار ایران ظرفیت بسیار مناسبی برای رشد در دو بخش تکنولوژی های بی سیم و دارای سیم(سیمی) دارد.

موسسه بیزینس مانیتور با توجه به آخرین آمار اتحادیه بین المللی مخابرات کاهش رشد را برای خطوط ثابت پیش بینی کرده است. ضریب نفوذ در این بخش تا پایان سال ۲۰۱۷ در حدود ۴۰ درصد خواهد بود. میانگین درآمد به ازای هر کاربر شرکت ارتباطی ایرانسل برای نخستین بار در ۹ ماه گذشته به بالای ۴ دلار رسید؛ بهبود اندک درآمد ها برای این شرکت نشان دهنده بهبود نسبی نرخ ارز، افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم در کشور است.

در حدود ۲ میلیون اشتراک ۳G تا پایان سال ۲۰۱۲ در ایران به ثبت رسیده است و سرعت رشد آن در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بیشتر خواهد شد. در ماه فوریه ۲۰۱۳ دولت ایران حق انحصاری توسعه تکنولوژی ۳G را به شرکت رایتل داد و احتمال می رود این قرارداد به مدت یک سال دیگر هم تمدید شود.

به عقیده کارشناسان بیزینس مانیتور چنین قراردادهایی موجب کاهش سرمایه گذاری در بخش هایی مانند تکنولوژی ۳G و سرویس های data می شود. این در حالی است که نرخ تقاضا برای این سرویس های درحال رشد است.

احداثخط فیبر نوری اروپا – ایران با طولی معادل ۱۰ هزار کیلومتر در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ به پایان رسید و هم اکنون شروع به کار کرده است.

این شاه راه ارتباطی از شهر فرانکفورت آلمان آغاز و با عبور از اروپای شرقی، روسیه، آذربایجان، ایران و خلیج فارس به عمان ختم می شود. این پروژه پهنای باند بین المللی ایران را از ۷۲ گیگابیت به ۸۲ گیگابیت در ثانیه رسانده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار