|
|
کدخبر: ۱۵۲۸۵۸

خبرگزاری تسنیم: یک جراح و متخصص چشم با اشاره به اینکه در ایران حدود ۸۰۰ هزار نفر به گلوکوم مبتلا هستند، گفت: ۸۰ درصد از این افراد از بیماریشان اطلاع ندارند. آب سیاه نخستین علت نابینایی غیرقابل برگشت در دنیاست که معمولاً بدون علامت است.

به گزارش حوزه سلامتخبرگزاری تسنیم، حیدر امینی با بیان اینکه گلوکوم در ردیف بیماری های شایع چشمی قرار می گیرد، اظهار داشت: گلوکوم یا آب سیاه دومین علت نابینایی در دنیا و نخستین علت نابینایی غیرقابل برگشت در دنیاست. بیماری گلوکوم به دونوع زاویه باز و بسته تقسیم بندی می شود که نوع زاویه باز آن شایع تر است.

این متخصص چشم پزشک با بیان اینکه این بیماری روی عصب بینایی اثر می گذارد و آن را تحلیل می برد و به همین ترتیب دید بیمار به صورت تدریجی کاهش می یابد، افزود: گلوکوم از نوع زاویه باز بیشتر از طریق وراثت منتقل می شود و معمولاً بدون علامت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره با اینکه گلوکوم زاویه باز علامت ظاهری ندارد، بیان کرد: گلوکوم زاویه بسته که کمتر شایع است، ممکن است با سردرد، درد چشم، قرمزی چشم، تهوع، استفراغ و… همراه باشد. همچنین ممکن است بیماران مبتلا به این نوع گلوکوم دور نور یا چراغ هاله های رنگی ببینند.

امینی درباره مکانیسم گلوکوم توضیح داد: گلوکوم در اغلب موارد همراه با افزایش فشار چشم است. فشار طبیعی چشم ۱۲ میلی متر جیوه است و فشار به این صورت تامین می شود که زلالیه به صورت مداوم از جسم مژگانی و در داخل چشم ترشح می شود. در سیستم ترابکولار که در زاویه چشم تعبیه شده است، معمولاً به علت سدی هنگام خروج مایع فشار چشم بالا می رود و باعثگلوکوم می شود، گرچه انواعی از گلوکوم ممکن است بدون بالا بودن فشار داخل چشم حادثشود.

وی که از سخنرانان بیستمین سمینار چشم پزشکی فارابی است، گفت: در صبحانه علمی سمینار راجع به مباحثمختلف گلوکوم بحثآزاد داریم که شرکت کنندگان در این برنامه مشکلات و سوالات خود را مطرح کرده و بنده دراین باره به سوالات همکاران پاسخ می دهم.

امینی افزود: در ایران حدود ۸۰۰ هزارنفر به گلوکوم مبتلا هستند و ۸۰ درصد آنها از بیماری شان اطلاع ندارند. در واقع حدود ۶۴۰ هزار مبتلا به گلوکوم نمی دانسته اند به آن مبتلا هستند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، بیستمین سمینار سالیانه چشم پزشکی فارابی از تاریخ دهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود. این برنامه علمی با همکاری گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه فوق تخصصی سگمان قدامی انجمن چشم پزشکی ایران، واحد فراهم آوری سلول های بنیادی بیمارستان فارابی و گروه پرستاری بیمارستان فارابی اجرا می شود.

بر اساس این گزارش، بیستمین سمینار سالیانه چشم پزشکی فارابی از ۱۰ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی http: / / www. fham. org مراجعه کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار