|
|
کدخبر: ۱۵۴۵۹۴

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی با بیان اینکه پیشرفت ساخت اولین پایانه خصوصی نفت ایران از نیمه گذشت، اعلام کرد: تا سال آینده ۱۰ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره سازی نفت ایران در خلیج فارس افزوده می شود.

سید پیروز موسوی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت اولین پایانه نفتی خصوصی اییران، گفت: در حال حاضر پیشرفت ساخت اولین پایانه نفتی خصوصی ایران در گناوه از مرز ۵۰ درصد گذشته است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی با اعلام اینکه در فاز اول ساخت این پایانه نفتی ایجاد ۱۰ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی نفت در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: همچنین با تکمیل فاز دوم ساخت این پایانه ظرفیت ذخیره سازی نفت با افزایشی دو برابری به ۲۰ میلیون بشکه افزایش می یابد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون شرگکت پااینه های نفتی در نحوه ساخت این پااینه خصوصی نفت کشور نظارت کامل دارد، اظهار داشت: پیش بینی می شود فاز اول این پایانه نفتی سال اینده در مدار بهره بردایر قرار بگیرد.

به گزارش مهر، حجم سرمایه گذاری لازم برای فاز اول این پااینه نفتی در خلیج فارس بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد می شود ضمن انکه افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت، بهبود وضعیت بازاریابی و قدرت چانه زنی برای فروش نفت و پشتیبانی از پایانه نفت جزیره خارگ از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح است.

در حال حاضر حدود ۹۸ درصد صادرات نفت خام ایران از طریق پایانه نفتی خارگ انجام می شود که در این شاهراه اصلی صادرات نفت خام ایران بیش از ۴۰ مخزن با ظرفیت ذخیره سازی حدود ۲۲ میلیون بشکه نفت خام ایجاد شده است.

بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله باید با ساخت و توسعه مخازن جدید ذخیره سازی در مجموع ظرفیت ذخیره نفت خام در این پایانه به حدود ۳۱ میلیون بشکه افزایش یابد.

با توجه به برنامه شرکت ملی نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به بیش از پنج میلیون بشکه در روز تا پایان برنامه پنجم توسعه هم اکنون ساخت مخازن جدید نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است. ساخت چهار مخزن جدید ذخیره سازی نفت خام با مجموع ظرفیت چهار میلیون بشکه نفت در پایانه جزیره خارگ امسال به پایان می رسد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار