|
|
کدخبر: ۱۵۴۷۱۶

به مناسبت روز جهانی بهداشت عنوان شد

خبرگزاری تسنیم: کمیته بین المللی صلیب سرخ با اشاره به اینکه حمله به بیماران و پرسنل درمانی همچنان ادامه دارد، عنوان کرد: پرسنل بهداشتی در سال ۲۰۱۳، در بیش از ۱۸۰۰ حادثه خشونت آمیز مورد صدمه قرار گرفتند.

به گزارش حوزه سلامتخبرگزاری تسنیمبه نقل از کمیته بین المللی صلیب سرخ، به مناسبت هفتم آوریل؛ روز جهانی بهداشت، کمیته بین المللی صلیب سرخ گزارشی را درباره «حوادثخشونت آمیزی که ارائه مراقبت های درمانی را تحت تأثیر قرار می دهند» تهیه کرده است که بر پایه شمار زیادی از پرونده ها ثبت شده ای انجام شده است تا در خصوص حمله به افرادی که به مراقبت های درمانی نیازمندند یا افرادی که این خدمات را ارائه می دهند، اطلاع رسانی کند.

در سال ۲۰۱۳، پرسنل بهداشتی در بیش از ۱۸۰۰ حادثه خشونت آمیز مورد صدمه قرار گرفته اند.همان طور که در گزارش اشاره شده است، ارائه مراقبت های درمانی همانند دو سال گذشته پر خطر باقی مانده است. این مطالعه، علاوه بر گزارش درباره چنین حملاتی، به انواع کم تر شناخته شده حوادثنیز همچون افراد مسلحی که با ورود قهری به داخل بیمارستان ارائه خدمات را مختل می کنند یا اعمال خشونت جنسی علیه پرسنل درمانی اشاره می کند.

پی یر ژانتی، رئیس پروژه «مراقبت های درمانی در معرض خطر» که توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ هدایت می شود، در خصوص خطرات پیش روی خدمات مراقبت های درمانی می گوید: «گزارش های رسانه ای فقط به خشونت هایی اشاره می کنند که ارائه خدمات درمانی را در تعداد معدودی از کشورهای جنگ زده, همانند سوریه تحت تأثیر قرار می دهند. هرچند که گزارش تهیه شده توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ بیان گر آن است که در کشورهای دیگر نیز خشونت اتفاق می افتد. بنابراین ضرورت دارد تا دولت ها، نیروهای مسلح و جامعه درمانی تلاش خود را انجام دهند تا ارائه مراقبت های درمانی در سراسر جهان ایمن تر شود.

گزارش مذکور بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از ۱۸۰۹ حادثه واقع شده در ۲۳ کشور طی سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ است که در آنها علیه بیماران، پرسنل درمانی، آمبولانس ها یا امکانات درمانی اعمال خشونت شده است.

به گفته ژانتی «این نخستین باری است که گزارشی از این نوع بر اساس تعداد زیادی از حوادثاین چنین تهیه می شود. این امر به وضوح گویای آن است که شرایط بهبود نیافته است، به کرات امکانات درمانی هدف حمله قرار می گیرند و با بیماران رفتار نادرست شده یا حتی کشته می شوند.

حمله به مراکز درمانی یا در داخل آنها، ۴۰ درصد از کل حوادثتأیید شده را تشکیل می دهند. در بسیاری از موارد، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی بمباران شده اند، مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند یا به غارت رفته اند که اغلب به خسارت های گسترده ای منجر شده اند.

در بعضی از حوادث، پرسنل درمانی وادار به زیرپاگذاشتن اخلاق پزشکی شده اند؛ برای نمونه با مانع شدن آنها از مداوای مجروحان دشمن، و در بعضی دیگر، آنها هدف مستقیم حملات از جمله کشتار، آدم ربایی و تهدید بوده اند.

لیانا کاکسا، دستیار هماهنگ کننده امور درمانی کمیته بین المللی صلیب سرخ در بانگی می گوید: ما توسط مردان مسلح مورد تهدید قرار گرفتیم که اصرار داشتند وارد ماشین ما شوند و ما را مجبور کنند که آنها را به جایی که می خواستند ببریم. هنگامی که تلاش کردیم تا کارمان را برای آنها توضیح دهیم، عصبانی شدند و ما را با کارد و تفنگ تهدید کردند.

پیامدهای غیرمستقیم تهدید علیه پرسنل درمانی که ممکن است کل جامعه را بدون خدمات مراقبت درمانی بگذارد، دست کم شبیه هرشکلی از اعمال مستقیم خشونت، موضوعی جدی است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار