|
|
کدخبر: ۱۵۵۷۳۸

اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه /

خبرگزاری تسنیم: دانشیار دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف غذاهای آماده در بروز بیماری های قلبی نقش عمده ای را ایفا می کند و بیماری های قلبی – عروقی به عنوان یکی از عوامل مهم مرگ در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیممرتضی صفوی دانشیار دانشکده علوم پزشکی اصفهان درباره تازه های رژیم درمانی در بیماری های قلبی – عروقی، اظهار داشت: مصرف غذاهای آماده در بروز بیماری های قلبی نقش عمده ای را ایفا می کند و بیماری های قلبی – عروقی به عنوان یکی از عوامل مهم مرگ در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است.

به گفته وی رابطه مثبت بین چربی رژیم غذایی خصوصاً مصرف چربی اشباع و خطر بروز بیماری های قلبی – عروقی وجود دارد که این رابطه ناشی از افزایش کلسترول خون در اثر مصرف چربی اشباع شده است.

صفوی عنوان کرد: بنابراین چاقی با دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی – عروقی و فشار خون ارتباط دارد همچنین مصرف زیاد چربی به ویژه چربی اشباع شده و چاقی، حاصل عدم تعادل بین کالری دریافتی و انرژی مصرفی در بدن است.

وی با اشاره به اینکه عوامل خطر بیماری های قلبی – عروقی که می توانند در میزان LDL کلسترول تأثیر گذار باشند، ادامه داد: سن مردان بالای ۴۵ و زنان بالای ۵۵ سال(یا یائسگی و عدم دریافت استروژن)، سابقه فامیلی بیماری زودرس قلبی – عروقی، سیگار، پرفشاری خون، دیابت، کاهش HDL(کمتر از ۴۰ میلی گرم درصد میلی لیتر) از عوامل بروز بیماری های قلبی است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: چربی رژیم غذایی از اتصال اسیدهای چرب به مولکول گلیسرول به دست می آیند و بیشترین چگالی انرژی را دارد و هر گرم آن ۹ کیلوکالری انرژی تولید می کند بنابراین غذاهای پرچربی پر کالری هم هستند و کاهش چربی دریافتی و انجام ورزش به کاهش وزن کمک می کند.

صفوی ادامه داد: چربی های اشباع از اسیدهای چربی تشکیل شده که پیوند دوگانه ندارند به استثناء روغن نارگیل و نخل و بقیه در دمای اتاق جامد هستند و از منابع حیوانی حاصل می شوندهمچنین کره، غذاهای آماده، سوسیس، بیشتر پنیرها و شیر کامل یا بیش از دو و نیم درصد چربی دارای چربی اشباع هستند که باعثافزایش کلسترول LDL و تصلب شرائین می شوند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار