|
|
کدخبر: ۱۵۶۳۴۲

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: روز گذشته، سکوی فاز ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی با حدود سه ماه تاخیر نسبت به آخرین برنامه ارائه شده پیمانکار به وزارت نفت بارگیری شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزار تسنیم، ساخت سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی بعد از ساخت توسط شرکت ایزوایکو در حالی ۲۲ فروردین ماه امسال به مقصد عسلویه بارگیری شد که باید این عملیات در اول بهمن ماه سال ۱۳۹۲ انجام می شد.
البته در صورت مراجعه به قرارداد اصلی توسعه فاز ۱۶ پارس جنوبی، تاخیر در ساخت سکوی این فاز بیشتر از سه ماه است؛ چرا که با توجه به قرارداد اولیه سکوی مورد نظر باید اول دی ماه سال ۱۳۸۹ – بیش از سه سال پیش - برای نصب بارگیری می شد.
گفته می شود که پس از انجام عملیات مهاربندی سکو فاز ۱۶ پارس جنوبی که حدود ۲ تا ۳ هفته به طول می انجامد، این سکو از یارد بندرعباس به سمت پارس جنوبی برای نصب در پایه سکو این فاز، حرکت خواهد کرد.
اگر چه سکو فاز ۱۶ پارس جنوبی با حدود ۲۸۰۰ تن وزن ظرفیت تولید حدود یک میلیارد فوت مکعب را دارد اما حفاری ۱۲ حلقه چاه این فاز نیز آماده تولید نیست و پیش بینی می شود نیمه اول ۹۳ تکمیل شود.
به گزارش تسنیم، قرارداد توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به ارزش ۵.۱ میلیارد دلار اوایل تیر ماه سال ۱۳۸۵ به امضا رسید و عملیات اجرای این دو فاز از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.
قرارداد ساخت پالایشگاه این دو فاز نیز بین شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرمای اصلی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به عنوان مسوول بخش خشکی و نماینده پیمانکاران در طرح و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان مسوول بخش دریا بسته شده است.
البته در سال ۸۹ قرارگاه خاتم الانبیا به دلیل برخی محدودیت های اعمال شده از سوی تحریم کنندگان صنعت نفت از این طرح کنار گذاشته شد و شرکت آریا نفت شهاب جایگزین آن شد.
ساخت سکوها و سازه های فوقانی آن ها توسط دو شرکت ایزوایکو و صف و با نظارت شرکت تاسیسات دریایی انجام می شود و ساخت لوله های دریایی و مدیریت بخش دریا نیز مستقیما بر عهده شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است.
هدف از طرح توسعه فاز ۱۵و ۱۶ پارس جنوبی با دو سکو و ۲۴ حلقه چاه، تولید روزانه ۵۰میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع(ال. پی. جی) و یک میلیون تن اتان است. درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی معادل سه میلیارد دلار تخمین زده شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار