|
|
کدخبر: ۱۵۶۳۴۴

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سازوکار شفاف بورس کالا می تواند خلاء بزرگ بازار زعفران کشور را که برندسازی و صادرات مطلوب به کشورهای دیگر است، پر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پاپی زاده بالنگان با اشاره به لزوم عرضه هر چه بیشتر محصولات کشاورزی در بازار شفاف بورس کالا گفت: بورس به شفاف سازی نرخ محصولات کمک می کند و نوسان شدید قیمت ها که به یک معضل بزرگ در بخش کشاورزی تبدیل شده را کنترل می کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در برخی کالاها تفاوت قیمت فروش از کشاورز به واسطه ها و قیمت ها برای مصرف کنندگان به سه تا چهار برابر می رسد که این اتفاق باعثدرآمد های میلیونی برای دلالان می شود، در حالیکه زحمت اصلی را کشاورزان کشیده اند.

این نماینده مجلس معتقد است، بورس این فاصله قیمتی را به حداقل می رساند و علاوه بر کوتاه کردن دست دلالان، سود واقعی را نصیب کشاورز می کند که نتیجه این رویداد، افزایش انگیزه کشاورزان و رشد تولید است.

پاپی زاده تصریح کرد: به این ترتیب ورود بیشتر محصولات کشاورزی به بورس کالای ایران بیش از هر زمانی احساس می شود که کالایی مانند زعفران با توجه به مزیت های ما در تولید این محصول، بهترین گزینه برای شروع است؛ البته طی سال های اخیر برخی محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، ذرت و کنجاله در بورس معامله شده اما حجم عرضه ها کافی نیست و امیدواریم با حمایت های وزیر جهاد کشاورزی بورس کشاورزی به زودی رونق بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: محصولات کشاورزی از جمله زعفران اگر در یک سازوکار قانونی و چارچوبی شفاف مانند بورس مورد معامله قرار گیرند، عرضه و تقاضا قیمت ها را مشخص می کند و مسوولان نیز می توانند به طور غیر مستقیم بر معاملات نظارت داشته باشند تا دادوستد ها به بهترین شکل دنبال شود.

وی اضافه کرد: آغاز معاملات زعفران در بورس کالا می تواند زمینه ساز برندسازی برای این محصول شود به طوریکه پس از افزایش عرضه ها، سرمایه گذاران داخلی ترغیب به برندسازی و صادرات این محصول از طریق بورس می شوند که تحقق این اتفاق به هیچ عنوان دور از ذهن نیست. به گفته پاپی زاده، متاسفانه با وجود اینکه تولید بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در اختیار ایران است، اما بازار این محصول در تصاحب برندهای اروپایی قرار دارد که امیدواریم سازوکار شفاف بورس با حمایت مسوولان مربوطه بتواند این خلاء بزرگ را پر کند و برندهای ایرانی حرف اول را در دنیا بزنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار