|
|
کدخبر: ۱۵۶۴۱۶

مدیرمسئول روزنامه شهروند در گفت وگو با تسنیم مطرح کرد

خبرگزاری تسنیم: مدیرمسئول روزنامه شهروند، گفت: وجود فرهنگ شفاهی در میان مردم، یکی از عوامل پایین بودن شمارگان روزنامه ها در کشور است.

عبدالرسول وصال در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی تیراژ پایین روزنامه ها در کشور، اظهار داشت: مسئله این است که جامعه ما در بیشتر مقاطع، دارای فرهنگ شفاهی بوده که این دوران ضمن این که طولانی بوده، همچنان به دلیل استفاده مفرط از رسانه های دیداری و شنیداری ادامه داشته و به عنوان یک دلیل برای پایین بودن تیراژ روزنامه ها در کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: باید اعتراف کرد که در حال حاضر و به خصوص بعد از انقلاب اسلامی به تعداد زیاد در تمام حوزه ها، انواع نشریات مکتوب در کشور منتشر می شوند که به لحاظ تعداد با برخی کشورهای توسعه یافته برابری می کند اما به دلیل گرایش به فرهنگ شفاهی، استقبال از آن ها کم است و فرهنگ جامعه از منابع دیگری ارتزاق می کند.

مدیرمسئول روزنامه شهروند همچنین گفت: موضوع دیگر در این زمینه نحوه توزیع روزنامه هاست که زیرساخت مناسبی ندارد؛ یک زمان روزنامه ها از طریق پست ارسال می شد که هزینه آن بالا بود ضمن این که تأخیر در آن صورت می گرفت، ضمن این که روش های توزیع فعلی سنتی است و با تغییر در شرایط آب و هوایی تا حد زیادی مختل می شود.

وی با اشاره به ضعف روزنامه های محلی که خاص یک استان یا شهر منتشر می شوند نیز گفت: اگر این نوع از روزنامه ها به مشکلات مردم محلی توجه کنند و بازگو کننده مسائل مردم باشند، می توانند تیراژ بیش تر و به تبع فروش بیش تری داشته باشند.

وصال بیان کرد: مشکل دیگر این است که روزنامه ها به جای پراختن به مسائل مردم بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرده اند، از سوی دیگر توسعه دنیای دیجیتال نیز باعثشده استقبال از نسخه کاغذی روزنامه کم شود در صورتی که عمر مطالب در رسانه مکتوب طولانی تر و دسترسی به آن در مواقع لزوم آسان تر است.

وی در پایان گفت: عصر، عصر روزنامه نگاری شهروندی است و در شرایطی که روزنامه ها به دلایل اقتصادی تعطیل می شوند، این مدل می تواند پاسخگو باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار