|
|
کدخبر: ۱۵۷۱۴۸

معاون وزیر نفت در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اعلام این که تولید بنزین به کمک واحدهای پتروشیمی ها متوقف نشده است گفت: برای واردات بنزین منتظر مصوبه دولت هستیم. در ضمن پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشکل مالی ندارد که ارز واردات نیاز داشته باشد.

عباس کاظمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در مورد این که سازمان محیط زیست اعلام کرده است که تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی متوقف شده است توضیح داد: بنزین در واحدهای پتروشیمی تولید نمی شود بلکه این واحدها ریفورمت مورد نیاز بنزین را تولید می کنند که تاکنون دریافت ریفورمت از واحدهای پتروشیمی برای تولید بنزین ادامه دارد و متوقف نشده است.
او با اظهار این که بنزین تولید شده به کمک پتروشیمی ها گران تر از واردات است گفت: هزینه واردات بنزین از تولید بنزین به کمک واحدهای پتروشیمی کمتر است و درآمد پتروشیمی ها از صادرات محصولاتی که برای ان طراحی شده اند بیشتر است و می تواند ارز بیشتری عاید کشور کند. همچنین با توقف تولید ریفورمت در پتروشیمی ها محیط زیست هم آسیب کمتری خواهد دید.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: ریفورمت دریافتی از واحدهای پتروشیمی به هیچ عنوان به تنهایی عرضه نمی شود بلکه آن را با بنزین تولید پالایشگاه ها ممروج می کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بنزین تولید پتروشیمی ها آلوده است یا خیر؟ گفت: در یک دوره به دلیل فشارهای بین المللی مجبور شدیم که ریفورمت مورد نیاز برای تولید بنزین را از پتروشیمی ها دریافت کنیم. در حال حاضر فرصتی پیش آمده است که می توان با واردات بنزین مورد نیاز، شرایطی را فراهم کرد تا محیط زیست کمتر آسیب ببیند.
وی با اشاره به این که هم اکنون ۹ میلیون لیتر بنزین کمبود داریم، درمورد آغاز واردات بنزین گفت: از گذشته تا کنون روزانه ۳.۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود که طبق برنامه وزارت نفت این رقم در آینده به ۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. البته واردات در این حجم هنوز آغاز نشده است؛ چرا که منتظر مصوبه دولت هستیم.
کاظمی کیفیت پایین بنزین وارداتی را هم رد کرد و یادآور شد: بنزین وارداتی پیش از ورود به کشور مورد آزمایش قرار می گیرد و هیچ گاه اکتان آن کمتر از ۹۸ نبوده است.
معاون وزیر نفت در مورد درصد " بنزن " - یکی از شاخص های آلایندگی - موجود در بنزین تولیدی کشور هم گفت: بنزن در بنزین تولیدی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند - اراک کمتر از یک درصد است که این بنزین در تهران، کرج و اراک توزیع می شود. در سایر پالایشگاه کشور نیز کمتر از دو درصد است. البته در طرح توسعه پالایشگاه های موجود کاهش درصد بنزن در فرآورده های تولیدی پیش بینی شده است.
او در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست به جای پرداخت ارز برای واردات بنزین، هزینه آن صرف تکمیل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس شود؟ گفت: این دو مقوله متفاوت است. در حال حاضر مشکل مالی ساخت این پالایشگاه حل شده و سایت آن فعال است. توسعه پالایشگاه ستاره در حال اجرا و تا کنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. پیش بینی می شود که فاز اول آن با تولید ۱۲ میلیون لیتر در روز تا نیمه دوم سال ۱۳۹۴ تکمیل شود.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار