|
|
کدخبر: ۱۵۷۲۸۰

اما نکته قابل توجه در تولید کیمیا آنجاست که خانواده این شهید بزرگوار اطلاع چندانی از مراحل ساخت و به تصویر کشیدن زندگی محمد جهان آرا ندارند و تاکنون هیچ کدام از عوامل تولید برای احترام به پدر شهید به دیدار او نرفته اند.

گروه فرهنگی مشرق- کیمیا، اولین سریال ۱۰۰ قسمتی ایرانی است که جواد افشار کارگردانی و محمدرضا شفیعی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارند. «کیمیا» که در سه مقطع زمانی قبل از انقلاب، دوره جنگ و زمان حال روایت می شود، بیش از ۳۰۰ بازیگر دارد.

به گفته محمدرضا شفیعی تهیه کننده این سریال، بخشی از «کیمیا» به زندگی شهید جهان آرا باز می گردد: «قصه کلی سریال «کیمیا» صرفا مربوط به شهید جهان آرا نیست، اما برای ادای دین به ایشان، در قسمت هایی از این مجموعه به شخصیت این شهید بزرگوار پرداخته ایم. قرار است به زندگی شهید جهان آرا در سریال «کیمیا» پرداخته شود اما نه به شکل مفصل بلکه در مقاطعی از داستان به شخصیت ایشان در این مجموعه پرداخته ایم.»

همین توضیح کوتاه کافی است تا مخاطبان انقلابی در وهله اول از حفظ شان شهید بزرگوار محمد جهان آرا شادمان شوند تا جایی که شفیعی با انتقاد از عدم پرداخت به شخصیت این شهید بزرگوار در فیلم های حوزه دفاع مقدس، می گوید: «متاسفانه در هیچ یک از فیلم و سریال هایی که مربوط به حوزه دفاع مقدس می شود، تا به حال به شخصیت شهید جهان آرا پرداخته نشده است در حالی که نام ایشان با خرمشهر و دفاع مقدس عجین شده بود، بر این اساس جا دارد که ما در کارهای نمایشی مان به حضور ایشان در جبهه اشاره کنیم، چرا که زندگی ایشان وجوه داراماتیک بسیار دارد.»

جواد افشاری کارگردان این اثر نیز در مورد نقش شهید جهان آرا در «کیمیا» می گوید: «من دوست داشتم وقایع خرمشهر، که شهید جهان آرا در آن حضور بسیار موثری داشت و از هم جدا نشنی هستند را یک بازیگر بزرگ بازی کند. البته این نقش در فیلم محوری نیست و بیشتر ادای دینی به این شهید بزرگوار است که حق بزرگی به گردن ما دارند و ما به اتفاق آقای بهبهانی و شفیعی تصمیم گرفتیم حالا که قرار است فیلمی با موضوع مردم خرمشهر ساخته شود، بخشی از حضور شهید جهان آرا را به تصویر کشیم.»

هر چند که علی رغم نظر کارگردان و عوامل تولید «کیمیا» انتقادات زیادی به انتخاب حامد بهداد برای ایفای نقش شهید جهان آرا بوجود آمده است، اما در این یادداشت قصد پرداختن به این موضوع را نداریم.

اما نکته قابل توجه در تولید کیمیا آنجاست که خانواده این شهید بزرگوار اطلاع چندانی از مراحل ساخت و به تصویر کشیدن زندگی محمد جهان آرا ندارند و تاکنون هیچ کدام از عوامل تولید برای احترام به پدر شهید به دیدار او نرفته اند.

حال سوال اینجاست زمانی که خانواده و علی الخصوص پدر این شهید بزرگوار در قید حیات است و می تواند با راهنمایی های موشکافانه اش تصویر بهتری از فرزند شهیدش را به مردم ایران نشان دهد، چرا نباید عوامل تولید به سراغ خانواده وی بروند.

از سوی یک منبع آگاه خبر می رسد که نه تنها عوامل این سریال از نظرات خانواده شهید محمد جهان آرا بهره نجسته اند، بلکه شنیده شده است برخی از دست اندرکاران تولید «کیمیا» در تماس تلفنی با پدر شهید با لحنی غیرمودبانه با او سخن گفته اند و انتقادات او را رد کرده اند.
به نظر می رسد حفظ حرمت و ادای دین به شهید پیش از آنکه نیازمند ساخت و تولید فیلم باشد، به احترام به خانواده و پدر شهید نیاز دارد. موردی که عوامل «کیمیا» از آن غافل شده اند و فکر می کنند با انتخاب یک بازی مطرح واختصاص چند سکانس به محمد جهان آرا همه دین خود را به این شهید بزرگوار ادا کرده اند!

منبع: قانون

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار