|
|
کدخبر: ۱۵۷۵۷۰

کارشناس اقتصاد مسکن در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این که طرح مسکن اجتماعی سنخیتی با روح فرمان حضرت امام خمینی(ره) در خصوص مسکن ندارد و الگوبرداری شده از تفکر سوسیالیستی غرب اروپا مثل انگلیس است گفت مردم از این طرح استقبال نمی کنند.

فرهاد بیضایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم، اظهار کرد: مبنای مسکن اجتماعی این است که دولت واحدهای مسکونی را می سازد و با پرداخت یارانه آنها را با اجاره بهای پائین در اختیار نیازمندان(دهک های ۱ و ۲) قرار می دهد.

وی با بیان این که در خصوص مسکن اجتماعی مسائلی وجود دارد، تصریح کرد: سیاست مسکن اجتماعی معمولا در کشورهای سوسیال دموکرات شمال غرب اروپا مانند سوئد و انگلستان(تحت تفکر حزب کارگر) شکل گرفته است. به عبارت دیگر اساس مسکن اجتماعی برای کشورهایی بوده که مهاجرپذیر بوده اند و در اختیار شهروندان درجه ۲ و مهاجران قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این که مسکن اجتماعی در طولانی مدت مشکلات اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد، گفت: در کشوری مانند مصر نیز مسکن اجتماعی اجرا و حدود ۸۰ هزار واحد در قاهره ساخته شد. اما با توجه به این که مالکیت این واحدها در اختیار مردم نیست و اجاره مسکن اجتماعی کمتر از هزینه استهلاک واحدهاست، مردم مصر زندگی در قبرستان ها را به سکونت در خانه های اجتماعی ترجیح دادند.

کارشناس اقتصاد مسکن افزایش تصدی گری دولت و نهادهای عمومی را یکی از پیامدهای مسکن اجتماعی دانست و افزود: این مسئله در دراز مدت بودجه زیادی را به دولت تحمیل می کند، هر چند ممکن است که در کوتاه مدت یک سری از مشکلات را حل کند.

بیضایی با اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده سالانه ۱۵۰ هزار مسکن اجتماعی می سازد، اظهار کرد: در حال حاضر کشور سالانه به ۲ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و ساخت ۷.۵ درصد مسکن استیجاری دردی را از بازار مسکن درمان نمی کند.

وی با طرح این پرسش که دولت باید اعلام کند راهکارش برای ۱.۸۵۰ میلیون واحد مسکونی مورد نیاز کشور چیست، یادآور شد: مسئولان دولتی اعلام کرده اند که مسکن اجتماعی برای دهک های ۱ و ۲ ساخته می شود، اما واقعیت آن است که تا دهک ۸ جامعه مشکل مسکن دارند. شاخص دسترسی مسکن در ایران به گونه ای است که فقط دهک ۱۰ می تواند در مدت ۵ سال صاحبخانه شود.

وی با اشاره به این که شاخص دسترسی دهک ۹ به مسکن ۶.۵ سال است، اظهار کرد: شاخص دسترسی دهک ۱ و ۲ به ترتیب ۴۲ و ۲۷ سال است این در حالی است که میانگین شاخص دسترسی در کشورهای موفق مانند سوئد زیر ۳ سال است.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این که بر اساس آمار رسمی میانگین دسترسی به مسکن در ایران ۱۲ سال است، خاطرنشان کرد: وضعیت این شاخص در کلانشهرها فاجعه بار است و از این رو دولت باید برای تمام بازار مسکن برنامه داشته باشد نه فقط برای ۲ دهک.

بیضایی در ادامه به مقایسه مسکن اجتماعی و فرمان افتتاح حساب ۱۰۰ امام اشاره کرد و افزود: یکی از مواردی که امام خمینی(ره) به آن اشاره کرد سوق دادن مردم به سمت مالک شدن بود تا از اجاره نشینی خلاص شوند.

وی با یادآوری این که دولت هنوز برنامه ای برای ارتقای شاخص تملک ندارد، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال ۶۵ حدود ۷۵ درصد مردم شهرنشین کشور دارای مسکن ملکی بودند که این میزان در سال ۹۰ به حدود ۵۶ درصد رسید و در صورت تداوم روند کنونی این رقم به زیر ۵۰ درصد سقوط خواهد کرد.

وی یادآور شد: پیام امام درباره افتتاح حساب ۱۰۰ این بود که مردم زیر فشار بانک ها نباشند، در صورتیکه یکی از برنامه های دولت پرداخت تسهیلات به مردم است، درست مانند همان مدلی که بنی صدر در اوایل پیروزی انقلاب با آن به دنبال خانه دار کردن مردم بود.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این که دولت برنامه ای برای کنترل بانک ها، غارتگران و سودجویان در بازار مسکن ندارد، افزود: بیش از ۵۰ درصد تقاضا برای مسکن سرمایه ای و سوداگرانه است و دولت هیچ برنامه ای برای حل این معضل ندارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار