|
|
کدخبر: ۱۵۷۶۲۳

مانی مورنینگ گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: طلا که در سال ۲۰۱۳ یک چهارم ارزش خود را از دست داد طی ۴ ماه گذشته ۲۰۰ دلار از ارزش خود را بازیافته و کارشناسان با توجه به ۴ عامل، پیش بینی می کنند قیمت طلا در ادامه سال ۲۰۱۴ روندی صعودی را طی کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اینترنتی مانی مورنینگ، جدیدترین خبرها در مورد قیمت طلا حاکی از رشد محسوس نسبت به پایان سال ۲۰۱۳ میلادی است.
در سال ۲۰۱۳، طلا شاهد کاهش ۲۴ درصدی قیمت در مقابل دلار آمریکا بود. این سومین کاهش بد قیمت طلا در تاریخ بازار فلز زرد از سال ۱۹۷۵ تاکنون محسوب می شود.
اما از زمان شروع سال جدید، بازار طلا افزایشی مداوم را تجربه کرده است. قیمت ها تنها در طی ۴ ماه اخیر حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است.
پیتر کراوس، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «طلا از اواخر دسامبر تا اواسط مارس، افزایش قیمت مجدد را شاهد بوده و حدود ۲۰۰ دلار معادل حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.»
عوامل مختلفی در افزایش قیمت طلا موثر اند. ابتدا تورم در بازار آمریکا قیمت طلا را افزایش داده است و نشانه ای مبنی بر توقف آن در آینده نزدیک وجود ندارد.
به گفته اعضای دولت فدرال آمریکا و تحلیلگران بازار در موسسه یورو پاسیفیک کپیتال، افزایش نرخ تورم کلی همچنان قیمت طلا را در شش ماهه بعدی سال مالی و احتمالا بقیه ماه های سال ۲۰۱۴ افزایش خواهد داد.
البته این تحلیلها بر پایه آخرین برآوردها صورت می گیرد که نشان می دهد، قدرت دلار آمریکا در نتیجه تداوم تعدیل سیاست تسهیل کمی فدرال رزرو در حال کاهش یافتن است. تداوم و ابهام در مورد تعدیل سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا دیگر شاخصی است که نشان می دهد قیمت طلا همچنان افزایش خواهد یافت.
دیگر عامل موثر در افزایش اخیر قیمت طلا، تداوم تنش ها در شرق اروپا و به خصوص بین روسیه و اوکراین است. این تنش ها تاثیر مثبتی بر بازار فلز زرد گذاشته است. این به دلیل ماهیت خاص بازار طلا و فعال شدن آن در زمان بروز وضعیت های غیرعادی و فوق العاده است. زمانی که خریداران طلا و سرمایه گذاران پول بیشتری را در هنگام یک بحران جهانی وارد این بازار می کنند، سرمایه گذاران مطمئن می شوند که ارزش پولشان کاهش نخواهد یافت و طلا بهتر از هر کالا و سهام دیگری در هنگامه بحران از دارایی آنها محافظت خواهد کرد.
آخرین عامل موثر در افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ آن است که سرانجام عرضه نیز به حد تقاضایی رسیده است که موجب کاهش موقت قیمت ها در سال گذشته شد.
محموله های طلای رسیده از آفریقا، چین و آمریکا به سرمایه گذاران اطمینان داده اند که میزان رضایتبخشی از طلا برای خرید و فروش در دوره تحویل ژوئن در دسترس خواهد بود. به نظر می رسد که بازار تولید همچنان در کل تابستان و در دوره تحویل بعدی مثبت باقی خواهد ماند.
انتهای پیام / / ۵۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار