|
|
کدخبر: ۱۵۸۶۶۳

واعظی عنوان کرد: تا ۲۰۱۵

خبرگزاری تسنیم: وزیرارتباطات وفناوری اطلاعات در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه با بیان اینکه تا سال ۲۰۱۵ حجم مبادلات تجاری خود را با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار خواهیم رساند گفت: باید موانع تسهیل تجارت میان ایران و ترکیه برطرف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز به عنوان نماینده ایران در بیست و چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه که از روز گذشته به مدت سه روز فعالیت خود را آغاز کرده است اظهار داشت: براساس هدفگذاری های صورت گرفته حجم مبادلات اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۵ باید به ۳۰ میلیارد دلار برسد که در صددیم با رفع موانع تجاری این هدف را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دی ماه و بهمن ماه سال ۹۲ حجم تجارت دو کشور ایران و ترکیه دو میلیارد و ۴ میلیون دلار بوده است افزود: در مارس ۲۰۱۴ حدود ۳۴ هزار خودرو از مرز بازرگان ترخیص شده است که این امر نشان از آن دارد که هر سال حجم مبادلات تجاری و ایران و ترکیه در حال افزایش است.

واعظی با تأکید براینکه باید موانع پیش روی فعالیت های اقتصادی و مبادلات تجاری ایران و ترکیه رفع گردد گفت: ایران آمادگی دارد طی مذاکرات متعدد جهت تسهیل روابط اقتصادی خود با کشور ترکیه گم های موثری را بردارد.

نماینده ایران در بیست و چهارمین اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه باید حضور بخش خصوصی را در مبادلات دو کشور افزایش دهیم، تصریح کرد: برای تحقق گسترش همکاری بخش خصوصی دو کشور باید تسهیلات مناسبی در اختیار آنها جهت سرمایه گذاری انجام شود.

وی در رابطه با دروازه های مرزی و شهرک های صنعتی که امروز در سخنان نماینده ترکیه تأکیدات زیادی بر گسترش همکاری ها در این حوزه ها اعلام شده بود نیز اظهار داشت: علاوه بر رفع مشکلات دروازه های مرزی و شهرک های صنعتی دو کشور باید موضوعات نفت و گاز و بیمه نیز مورد توجه دو طرف قرار گیرد.

واعظی در ادامه به نکاتی برای گسترش همکاری های بین ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: توسعه حمل و نقل و ترانزیت نه تنها در روابط اقتصادی بلکه در تبادلات فرهنگی دو کشور نیز موثر است به همین منظور روز گذشته در کمیته حمل و نقل به کلیاتی برای رفع این مشکلات در حوزه ریلی از طریق مرز بازرگان دست پیدا کردیم. البته این موارد کافی نبوده و باید تبادل و تفاهم های لازم در خصوص توسعه حمل و نقل و ترانزیت دو کشور ایران و ترکیه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه خطوط لوله گاز دو طرف ایران و ترکیه به عنوان خط دوستی می تواند در همکاری های بلند مدت نقش موثری را ایفا کند، اظهار داشت: ایران برای تعمق همکاری دراز مدت به ویژه در خصوص خطوط لوله گاز اعلام آمادگی می کند. حتی علاقه مندیم در رابطه با همکاری های نفت و گاز مشارکت دو کشور بیشتر شود.

وزیر ارتباطات در ادامه با تأکید بر ایجاد بستر سازی مناسب برای اجرای قراردادهای ترجیحی میان دو کشور ایران و ترکیه گفت: ایران حاضر است برای اجرای قرارداد ترجیحی که چند ماه گذشته میان ایران و ترکیه تنظیم شده است حتی سندهای دیگری را نیز تهیه کند تا تسهیل مناسبات تجاری میان دو کشور با سرعت بیشتری همراه شود.

نماینده ایران در کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و ترکیه بر لزوم رفع مشکلات بانکی و پولی میان دو طرف تأکید کرد و اظهار داشت: لازمه گسترش حجم مبادلات رفع مشکلات پولی و بانکی دو طرف است که در این رابطه در صورتی اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در ادامه صحبت های خود به سفر چند ماه آینده رئیس جمهور به ترکیه اشاره کرد و افزود: بنده به عنوان نماینده ایران و وزیر توسعه به عنوان نماینده کشور ترکیه باید مقدمات لازم این سفر را فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: در سفر گذشته این هیئت به ایران بخشی از هدفگذاری های تعیین شده محقق شده است که امیدواریم در نهایت نتایج ۲۴ اجلاس مشترک ایران و ترکیه هرچه صورت اجرایی گردد.

نماینده ایران در کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و ترکیه با اشاره به اینکه ایران آمادگی دارد اسناد مختلفی را با طرف ترکیه تنظیم نموده و در سفر رئیس جمهور به ترکیه به تصویب برسد اظهار داشت: باید مکانیزم های اجرای قراردادها و اسناد تنظیمی را نیز بوجود آوریم تا نتایج کمیسیون های مشترک جنبه تشریفاتی نداشته و عملیاتی شود.

واعظی در خاتمه سخنرانی خود با بیان این مطلب که در این اجلاس سه روزه ۴ کمیته تحت عنوان کمیته تجارت، سرمایه گذاری و همکاری بخش خصوصی، کمیته حمل و نقل، ارتباطات گمرک و همکاری های استانی، کمیته انرژی و معدن و سایر کمیته ها به بحثو بررسی با هم پرداخت که امیدوارم در پایان به نتایج قابل توجهی در تنظیم قراردادها و مناسبات بین المللی در کشور دست پیدا کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار