|
|
کدخبر: ۱۵۸۸۳۱

رئیس مجمع واردات:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجمع واردات با بیان اینکه احیای تجارت یک فرآیند زمان بر است، گفت: برای تحریک بازار داخلی و خروج از شرایط رکود تورمی، باید هزینه های تجارت خارجی کاهش پیدا کند.

محمدحسین برخوردار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا بیان اینکه رکود، عدم گردش نقدینگی، و بی تفاوتی مزمن از یک سو و افزایش هزینه های جاری بنگاه ها و نرخ بالای تامین پول برای بنگاه ها، از دیگر سو از جمله مشکلاتی است که شرایط بنگاه های بخش خصوصی بویژه در حوزه تجارت خارجی را نامتعادل کرده افزود: چنانچه منحنی هزینه ها در تجارت خارجی بر مدار نزولی قرار گیرد، یقینا میتواند بستر ساز کارآفرینی در کشور خواهد شد.

وی اضافه کرد: هرچند فضای امیدبخش به واسطه تحقق وعده دولت در رابطه با کاهش نرخ تورم به سطح زیر ۳۵ درصد میتواند آرامش بخش بازار باشد که البته به جای خود محل امتنان است اما گزارش کمیسیون های مجمع واردات حکایت از آن دارد که بنگاه های اقتصادی هنوز در شرایط فشار به سر می برند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه راه بسیار طولانی برای احیای تجارت کشور در پیش است، اظهار داشت: امروزه وقتی از تجارت بین المللی صحبت می کنیم، فارغ از تئوری ها و مدل سازی ها و تحلیل های کلان و گاه پیچیده، در شرایط واقعی، رونق بازارهای داخلی نیز حائز اهمیت می باشد و شایسته است تمرکز مردان اقتصادی دولت در کنار مهار تورم، بر رونق بازارهای داخلی و خروج اقتصاد از رکود قرار گیرد.

وی ادامه داد: انزوای تجاری در سطح بین المللی تبعات و عوارض خاص خود را بدنبال دارد و قابل انکار نیست و گشایش در امور بنگاه ها موضوع زمانبری است و یک شبه فراهم نمی شود. بنابراین بی تعارف باید بگوییم که چاره دولت، برای رونق بازار داخلی آن است که تجارت بین المللی را بیش از گذشته دریابد

این فعال اقتصادی همچنین موضوع افزایش قیمت حامل های انرژی را از جمله موضوعات مهم در سال جاری دانست و اظهار داشت: این موضوع به طور طبیعی بر رفتار مصرف کننده تاثیر قابل توجهی خواهد داشت و از هم اکنون بنگاه های اقتصادی فعال در حوزه تجارت خارجی باید در خصوص مواجهه با آثار آن برنامه ریزی درستی داشته باشند.

وی افزود: البته دولت قول داده که شیب ملایمی در این رابطه داشته باشد، اما به هر حال تجربه سال های قبل نشان داد که این موضوع، نقش موثری در انتظارات تورمی دارد.

رئیس مجمع واردات کشور در پایان به رویکردهای مجمع واردات در عرصه بین المللی اشاره کرد و گفت: همانطور که اشاره شد انعکاس سیاست های بین المللی روی اقتصاد و بویژه تجارت خارجی را از وجوه مختلف می توان بررسی کرد. اما بطور کلی رویکرد مجمع واردات، تمرکز بر مشکلات واردکنندگان شناسنامه دار کشور در داخل و خارج کشوراست.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار