|
|
کدخبر: ۱۵۹۵۰۷

معاون فرهنگی قوه قضاییه:

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: زندان آخرین راهکار در مجازات اسلامی است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین صادقی در بازدید ۵ ساعته از بازداشتگاه اوین ضمن تأکید بر توسعه هرچه بیشتر فعالیت های فرهنگی در زندان ها، وضعیت فعلی ندامتگاه ها را از لحاظ اقدامات فرهنگی از جمله برپایی دوره های مختلف آموزشی و همچنین امکاناتی از قبیل کتابخانه ها و دارالقرآن بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

اقدامات فرهنگی در رأس همه اقدامات

معاون فرهنگی قوه قضاییه با حضور در بخش های مختلف بازداشتگاه اوین و مشاهده فعالیت های فرهنگی گفت: علی رغم این که نفس حضور افراد در زندان برای هیچ کس مطلوب نیست اما باعثخرسندی است که شاهد ارائه خدمات بسیار زیاد فرهنگی در اینجا هستیم. به طوری که از فضای قرآنی گرفته تا مسائل دینی، روان شناسی، اعتقادی آموزش ارائه می شود. البته مددجویان خودشان هم باید همت کنند و از این امکانات استفاده نمایند. به عنوان مثال در همین بندی که هستیم کتابخانه ای مشتمل بر ۵۰۰۰ جلد کتاب وجود دارد، این یعنی خدمت.

استفاده از فرصت های ایام حبس

صادقی با حضور در جمع مددجویان در محل آمفی تئاتر بازداشتگاه اوین گفت: حضور در بازداشتگاه برای بنده دو احساس متفاوت ایجاد کرد. احساس اول ناراحتی از بابت حضور شما در این مکان است هیچ کس راضی به زندانی شدن افراد نیست و احساس دوم این که خوشحالم که می بینم در اینجا یک محیط با نشاط و کاملا آموزشی وجود دارد. شما هم سعی کنید از این فرصت استفاده کنید. زندان بهترین فرصت برای تأمل در گذشته و بازسازی آینده است.

این مقام قضایی در ادامه افزود: بسیاری از سران انقلاب که در زندان های زمان طاغوت بودند علی رغم این که به هیچ وجه زندان های کنونی با زندان های آن موقع قابل مقایسه نیست فرصت را غنیمت شمرده و به مطالعه و تألیف کتاب پرداختند.

وی با فراخواندن مددجویان به حفظ ایمان و اخلاق گفت: اینجا فرصت های مختلفی است از آن استفاده کنید و به فرموده حضرت علی(ع) همواره باید خودمان را در معرض پند و اندرز قرار دهیم.

حبس زدایی محور فعالیت های قوه قضاییه

معاون فرهنگی قوه قضاییه در خصوص برنامه های معاونت فرهنگی قوه در خصوص حبس زدایی گفت: طبیعتاً این کار صرفاٌ در حوزه فرهنگی نیست اما ما برای زمینه سازی و تغییر نگرش و بینش در قضات نسبت به این مسأله و نیز توسعه فرهنگ قضایی مردم به طور جدی برنامه های مختلفی را در حال پیگیری هستیم به عنوان مثال در جلساتی که با قضات داریم و یا در جزواتی که منتشر می کنیم و از سایر طرق که می شود این موضوعات را با قضات پیگیری می کنیم. این کاری است که ما باید انجام دهیم و البته باید خود قضات هم آثار زیانبار حبس را در نظر بگیرند و تا آن جا که می توانند از حبس استفاده نکنند البته حوزه معاونت فرهنگی در این زمینه نیز می تواند در درک بهتر مسأله به قضات کمک کند.

صادقی در پایان خطاب به قضات گفت: زندان آخرین راهکار در مجازات اسلامی است نه اولین مجازات، خواهش بنده از قضات محترم این است که نگرش شان نسبت به زندان آسان نباشد و تا آن جا که قانون اجازه می دهد زندان را به حداقل برسانند اصولاٌ زندان برای کسانی است که خطر آسیب زدن آن ها به جامعه هست و می توانیم در بسیاری از موارد مجازات های جایگزین استفاده کنیم. وقتی کسی معسر است و چند سال به خاطر مبلغ اندکی در زندان است این بهترین شاهد بر اعسار بودن فرد است و باید به گونه دیگری با ایشان برخورد شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار