|
|
کدخبر: ۱۶۰۶۴۸

خبرگزاری تسنیم: منابع ارمنستانی از منتفی شدن اجاره ۵۰ هزار هکتار مراتع این کشور توسط ایران خبر دادند و اعلام کردند ایران دیگر علاقه ای به این موضوع ندارد و این قضیه را پیگیری نکرده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه محلی هتق، در پاییز سال ۲۰۱۲، گزارش هایی در رسانه های ارمنستان در مورد اجاره دادن چراگاه های منطقه سیونیک در جنوب این کشور به ایران برای چرای گوسفندان منتشر شد.
بر اساس این طرح، قرار بود حدود ۵۰ هزار راس گوسفند از ایران برای چرا به منطقه سیونیک ارمنستان آورده شوند. در مقابل، ایران وعده داده بود که تجهیزات فنی به ارمنستان ارائه دهد و یک کارخانه فرآوری گوشت در این کشور ایجاد نماید.
مخالفان با اشاره به اینکه چوپانان ایرانی از استان آذربایجان شرقی ایران به ارمنستان خواهند آمد، این طرح را به عنوان تهدیدی زیست محیطی و امنیت ملی برای ارمنستان توصیف کردند.
در ژانویه ۲۰۱۳، هیئتی از منطقه سیونیک ارمنستان عازم ایران شد و موافقتنامه ای در این زمینه بین مقامات ارمنی و مقامات استان آذربایجان شرقی ایران به امضا رسید. بر این اساس، قرار بود منطقه سیونیک حداقل ۵۰ هزار هکتار چراگاه به مدت ۵ تا ۱۰ سال به قیمت هر هکتار ۲۵ دلار در اختیار ایران قرار دهد.
سامول تانگیان، رئیس اداره کشاورزی و محیط زیست دولت ایالتی سیونیک که این موافقتنامه را به امضا رسانده بود، گفت، در آن زمان این سند تنها رونوشتی بود که در آن موارد مورد توافق طرفین فهرست شده بود.
وزارت کشاورزی ارمنستان پس از آن مخالفت خود را با این موافقتنامه ابراز داشت و پیشنهاد کرد که این زمین ها برای افزایش تعداد دام ها در ارمنستان مورد استفاده قرار گیرد.
بدین ترتیب، به تدریج بحثانتقال دام های ایرانی به ارمنستان برای چرا منتفی شد.
تانگیان افزود، این در نهایت بر عهده انجمن های محلی در سیونیک بود که تصمیم بگیرند که آیا مایل به اختصاص زمین هستند یا نه. اما این موضوع حتی مطرح هم نشد، زیرا ایرانی ها دیگر علاقه ای به این موضوع نداشتند و نخواستند این قضیه را پیگیری کنند.
این مقام دولت ارمنستان امکان انعقاد موافقتنامه های جدید با ایران را غیرمحتمل دانست و گفت، دولت محلی سیونیک تنها خواهان توسعه پرورش گوسفند در داخل است.
تانگیان افزود، یک کشتارگاه در روستای سیونیک شروع به کار کرده است و گوشت تولیدی در این منطقه به ایران صادر می شود.
انتهای پیام / / ۹۵

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار