|
|
کدخبر: ۱۶۰۸۸۲

گزارش ویژه نفتی زنگنه به روحانی؛

وزیر نفت با تشریح دلایل افزایش صادرات نفت ایران از افزایش حجم صادرات گاز کشور به ۸۰ میلیارد مترمکعب خبر داد و از کشورهای ترکیه، پاکستان، عراق، حاشیه جنوبی خلیج فارس و اروپا به عنوان مشتریان گاز ایران نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه در یکهزار و هشتصد و هفتادمین جلسه هیئت مدیره شرکت نفت ایران با اشاره به تدوین برنامه های متعدد برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سطح وزارت نفت، گفت: در بند ۱۳ اقتصاد مقاومتی به مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش های فروش، مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش و افزایش صادرات گاز و برق، پتروشیمی و فرآورده های نفتی تاکید شده است.

وزیر نفت افزود: در بندهای دیگر سیاست های اقتصاد مقاومتی به جز از سه بند اصلی نیز بر تقویت ظرفیت دانش بنیان، حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالاها، افزایش قدرت مقابله و کاهش آسیب پذیری اقتصادی از طریق استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف های اقتصادی و توسعه پیوندهای راهبردی با منطقه و جهان تاکید شده است.

این عضو کابینه دولت از طراحی برنامه های جدیدی که ناظر بر سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد خبر داد و افزود: برنامه های طراحی شده همان برنامه های جاری در راستای افزایش ظرفیت تولید و تولید پایدار نفت و گاز با اولویت میدان های مشترک است اما خیلی منظم تر و مشخص تر.

وی با تاکید بر تمرکز صنعت نفت بر توسعه میادین مشترک غرب کارون، بیان کرد: ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی به ۵.۷ میلیون بشکه در روز(۴.۷ میلیون بشکه نفت خام و یک میلیون میعانات) قابل افزایش است.

گزارش ویژه نفتی زنگنه به روحانی

این مقام مسئول همچنین از افزایش ظرفیت تولید گاز نیز به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز خبر داد و یادآور شد: از ۴.۷ میلیون بشکه نفت خام هدفگذاری شده در سال ۱۳۹۶،۷۰۰ هزار بشکه در روز از میدان های غرب کارون(آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران و یاران) استحصال می شود.

زنگنه از برنامه ریزی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر، خبر داد و گفت: برنامه ریزی شده تا سقف ۴۸۰ هزار بشکه در روز از معیانات گازی را با ایجاد واحدهای کوچک پالایشی از سوی بخش خصوصی در منطقه پارس جنوبی به فرآورده های مورد نیاز کشور و یا صادرات تبدیل کنیم.

وی همچنین از تهیه گزارش مفصلی از وضعیت توسعه ای میدان های غرب کارون برای ارجاع به رئیس جمهوری خبر داد و گفت: رئیس جمهوری برای رفع نیازمندهای صنعت نفت اعلام آمادگی کرده است.

وزیر نفت افزود: با توجه به اینکه بخش اصلی خوراک پتروشیمی ها را اتان، متان و ان جی ال تشکیل می دهد باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم.

وی منظور رهبری در بندی از سیاست های اقتصادی مقاومتی که به ایجاد و افزایش ذخایر راهبردی اشاره کرده است را، افزایش ذخایر رو زمینی و زیر زمینی و نه اکتشاف اعلام کرد و گفت در این زمینه نیز برنامه ریزی هایی انجام شده است.

پاکستان هنوز مشتری گاز ایران است

وزیر نفت با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش صادرات و فروش خارجی، گفت: افق در نظر گرفته شده برای صادرات گاز تا سال ۱۴۰۰،۸۰ میلیارد متر مکعب به کشورهای ترکیه، اروپا، عراق، پاکستان، جنوب خلیج فارس است. ظرفیت پالایشی نیز در افق ۱۴۰۰ به ۳ میلیون بشکه خواهد رسید.

وی با اشاره به بهبود روند صادرات در ماه های پایانی سال گذشته، تاکی کرد: دلیل این امر اصرار بر این سیاست بود که تنها شرکت ملی نفت ایران فروشنده است. خریداران متوجه شده اند که برای خرید نفت خام تنها باید به یک مرجع که همان شرکت نفت است، مراجعه کنند.

زنگنه فروش نفت خام در بورس انرژی را حرکتی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی به منظور مشارکت دادن بخش خصوصی و ایجاد تنوع در روش های فروش اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: فروش نفت خام در بورس انرژی نقطه عطفی در بازار اقتصادی کشور است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار