|
|
کدخبر: ۱۶۱۹۶۴

خبرگزاری تسنیم: استاد گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، مهمترین گروه غذایی برای سلامت بدن را تشریح کرد.

به گزارش حوزه سلامتخبرگزاری تسنیم، فرزاد شیدفر استاد گروه تغذیه دانشکده بهداشت با بیان این مطلب که تغذیه یکی از عواملی است که می تواند نقش بسیار مهمی در تحقق امرخود مراقبتی داشته باشد، اظهار داشت: هر فردی با رعایت الگوی غذایی مناسب و ایجاد ساختار تعادل، تناسب و تنوع در مصرف مواد غذایی می تواند فرآیند خودمراقبتی را ایجاد کند و در جهت ارتقای سلامت خود گام بردارد.

وی افزود: آنچه که در امر تغذیه مهم است، این است که سعی کنیم گروه های غذایی مختلف را در برنامه غذایی خود داشته باشیم. از مهمترین گروه غذایی که می بایست در برنامه غذایی خود داشته باشیم، نان و غلات هستند. در مقالات جدید علمی آمده است که بهترین نوع غلات از نوع سبوس دار هستند، چرا که می توانند نقش مهمی در ارتباط با سلامت داشته باشند. علاوه بر این محصولات، می توانیم از میوه جات و سبزیجات به مقدار فراوان در برنامه غذایی خود استفاده کنیم. چرا که در هرم های راهنمایی توصیه ای تغذیه ای جدید در مورد مصرف سبزیجات نیز تأکید شده است.

استاد گروه تغذیه دانشکده بهداشت تصریح کرد: نکته دیگر در رابطه با رعایت الگوی این هرم غذایی، فعالیت فیزیکی است. به طوری که ما باید فعالیت فیزیکی منسجم و منظم در طول هفته داشته باشیم تا بتوانیم علاوه بر ایجاد الگوی غذایی مناسب و تنوع تعادل در آن، فعالیت فیزیکی مناسب برای ایجاد وزن مناسب داشته باشیم.

شیدفر یکی دیگر از گروه های غذایی را که برای فرآیند خود مراقبتی می توان از آن استفاده کرد، مصرف گروه شیر و لبنیات دانست و اظهار داشت: بر مصرف لبنیات نیز از نوع کم چرب آن بسیار تأکید شده است. چرا که شیر، ماست و پنیر کم چرب در جهت پیشگیری از بیماری های قلبی، پیشگیری از اختلالات چربی خون، کنترل قندخون، پیشگیری از عوارض دیابت و سایر بیماری های مزمن غیرواگیر می توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند.

وی بیان کرد: اگر افرادی قادر نیستند به طور منظم محصولات لبنی مصرف کنند، حتماً باید قرصهای کلسیم و ویتامین را تحت نظر متخصصان تغذیه مصرف کنند تا میزان مناسب کلیسم، ویتامین D را به بدن خود برسانند. امروزه مشخص شده کمبود ویتامین D گستردگی بسیار فراوانی در اکثر کشورها دارد و کمبود آن با بسیاری از بیماریها از جمله چاقی، قلبی و عروقی، دیابت و بسیاری از بیماریهای ایمونولوژیک ارتباط شناخته شده ای دارد. به همین خاطر باید مصرف ویتامین D را در برنامه غذایی خود داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز، بستنی، تنقلات نیز باید به حداقل خود برسد. بهتراست به جای گوشت قرمز از گوشت ماهی و مرغ در برنامه غذایی استفاده کنیم. به طور مثال گوشت قرمز را ماهی یکبار و گوشت ماهی و مرغ را بیشتر استفاده کنیم. گوشت ماهی منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و این اسیدها در پیشگیری از سکته قلبی و بروز بسیاری از بیماریهای مزمن غیر واگیر همچون دیابت، آرتریت روماتوئید و… نقش مؤثری دارند و در سلامت فرد مثمر ثمر است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی افزود: هر فردی می تواند فعالیت های مربوط به خودمراقبتی را به نحو احسن انجام دهد که در نتیجه نیاز وی را به مراکز پزشکی و درمانی به طرز قابل توجهی کاهش می دهد و سلامتی فرد را به ارمغان می آورد.

شیدفر تصریح کرد: یکی دیگر از مواد غذایی که در امر خودمراقبتی مؤثر است، مصرف مغزهای گیاهی مانند پسته، بادام و گردو است که مصرف نوع خام آن بسیار توصیه می شود. این مواد در ایجاد یک ماده غذایی پروتئینی مناسب در بدن، برخی املاح و ویتامین ها نقش مؤثری را ایفا می کنند.

استاد گروه تغذیه دانشکده بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه فعالیت فیزیکی مستمر به همراه الگوی غذایی مناسب، محدود کردن مصرف روغن های جامد و جایگزینی آنها با روغنهای مایع می تواند به عنوان یک مسئله خودمراقبتی در تحقق شعار سازمان بهداشت جهانی، ارتقای سطح سلامت و پیشگیری و درمان بیماریها نقش مؤثری ایفا کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار